AvestaPolaritin selvitys keskusteluun Degerforsin sulaton sulkemisesta ja neuvotteluista Carl Bennetin kanssa AvestaPolarit ei politiikkansa mukaisesti yleensä kommentoi julkisesti markkinahuhuja tai käymiään liikeneuvotteluja. Ruotsin valtiopäivillä tiistaina 3.12.2002 tapahtuva välikysymyskeskustelu sekä Ruotsissa jatkuvasti esitetyt täysin virheelliset väitteet Degerforsin sulattoa koskevista AvestaPolaritin ja liikemies Carl Bennetin välisistä neuvotteluista antavat kuitenkin aiheen seuraaviin kommentteihin: · AvestaPolarit oli valmis myymään Degerforsin sulaton rakennukset ja laitteet Carl Bennetille yhden kruunun kauppahinnasta edellyttäen, ettei aloitettava uusi liiketoiminta kilpaile AvestaPolaritin tuotannon kanssa. · Sopimuksen ehdoksi Carl Bennet asetti pitkäaikaisen sopimuksen huomattavista ruostumattoman teräksen ostoista hänen perustamaltaan uudelta yhtiöltä, mikä olisi merkinnyt sitä, että AvestaPolarit ei olisi voinut suunnitelmansa mukaisesti siirtää tuotantoa Degerforsista Sheffieldiin. Tästä olisi aiheutunut AvestaPolaritille huomattava katteen menetys. Lisäksi Carl Bennet edellytti, että AvestaPolarit olisi sijoittanut uuden yhtiön pääomaksi merkittävän rahasumman. Carl Bennetin oma sijoitus olisi ollut vain 13 prosenttia, mutta osakkeita hän olisi omistanut 85 prosenttia uudesta yhtiöstä. Carl Bennetin asettamien ehtojen mukaan AvestaPolarit olisi kantanut valtaosan taloudellisesta riskistä, kun taas Carl Bennetin osuus olisi ollut suhteellisen vaatimaton. AvestaPolaritilla ei ollut mitään taloudellisia edellytyksiä sopimuksen tekemiseen Carl Bennetin kanssa hänen esittämiensä vaatimusten pohjalta. Sekä osakkeenomistajat että muut tahot edellyttävät, että pörssissä noteerattu ja voittoa tavoitteleva yhtiö pyrkii jatkuvaan kannattavuuteen. Lisätietoa Degerforsiin liittyvistä asioista löytyy AvestaPolaritin kotisivulta: www.avestapolarit.com. Yhteyshenkilömme lisätietoja varten: Hannele Öbrink, sijoittajaviestintäpäällikkö Puh: +46 8 613 4419 tai +46 70 652 1032 sähköposti: hannele.obrink@avestapolarit.com AvestaPolarit Konserninjohto Linnoitustie 4 A, PL 270, FIN-02601 Espoo. Puh: +358 9 5764 5511, fax: +358 9 5764 5555 Kotipaikka: Espoo, Y-tunnus: 0823312-4Y ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/02/20021202BIT00720/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/02/20021202BIT00720/wkr0002.pdf