Rättisitikoilla Lappiin ja takaisin - Raid Poronkusema 23.1.–1.2.2009

Lapin lumi ja pakkaset kutsuvat rättisitikkoja! Osallistujat nauttivat Citroën 2cv-kulkimiensa kera tammikuun lopussa Suomen upeasta luonnosta ja erilaisista nähtävyyksistä Suomen 2CV-Kilta ry:n kansainvälisellä Raid Poronkusemalla. Osallistujia on 15 autokuntaa ja 30 henkilöä Hollannista, Belgiasta, Saksasta, Itävallasta, Italiasta, Englannista, Australiasta ja Suomesta.

Tervetuloa tapaamaan Raid Poronkuseman osallistujia ja ihmettelemään 2cv-kulkimiamme reittimme varrella. Mukana on mm. kaksi erikoista neliveto-rättisitikkaa. Tavoitatte meidät Raid Poronkuseman aikana gsm-numeroistamme. Lisätietoa yöpymispaikoistamme ja reitistämme löytyy kotisivuiltamme. Kotisivuiltamme löytyy myös julkaistavaksi sopivia kuvia edellisiltä Raideilta.

Erityisesti ulkomaalaisille rättäristeille suunnattu Raid Poronkusema on jatkoa taannoisille Raid Mosquitoille ja Raid Laponie-reissuille. Raidien perinteet juontavat juurensa 1960- ja 70-luvuille, jolloin Citroën järjesti monenmoisia vaativia kaukomatkoja – Raideja - esimerkiksi Afrikan ja Saharan halki rättisitikan eli Citroën 2CV:n luotettavuuden osoittamiseksi. Nykyään raideja järjestävät lähinnä alan harrastajat esimerkiksi Australiassa ja Suomessa.

Yhdistävänä tekijänä osallistujilla on rättisitikka, jolla on menestyksekkäästi taivallettu läpi kaupunkien, viidakoiden ja autiomaiden jo yli kuudenkymmenen vuoden ajan.

Rättisitikan historiaa
Citroën 2CV esiteltiin Pariisissa vuonna 1948. Rättärin valmistus päättyi 1990 mutta sen erikoinen viehätysvoima on ajan kuluessa vain vahvistunut. 2CV:n voimanlähteenä on 2-sylinterinen alle 30 hevosvoiman ilmajäähdytteinen moottori, jonka äärimmilleen viety yksinkertaisuus tekee siitä ylivoimaisen luotettavan kulkupelin, jonka korjaaminen ei vaadi tietokonepohjaisia vianetsintälaitteita. Toisaalta 2CV:stä puuttuvat kaikki turhat mukavuudet, joita ilman nykyautoilija ei enää usko voivansa elää. Sisävalokin oli alunperin lisävaruste.

Raid Poronkuseman reitti:
Suurin osa ulkomaalaisista osallistujista saapuu pe 23.1. Vuosaaren satamaan klo 8:00. Lähdemme Vuosaaren satamasta noin klo 9:00. Reittimme kulkee Myrskylän ja Luumäen kautta Mikkeliin.
Pe 23.1. Kokoontuminen Loukee, Mikkeli
La 24.1. Loukee – Anetjärvi