Turboahdettu 3-sylinterinen ”Ihmemoottori” tuo Citroën C4:n uuteen luokkaan

Citroën astuu bensiinimoottoriteknologiassaan perheautoluokan kärkeen uudella turboahdetulla PureTech-moottorilla. Uudessa 3-sylinterisessä bensiinimoottorissa käytetään innovatiivista, tehokasta ja taloudellista uutta teknologiaa. ”Ihmemoottoriksi” julkisuudessa nimetyssä PureTech-voimanlähteessä on onnistuttu esimerkillisellä tavalla yhdistämään laajan suoraviivainen käyttöalue, pieni kulutus ja värinätön käynti.

Suuri vääntömomentti jo pieniltä käyntinopeuksilta alkaen sekä sitä tukeva laaja käyttöalue vievät bensiiniautolla ajamisen nautinnon uudelle tasolle ja antavat CITROËN C4 -mallille uutta vauhtia ja puhtia. Uuden moottorin modernit teknologiat tarjoavat tuntuvan suorituskyvyn ja luokan pienimpiin lukeutuvat CO2-päästöt.

Citroën C4 Puretech 130 Premium – oikea moottori, oikea hinta, oikeat varusteet

Citroën C4 Premium tulee markkinoille paitsi uuden ”ihmemoottorin”, niin myös väkevän varustelun kuorruttamana. Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella, katveavustin, pysäköintitutka edessä ja takana, automaattinen kaksialueilmastointi, mäkilähtöavustin, sadetunnistin, metalliväri, alumiinivanteet ja ääni- sekä värimaailmaltaan personoitava mittaristo.

Citroën C4 PureTech 130 Premiumin suositushinta metallivärillä ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja on 22 397 €. Uutuus on koeajettavissa Citroën-jälleenmyyjien luona, ja autoja on heti valmiina asiakastoimituksiin.

Todellinen ajonautinto

3-sylinterinen rakenne ja uudelleen hiotut modernit teknologiat, kuten turboahdettu suorasuihkutus ja muuttuva ajoitus, täyttävät moottorille asetetut vaativat määritykset ja tarjoavat kuljettajalle mielenpainuvan ajonautinnon. PureTech 130 -moottorin suorituskyky on vahva: 130 hv käyntinopeudella 5500 r/min ja 230 Nm:n maksimivääntö käyntinopeudella 1750 r/min. Ajonautintoa lisää laaja vääntömomenttialue: käytettävissä on vähintään 95 prosenttia parhaasta vääntömomentista käyntinopeusalueella 1500–3500 r/min. Ajokokemusta parantaa lisäksi sujuvatoiminen 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Uusi tekniikkapaketti edustaa autoalan valtavirran, downsizing-teknologian, kärkeä.

Pienentämällä parempi suorituskyky

PureTech 130 -moottorin korkea suorituskykytaso mahdollistaa moottorin paremman tehokkuuden ja pienemmän tilavuuden. Moottorin CO2-päästöt ovat vähentyneet 23 prosenttia 143 grammasta/km 110 grammaan/km  4-sylinterisiin THP-moottoreihin verrattuna. Erittäin tehokkaalla uuden sukupolven turboahtimella varustettu PureTech 130 -moottori saavuttaa ihanteellisen tasapainon pienen käyntinopeuden suurimman vääntömomentin ja maksimitehon välillä. Suurin vääntömomentti 230 Nm on kilpailijaryhmän ehdotonta kärkeä. Vertailun vuoksi suuremmalla moottorilla varustetut Toyota Auris (1,6 l / 160 Nm / 138 g/km), Mazda3 (2,0 l / 210 Nm / 117 g/km) tai VW Golf 1,4 TSi (1,4 l / 200 Nm / 116 g/km) tarjoavat alhaisemman vääntömomentin ja korkeammat CO2-päästöt.

Tasapainoakseli takaa värinättömän käynnin

Kolmisylinterisen pitkäiskuisen 1,2-litraisen voimalähteen tasaisen käynnin takaa moottorin kanssa vastakkaiseen suuntaan, mutta samaan tahtiin kampiakselin kanssa pyörivä tasapainotusakseli. Värinättömyyttä tukevat myös hydrauliset moottorin tukityynyt.

PureTech-moottorin laajan käyttöalueen varmistaa molempien nokka-akseleiden säätyvyys kuormituksen mukaan. Moottorin keveyteen vaikuttavat nelisylinteristä pienemmän komponenttimäärän ohella myös alumiinirakenteinen sylinterilohko ja – kansi.

Teknisiin innovaatioihin kuuluvat mm. öljykylvyssä pyörivä jakohihna, säätötilavuudella varustettu öljypumppu, imu- ja pakoventtiilien muuttuva ajoitus sekä neliventtiilitekniikkaa hyödyntävän sylinterikannen kanssa samaa valua oleva vesijäähdytetty pakosarja. Moottorin sisäisiä kitkoja on vähennetty kolmanneksella ottamalla käyttöön uudet männäntappien- ja männänrenkaiden DLC-pinnoitteet (Diamond Like Carbon).

Tiukka laatukontrolli

Ennen julkaisua PureTech -moottori kävi läpi tiukan testauksen: yli 25 000 tuntia koepenkissä ja yli 1,6 miljoonaa ajokilometriä. Laatuprosessissa joka 6. moottori otetaan koekäyttöön ja tarkempaan visuaaliseen ja mittauksia sisältävään laatukontrolliin.

Erityistä huomiota kiinnitettiin suunnitteluvaiheessa myös CITROËN C4 PureTech 130 -mallin sisäiseen ääniympäristöön: töitä tehtiin niin moottorimelun kuin korin ja matkustamon parissa käyttämällä erikoisäänieristeitä. Tuloksena on Premium-laatua edustava huomattavan äänetön kokonaisuus.

GSM +358 400 210 490

Avainsanat: