• Auto-Bon Oy/

RAID MOSQUITO 8.-24.7.2007; 4000 KILOMETRIÄ, SUOMEN JA LAPIN KAUTTA 2CV-YSTÄVIEN MAAILMANKOKOUKSEEN RUOTSIIN

Suomen kaunis luonto, tuhannet järvet, valoisat yöt ja tietenkin hyttyset ovat houkutelleet Suomeen jälleen 40 Rättisitikkaa! Osallistujat nauttivat Citroën 2CV-kulkimiensa kera heinäkuussa Suomen upeasta luonnosta ja erilaisista nähtävyyksistä Suomen 2CV-Kilta ry:n kansainvälisellä Raid Mosquitolla.

Raid Mosquiton historiaa
Erityisesti ulkomaalaisille 2CV:n ystäville suunnattu Raid Mosquito on kolmas Suomeen ja Lappiin suuntautunut ajelu. Edelliset Raid Mosquitot olivat vuosina 2000 ja 2002.

Raid Mosquiton perinteet juontavat juurensa 1960- ja 70-luvuille, jolloin Citroën järjesti monenmoisia vaativia kaukomatkoja - raideja - esimerkiksi Afrikan ja Saharan halki, Citroën 2CV:n luotettavuuden osoittamiseksi. Nykyään raideja järjestävät lähinnä alan harrastajat esimerkiksi Australiassa ja Suomessa.

Yhdistävänä tekijänä osallistujilla on tietysti 2CV, jolla on menestyksekkäästi taivallettu läpi kaupunkien, viidakoiden ja autiomaiden liki kuudenkymmenen vuoden ajan. Raid Mosquitoon osallistuvista 40 autokunnasta ja 80 henkilöstä kolmasosa on Australiasta, ja muut Keski-Euroopasta. Raid Mosquitolla on osallistujia yli 12 maasta, niin aikuisia kuin lapsiakin. Mukana on myös kroatialainen tv-ryhmä, joka tekee Raid Mosquito –seikkailustaan tv-ohjelman.

Rättisitikan historiaa
Citroën 2CV esiteltiin Pariisissa vuonna 1948. Rättärin valmistus päättyi 1990 mutta sen erikoinen viehätysvoima on ajan kuluessa vain vahvistunut. 2CV:n voimanlähteenä on 2-sylinterinen alle 30 hevosvoiman ilmajäähdytteinen moottori, jonka äärimmilleen viety yksinkertaisuus tekee siitä ylivoimaisen luotettavan kulkupelin, jonka korjaaminen ei vaadi tietokonepohjaisia vianetsintälaitteita. Toisaalta 2CV:stä puuttuvat kaikki turhat mukavuudet, joita ilman nykyautoilija ei enää usko voivansa elää. Sisävalokin oli alunperin lisävaruste.

2CV-ystävien maailmankokousten historiaa
Ensimmäinen 2CV-ystävien maailmankokous pidettiin Suomessa Pistohiekalla vuonna 1975. Tämän jälkeen ovat rättäristit kokoontuneet maailmankokouksiin kahden vuoden välein eri puolille Eurooppaa. Kokouksia on ollut mm. Saksassa, Portugalissa, Italiassa, Kreikassa ja Skotlannissa. Tänä vuonna maailmankokous pidetään Ruotsin Borlängessa, jonne odotetaan pariatuhatta Rättisitikkaa matkustajineen eri puolilta maailmaa.

3. Raid Mosquito
Tervetuloa tapaamaan Raid Mosquiton osallistujia ja ihmettelemään 2CV-kulkimia reittimme varrelle. Kokoonnumme Soinin Vehunkylälle perjantaina 6.7.2007 ja lähdemme liikkeelle sunnuntaina 8.7.2007. Tavoitatte meidät Raid Mosquiton aikana matkapuhelinnumeroistamme. Lisätietoa yöpymispaikoistamme ja reitistämme löytyy kotisivuiltamme.

Raid Mosquiton reitti:

RAID START

Lisätietoa:
Raid Mosquito: http://www.sitruuna.com/mosquito/
(Salasana raidilaisten osioon on sssf)
Suomen 2CV-Kilta ry: http://www.suomen2cvkilta.fi
2cv worldmeeting in Sweden: http://www.2cv2007.se/