UUSI CITROËN BERLINGO: KÄYTÄNNÖSSÄ OSOITETTUA KESTÄVYYTTÄ

Kesän lopulla Suomeen saapuva uudistunut Citroën Berlingo rakentaa tulevaa menestystään kestävälle pohjalle. Saksalaisen Dekran vikatilastoraportin mukaan edellinen eli 2. sukupolven Berlingo oli luotettavin yli 100 000 kilometriä ajettu pieni pakettiauto. Kaiken ikäiset Berlingot saivat Dekralta vahvan plus-merkkisen laatusuosituksen. Berlingoja onkin myyty tähän mennessä lähes 3 miljoonaa kappaletta.

Dekran vikatilastoissa on mukana yli 15 miljoonaa käytettyä ajoneuvoa, jotka oli katsastettu kahden vuoden aikana. Berlingo osoitti pitkäaikaisen luotettavuutensa viemällä kärkisijan 100 001-150 000 kilometriä ajettujen pienten pakettiautojen luokassa. Mukana oli yhdeksän eri autoluokkaa kolmessa ajokilometriryhmässä. Ranskalaisia luokkavoittajia löytyi tästä joukosta vain kaksi, toisena siis Berlingo. Dekran suositus vanhimmille Berlingoille olikin harvinainen kaksi plus-merkkiä eli ++. Myös nuoremmat Berlingot arvioitiin hyviksi ja plus-merkin arvoisiksi.

Perusteellisesti uusiutunut ja entistä modernimpi Berlingo esiteltiin maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä. Suomen markkinoille uutuus ehtii kesän lopulla. Berlingon Multispace-tila-autoversio sopii täydellisesti aktiivisen perheen matka- ja harrasteautoksi. Lisäksi tarjolla on Berlingo Van-tila-auto, joka täyttää ammattilaisen ja pienyrittäjän monipuoliset kuljetustarpeet.

VAIVATONTA KULJETUSKYKYÄ JA ERINOMAISTA TALOUDELLISUUTTA

Uudessa Berlingossa yhdistyvät hyveet, joille mallin suosio on jo aikaisemminkin perustunut: ajaton muotoilu, vaivaton käytettävyys ja mahtavat tilat. Tila-auton takaistuimet on sijoitettu normaalia korkeammalle, jolloin niillä matkustavat lapsetkin näkevät helpommin ulos autosta. Kaikki kolme takaistuinta ovat myös erikseen irrotettavissa tavaratilan laajentamiseksi. Selkeän tavaratilan koko on jo perusmuodossaan 675 litraa, mutta tarvittaessa se laajenee jopa 3000 litran ­– siis kolmen kuutiometrin ­– kokoiseksi. Kevyttoimiset sivuliukuovet helpottavat Berlingon lastausta ja purkamista ahtaissa tiloissa ja parkkipaikoilla.

Berlingo Van –tavara-auton saa jatkossakin kahtena eri pituutena: L1 (3,7 m) ja L2 (4,1 m). Maksimitilavuus on 4,1 m3, joten kyytiin mahtuu erinomaisesti kaksi eurolavaa. Muunneltavassa Extenso-ohjaamossa on tilaa kolmelle hengelle, ja reunimmaisen istuimen taittamalla sisään syntyy jopa 3 metriä pitkä lastaustila.

Citroën Berlingo on myös teknologisesti entistä edistyksellisempi. Kuljettajalle näkyvin muutos entiseen on 7-tuumainen kosketusnäyttö, jolla hallitaan auton viihde-, puhelin ja navigointijärjestelmiä. Kosketusnäyttö toimii myös älypuhelimen kuvaruutuna. Varustetasosta riippuen Berlingo voidaan lisäksi varustaa Active City Brake –automaattijarrutuksella (toimii alle 30 km/h nopeuksissa), pysäköintitutkalla ja peruutuskameralla. Uudet BlueHDI-dieselmoottorit täyttävät Euro 6 –päästönormit, ja keskikulutukset vaihtelevat vain 4,1­–4,3 litran välillä.