UUDET MOOTTORI-INNOVAATIOT PIENENTÄVÄT PEUGEOTIN JA CITROËNIN CO2-PÄÄSTÖJÄ

PSA Peugeot Citroënin myymien automallien keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat tammi-kesäkuussa 2012 Euroopan alhaisimmat, ainoastaan 124,5 grammaa kilometrillä. Moottoriteknologian kehittämisen seuraava kohde on 1.6-litrainen HDi-dieselmoottori.

PSA Peugeot Citroën on sitoutunut määrätietoiseen polttoaineenkulutuksen ja CO2-päästöjen pienentämiseen. Uusin askel tähän suuntaan on suositun 1.6 HDi –dieselmoottorin edelleen kehittäminen. Moottoria valmistetaan Trémeryssä Ranskassa kahtena tehoversiona (92 ja 115 hv), ja sen kulutusta ja päästöjä pienennetään noin 6 prosentilla monilla toimenpiteillä:

-         Uusi muuttuvatilavuuksinen öljypumppu, joka vähentää huippuvääntömomentin tarvetta moottorin käydessä.

-         Uudet matalaviskoosiset moottori- ja vaihteistoöljyt, jotka vähentävät kitkahävikkejä.

-         Uuden sukupolven kampiakselitiivisteet, jotka pienentävät kitkaa vähentämällä kiristysvoimaa.

-         Uudelleen suunniteltu virranjakajan hihnapyörä, joka vähentää hihnan jännitteitä.

-         Matalakitkainen alipainepumppu, joka estää energiahukkaa.

Uudet moottori-innovaatiot otetaan käyttöön asteittain 1.6 HDi –moottorilla varustetuissa Peugeot- ja Citroën-malleissa.

Yhdistettyinä muihin mallikohtaisiin parannuksiin uudet säästöteknologiat takaavat Peugeot- ja Citroën-malleille entistä alhaisemmat CO2-luokitustasot. Näin mallit ovat oikeutettuja verotukiin ja –helpotuksiin, joita monissa Euroopan maissa myönnetään alhaisen päästötason autoille. Yksityiset autonostajat ja yritysasiakkaat hyötyvät HDi-moottorin teknisistä parannuksista Peugeot ja Citroën -mallien aikaisempaa pienempinä polttoaine- ja käyttökuluina.

Lisätietoja:

PEUGEOT: Tiedotuspäällikkö Riitta Luomala, Maan Auto Oy, puh. 0400 431 303 ja riitta.luomala@veho.fi

CITROËN:  Tiedotuspäällikkö Pekka Koski, Auto Bon Oy, puh. 0400 210 490 ja pekka.koski@veho.fi