Ralliautoilija Janne Perälä jatkaa autourheilu-uraansa Ranskassa

Ammattia ralliautoilusta hakeva Janne Perälän monivuotinen ura sai jatkoa Ranskassa kilpailtavan Citroën C2 Challenge Cupin merkeissä. Sarjan ensimmäinen osakilpailu ajettiin 13.–15.05. ja toinen tulevana viikonloppuna 10.–12.06. Etuvetoisilla, tekniikaltaan yhteneväisillä ralliautoilla kilpaillaan tällä kertaa Rallye de Limousin -rallissa Limogen ympäristössä. Perälän avauskilpailu kolmisen viikkoa sitten alkoi erinomaisesti päättyen kuitenkin sateen liukastamalla tiellä ulosajoon. Ralli on ohittanut suosiossa Ranskassa jo Formula 1 kilpailut. Isommissa ralleissa reitin varrelta on jopa 100 000 katsojaa viikonlopun aikana. Ranskan media on myös erittäin kiinnostunut tulevista tähdistä ja osittain myös sen seurauksena Perälä päätyi kilpailemaan Ranskaan. ”Autourheilu-urani aikana olen saanut kilpailla soralla todella paljon. Haluan kehittyä edelleen kuljettajana eli oli lähdettävä ajamaan asfalttirallia sinne missä kilpailuja on tarjolla”, kiteytti Perälä päätöstään jatkaa ralliuraansa C2 Challenge Cupissa. ”Projekti on kaksivuotinen. Ensimmäisenä vuonna on tarkoitus hakea kokemusta niin kalustosta, olosuhteista kuin erityisesti myös itse kilpailuista. Toisena vuotena tähtäimenä on ajaa sarjan mestaruudesta”, kertoi sarjan ainoa suomalainen kuljettaja tulevaisuuttaan. Perälä kilpailee Ranskassa ADN Locationin rakentamalla ja ylläpitämällä kalustolla. Citroën C2 Challenge Cup on rallisarja, jossa kuljettajat kilpailevat samanlaisilla autoilla ja renkailla. Osakilpailuja on kuusi, joista viisi on myös Ranskan mestaruussarjan osakilpailuja. Koska kilpailukalusto on siis samanlainen, kuljettajan ajotaidot ratkaisevat pitkälti paremmuusjärjestyksen. ”Edellisen kilpailun ulosajo on unohdettu ja nyt keskitytään tulevaan koitokseen. Ensimmäisen osakilpailun alku lupasi hyvää ja sillä fiiliksellä suuntaan noille kimuranteille asfalttiteille. Luonnollisesti voitosta lähdetään ajamaan, mutta tyydyttää jos olemme kymmenen parhaimman joukossa” kertoi Janne Perälä Ranskan lähtönsä aattona. Avauskilpailun kartanlukija Tuomo Hannonen ei työesteidensä takia pääse osallistumaan ja Tapio Järvi istahtaakin Jannen viereen. ”Todella hieno juttu, että Tapio näin lyhyellä varoitusajalla pääsi lähtemään mukaan. Yhteistyömme aikaisemmissa ralleissa on sujunut erinomaisesti, joten miksikäs ei tällä kertaa?”, Perälä jatkoi. Kilpailureittiin tutustuminen tapahtuu keskiviikon ja torstain aikana. Varsinainen kilpailu ajetaan perjantaista sunnuntaihin sisältäen 14 erikoiskoetta ja n. 240 erikoiskoekilometriä. Kilpailuun osallistuu 37 autokuntaa. Janne Perälän kilpailukalenteri kaudelle 2005: Rallye d’ALSACE 13.-15.05. Rallye du LIMOUSIN 10.-12.06. Rallye du ROUERGUE 09.-10.07. Rallye du TOUQUET 05.-06.11. Rallye des CEVENNES 05.-06.11 Rallye du VAR 26.-27.11. Lisätietoja : Auto-Bon Oy, Risto Immonen, viestintäpäällikkö, 010 569 7225