Tierahoista leikkaaminen on velanottoa, ei säästämistä

Hallitus vahvisti tänään, että se leikkaa liikenteen väylärahoitusta 100 miljoonalla eurolla vuodessa. Samalla korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi perustettu työryhmä on laitettu kaikessa hiljaisuudessa jäihin.

Tiestön kunto ja rahoitus ovat romahtaneet nykyisen hallituksen toimien seurauksena. Leikkaukset tienpidosta eivät ole säästöä. Ne ovat valtion velanottoa siinä missä kaikki muukin velanotto. Lasku tiestön kunnostamisesta siirretään tuleville sukupolville ja se kertaantuu ongelmien siirtyessä päällysteistä teiden runkoihin.

Tilanne on absurdi. Liikenne- ja viestintäministeriö asetti vasta maaliskuun puolivälissä parlamentaarisen työryhmän selvittämään keinoja tiestön korjausvelan pienentämiseksi tulevina vuosina. Korjausvelan on arvioitu olevan noin 1,5 miljardia euroa. Työryhmän työ on nyt jäissä. Kahdessa viikossa tilanne on muuttunut ja nyt hallitus on korjausvelan hoitamisen sijaan syventämässä sitä.

Tierahoituksen ongelmista huolimatta ministeriö on varannut seuraaviksi vuosiksi miljoonia euroja kilometriveron selvittelyyn. Näitä selvittelyrahoja tarvittaisiin nyt kipeästi tienpitoon. Toteutuessaan nk. Jorma Ollilan työryhmän joulukuussa esittelemä järjestelmä maksaisi satoja miljoonia vuodessa tienkäyttäjille.

Leikkaus iskee nyt 100 miljoonalla eurolla vuodessa perusväylänpitoon. Liikenne- ja viestintäministeriö on epäonnistunut perusteellisesti tehtävässään tuoda esiin toimivan tiestön merkitys kansantalouden kasvutekijänä. Tiestön rappeutuminen heikentää taloudellisen kasvun edellytyksiä ja liikenneturvallisuutta tulevina vuosina. Tiestön kunnon aleneminen johtaa tienkäyttäjien kustannusten nousuun. Ajatuksena näyttäisikin olevan, että nyt hoidetaan valtiontaloutta kansantaloudesta välittämättä.

Toimivan logistiikan arvostuksen puutteesta kertoo jotain sekin, että liikenneministerin tehtävät voidaan hallituksen mielestä hoitaa muiden tehtävien ohessa. Todellisia säästöjä voisi syntyä ministeriöiden yhdistämisillä, mutta nyt tehdyllä ministeritehtävien yhdistämisellä hidastetaan liikennealan viranomaisten päätöksentekoa.

Autoliitto, Pasi Nieminen, toimitusjohtaja
Puh. 040 507 0100, pasi.nieminen(at)autoliitto.fi