Viekö Citroën voittoennätyksen Fordilta?

Vaihtuuko tulevana viikonloppuna valta rallin MM-voittotilastossa?

Mikäli Citroën ottaa Saksasta kauden kahdeksannen perättäisen MM- voittonsa niin ranskalaisvalmistaja nousee kaikkien aikojen menestyneimmäksi autovalmistajaksi rallin MM-sarjassa.

Citroën ja Ford starttaavat tulevana viikonloppuna MM-voittojen suhteen tasatilanteesta 77 – 77 kauden ensimmäiseen asfaltilla ajettavaan MM-ralliin. Ford on kerännyt MM-voittoja vuodesta 1973, Citroën vuodesta 1999. Ranskalaisvalmistajan saavuttaman 77 MM- osakilpailuvoiton taustalta löytyy kuusi kuljettajaa: 66 MM-voittoa ajanut lajin seitsenkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb, viiden MM-voiton Sébastien Ogier sekä kahden MM-voiton Espanjan Carlos Sainz ja Ranskan Philippe Bugalski, ja kertaalleen voittaneet Espanjan Jesus Puras sekä Belgian Francois Duval.

Citroën on tänä vuonna juhlinut jo seitsemää perättäistä MM-voittoa, joiden turvin automerkki on repäissyt 65 pisteen johtoaseman valmistajien MM-sarjassa. Suomen MM-rallin ykköstilan myötä Sébastien Loeb johtaa kuljettajien sarjaa 27 pisteellä, kun tallikaveri Sébastien Ogier ajaa kolmantena 31 pistettä kärjestä.

Citroënin uusi DS3 WRC oli voittamaton tämän kauden soraralleissa. Saksassa auton suorituskyky mitataan ensimmäistä kertaa asfalttiolosuhteissa. Saksan ralli on ollut MM-kalenterissa vuodesta 2002 ja sen voittajaluettelo ei tunne kuin yhden nimen; Sébastien Loebin. Seitsenkertainen maailmanmestari ei siis ole koskaan hävinnyt Saksassa ja hän on hallinnut rallin MM-sarjan asfalttiralleja jo viiden viime vuoden ajan.

- Tiedän, että jokainen tavoittelee päihittämistäni. Kilpailu kovenee ja voittoputket päättyvät aina jossain vaiheessa. Tehtäväni on huolehtia, että se ei pääty ainakaan tänä vuonna.

Loeb sanoo, että testien perusteella Citroën DS3 WRC:n ajokäytös asfaltilla oli ennakko-odotusten mukainen.

Uusille WRC-autoille asfaltti on vielä täysin tuntematon alusta

Tänä vuonna säännöt kielsivät muun muassa auton keskustasauspyörästöstä elektroniikan, mutta tästä huolimatta DS3 WRC:n ajokäytös asfaltilla on varsin vakaata ja tasapainoista. DS3 WRC:n reagointi on edelliseen C4 WRC:hen nähden nopeampaa.

- Kokeilimme testeissä useita eri säätövaihtoehtoja, joista poimimme kisaan parhaimman. Saksan MM-ralli on yksi suosikeistani. Fanit ovat tukeneet minua aina vahvasti ja ajoinhan Saksassa urani ensimmäisen MM- voiton. Tiedän, että kilpailijamme ovat tehneet paljon työtä menestyksen eteen, mutta olemme valmiita ottamaan haasteen vastaan, Loeb päättää.

Saksan MM-ralli käynnistyy perjantaina ja se päättyy sunnuntaina. Rallissa ajetaan kaikkiaan 19 EK:tta, yhteispituudeltaan359,59 km.

Tehdastiimin autojen lisäksi Citroën DS3 WRC:n ratissa Saksassa nähdään Norjan Petter Solberg, Suomen Kimi Räikkönen sekä Hollannin Peter Van Merksteijn.

Autovalmistajien MM-osakilpailuvoitot Suomen MM-rallin 2011 jälkeen:

1. Citroën 77 (1999 - 2011)

= Ford 77 (1973 - 2011)

3. Lancia 73 (1974 - 1992)

4. Peugeot 48 (1975 - 2005)

5. Subaru 47 (1993 - 2005)

6. Toyota 43 (1973 – 1999)

7. Mitsubishi 34 (1974 - 2001)

8. Audi 24 (1981 - 1987)