UUSI CITROËN C3 – VISIODRIVE

Yksilöllinen ja yksityiskohtia myöten viimeistelty uusi Citroën C3: muotoilu, jossa pyöristetyt muodot yhtyvät suoriin linjoihin. Sisätilan muotoilu poikkeaa täysin entisestä sekä arkkitehtuuriltaan että materiaalivalinnoiltaan. Uusi C3 kehittää edeltäjänsä tyyliä. Miellyttävän ajoelämyksen alleviivaa hyvä äänen-ja tärinänvaimennus sekä uutta teknologiaa edustava Zenith-tuulilasi.

Uudelle CITROËN C3:lle on asetettu kunnianhimoinen tavoite: uudistaa menestyksekkäästi yli 2 miljoonaa kappaletta myynyt suosikkimalli. ”Uudistetun mallin lanseeraus on tärkeä tapahtuma Citroënille. Meillä on nyt tilaisuus toteuttaa kunnianhimoinen tavoitteemme, kasvattaa markkinaosuuttamme edelleen sekä yksityisasiakkaiden että yritysasiakkaiden keskuudessa." kiteyttää tavoitteen CITROËNin toimitusjohtaja Frédéric Banzet. Tavoitteen saavuttamiseksi on haluttu säilyttää nykyisen C3:n parhaat puolet ja kehittää uusia, entistä parempia ominaisuuksia. Visiodrive-mallissa on kaikki ostajiin vetoavat ominaisuudet: - yksilöllinen ja yksityiskohtaisesti viimeistelty muotoilu, jonka tyyliin on tullut uutta virtaviivaisuutta. - viimeistelyn laatu on nostettu tässä kokoluokassa ennen näkemättömälle tasolle. - älykkäästi suunniteltu rakenne: matkustusmukavuus on kokoluokassa esimerkillinen. - hyvät ja turvalliset dynaamiset ominaisuudet: uudessa CITROËN C3:ssa yhdistyvät moitteeton ajokäytös sekä kaupunki- että maantieajossa. Tästä huolimatta uusi C3 kuuluu ulkomitoiltaan edelleen markkinoiden kompakteimpiin. Mitat on pidetty kurissa eikä 4 metrin pituusrajaa ole ylitetty: pituus on 3,94 m, leveys 1,71 m ja korkeus 1,52 m. Citroën asettaa kilpailijoilleen uusia haasteita: miten keventää rakennetta auton mitoista tinkimättä. Kokoluokkansa kärkiominaisuuksien ansiosta uusi CITROËN C3 haluaa paikkansa perheen ykkösautona ja yritysautona. Aika erottua entisestä Uusi CITROËN C3 vakuuttaa omalla olemuksellaan. Se on perinyt edeltäjältään pyöristetyn peruslinjan ja turvakorin rakenteet. Ulkoasussa on kuitenkin uutta dynaamisuutta, suoristettuja elementtejä ja virtaviivaisuutta: jyrkästi leikkaavat linjat ovat suoristuneet, ulkonevat lokasuojat tehostavat dynaamista vaikutelmaa ja yleisilme on entistä aerodynaamisempi. Etuosan ilme on määrätietoinen; ajovaloumpiot on muotoiltu bumerangimaisiksi; suurikokoinen tuulilasi näyttää kattavan koko kuljettajan paikan. Uusi C3 on laatuvaikutelmaltaan kokoluokan parhaimmistoa. Erityisesti laatuvaikutelmaa parantavat viimeistelty pintakäsittely, korinosien tarkka sovitus ja sivulasien huolellinen tiivistys. Sisätilan muotoilu poikkeaa täydellisesti aiemmasta C3:n sisätila muotoilu on saanut vaikutteita ylellisen kokoluokan autoista ja erityisesti uudelta DS3:lta. CITROËN päättänyt valmistaa monipuolisemmin varusteltuja mallisarjoja, parantaa autojen mukavuutta ja luoda autoja, joilla on entistä parempi imago asiakkaiden keskuudessa. Uuden C3:n viimeistely ja laatuvaikutelma ovat poikkeuksellisen hyvät. C3:n sisätilan tyyli heijastelee ulkoisen muotoilun virtaviivaisuutta ja dynaamisuutta. Kojelaudan vaakasuora paneeli, mittariston korotettu lippa, jykevä ohjauspyörä ja ergonomisesti kuljettajan ulottuville kootut hallintalaitteet korostavat auton matkustamon uutta ilmettä. Uudessa mittaristossa on kaksi analogista mittarinäyttöä ja yksi digitaalinen LED-näyttö. Kojelauta on yhdistelmä tyylikästä retromuotoilua ja korkeaa teknologiaa. Laatua pienimmissäkin yksityiskohdissa Laadukkaat varusteet ovat osoitus CITROËN C3:n suunnittelun ja teollisen tuotannon korkeasta tasosta. C3 täyttää korkeat laatuvaatimukset, jotka sille on asetettu suunnitteluvaiheessa, markkinoille tuotaessa ja jokapäiväisessä käytössä. Uusi C3 on ensimmäinen CITROËNin valmistama auto, jonka suunnittelussa ei käytetty puolivalmista prototyyppiä suunnittelun alkuvaiheessa. Suunnittelu on aloitettu tietokonepohjaisena ja uutuudesta pyrittiin kehittämään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa sarjatuotantoon sopiva auto ja räätälöimään sille oma tuotantolinja. Menettelytavasta saadaan merkittävää laadullista hyötyä: kaikki toimijat – suunnittelijat, alihankkijat, laitevalmistajat – osallistuvat projektiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jolloin auto saadaan tehokkaasti lopulliseen kokoonpanoonsa. Autolle suoritetaan testiajoja yhteensä yli kahden miljoonan kilometrin verran ennen sen tuomista markkinoille. Näin testataan auton luotettavuus ja haetaan kullekin markkina-alueelle parhaimmat säädöt mm. jousitukseen. Tehokkaan ja kattavan suunnitteluvaiheen jälkeen CITROËN C3 on edennyt tuotantovaiheeseen. Tuotanto on keskitetty PSA:n Aulnayn ja Poissyn tehtaille, jotka täyttävät valmistajan tiukimmatkin laatuvaatimukset. Tehtaat ovat saaneet ISO 9001 -sertifikaatin, ja niiden tuotantovälineissä käytetään uusinta teknologiaa. Aulnayn tehdas valmistaa ainoastaan uutta C3-mallia. Tehdasta on uudistettu PSA:n uuden tuotantojärjestelmän ja Lean-ajattelun mukaisesti. Yhden mallin tuotantoon keskittyvien järjestelyjen avulla saadaan parannettua tuotannon laatua. Zenith-tuulilasi - valohoito virkistää Uuden C3:n Zenith-tuulilasi edustaa uutta teknologiaa, jonka ansiosta matkustajat kokevat matkanteon aivan uudenlaisena elämyksenä. Tuulilasi on poikkeuksellisen korkea, 1350 mm, ja sen ansiosta etuistuimilla istuvien henkilöiden näkökenttä avautuu 80° ylöspäin: tuulilasin yläpalkki on poistettu rakenteesta. Kaartuvan tuulilasin pylväiden rakennetta on kavennettu siten, että ne peittävät näkyvyyttä mahdollisimman vähän. Näkymä autosta on lähes rajattoman tuntuinen suurikokoisen tuulilasin takaa, kaikilta paikoilta. Maisemat liukuvat ohi jatkuvana virtana. Tuntuu kuin olisit elävässä 3D-elokuvassa tai ajaisit cruising- tyyppisellä moottoripyörällä. Tuulilasin yläreunassa on 25 cm:n levyinen tummennettu alue. Se suojaa matkustajia auringolta, muttei peitä kuljettajan esteetöntä näkymää ulos. Rakenne otetaan ensimmäisenä käyttöön C3:ssa. Aurinkoenergian läpäisyä kuvaava lukema on tuulilasin tummennetulla alueella 9, kun vastaava lukema perinteisissä sävylaseissa on 50. Kuljettaja ja matkustajat voivat nauttia valosta ilman sen aiheuttamaa haittaa. Voimakkaan auringonpaisteen aikaan kattoikkuna voidaan osittain tai kokonaan peittää helppokäyttöisellä pimennysverholla, jossa on kaksi erillistä häikäisysuojaa. Matkustamo pysyy viileänä myös kuumassa auringonpaisteessa. Markkinoiden suurimmalla tuulilasilla ja pienimmällä katolla varustettu uutuus tarjoaa täysin uudenlaisen autoiluelämyksen. Matkustamon näkyvyys ja valoisuus parantavat turvallisuutta ja matkustamisen mukavuutta. Valohoito virkistää! Hiilidioksidipäästöjenoptimaalista hallintaa Kun uusi CITROËN C3 tuodaan markkinoille, moottorivalikoiman CO2-arvot ovat kauttaaltaan markkinoiden alhaisimpia. Uuden C3:n moottorimalliston kaikki moottorit ovat ympäristön huomioivia ja taloudellisia: kolme HDi-dieselmoottoria (70, 90 ja 110 FAP) ja 4 bensiinimoottoria, jotka täyttävät Euro 5 -standardin vaatimukset (1.1, 1.4i, VTi 95 ja VTi 120). Niiden yhteydessä on 5-vaihteinen vaihteisto lukuun ottamatta HDi 110 FAP -moottoria, jonka yhteydessä on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto ja VTi 120 -bensiinimoottoria, jonka yhteyteen voidaan valita 5-vaihteinen manuaalivaihteisto tai 4-vaihteinen automaattivaihteisto. Uuden C3:n CO2 päästöt on saatu tasolle, joka vastaa CITROËNin mainetta ja vaatimuksia vähäpäästöisimpien autojen johtavana valmistajana. Yhdistetyssä kaupunki- ja maantieajossa hiukkassuodattimella varustettujen HDi FAP-dieselmoottorien hiilidioksidipäästöt ovat säännönmukaisesti alle 118 g/km, yhdellä moottorilla jopa 99 g/km, ja bensiinimoottoreilla hiilidioksidipäästöt ovat 134–160 g/km. Uudessa C3:ssa on vakiovarusteena ekonomisen taloudellisen ajon avustusjärjestelmä, jossa on vaihteenvalinnan osoitin (ICR, indicateur de changement de rapport). Tämä varuste on kehitetty parantamaan kuljettajien valmiutta vastata yhä kasvaviin taloudellisen ja ekologisen ajotavan vaatimuksiin. Polttoainetalouden hallinta kehittyy entisestään, kun vuonna 2011 markkinoille tulevat ensimmäiset moottori–vaihteisto-yhdistelmät, joissa otetaan käyttöön 2. sukupolven Stop & Start -järjestelmä. Kun järjestelmä yhdistetään 5- ja 6-vaihteisiin vaihteistoihin, dieselmoottorin CO2-arvoiksi saadaan vastaavasti 95 g/km ja 90 g/km. Kolmisylinteristen bensiinimoottorien uuden sukupolven CO2-päästöt saadaan alle 100 g/km lukemaan.