• AVESTAPOLARIT/

AvestaPolarit vahvistaa asemiaan ruostumattoman teräksen pitkien tuotteiden markkinoilla Pohjois-Amerikassa AvestaPolaritin yhdysvaltalainen tytäryhtiö AvestaPolarit, Inc. vahvistaa asemiaan ruostumattoman teräksen pitkissä tuotteissa sekä investoimalla uuteen valmistuskapasiteettiin että Allegheny Technologies Incorporated:in kanssa solmimallaan pitkäaikaisella sopimuksella vuokravalssauksesta Richburgissa Etelä-Carolinassa. "Tämä hanke sopii erinomaisesti AvestaPolaritin toimintastrategiaan, jonka mukaan konserni pyrkii kasvamaan myös Euroopan päämarkkinoiden ulkopuolella, sekä suunnitelmiimme kehittää ja vahvistaa konsernin pitkien tuotteiden liiketoimintaa. Sulattotoimintamme uudelleen- organisoinnin yhteydessä olemme paraikaa investoimassa mm. Sheffieldin sulatolla Englannissa pitkien tuotteiden teelmien valuun. Tämä parantaa kustannustehokkuuttamme teelmissä ja antaa vahvan pohjan laajentaa pitkien tuotteiden liiketoimintaa", sanoo AvestaPolaritin toimitusjohtaja Ossi Virolainen. Uusi projekti Yhdysvalloissa tulee merkittävästi kasvattamaan AvestaPolaritin ruostumattomien pitkien terästuotteiden valmistuskapasiteettia Pohjois-Amerikassa. Kokonaisinvestointi tulee olemaan noin 22 milj. US-dollaria. Summaan sisältyy sekä investoinnit AvestaPolaritin oman kylmävalssattujen pitkien ruostumattomien terästuotteiden viimeistelykapasiteetin nostamiseen että osallistumista laajennukseen Allegheny Technologiesin valssaamossa. Molemmat tuotantolaitokset sijaitsevat Richburgissa Etelä-Carolinassa. Osana projektia, yhtiöt sopivat myös yhteistyöstä, joka antaa AvestaPolaritille mahdollisuuden vuokrata ruostumattomien pitkien terästuotteiden valssauskapasiteettia Allegheny Techonologiesin Richburgin valssaamolta kilpailukykyiseen hintaan 20 vuoden ajan. AvestaPolarit Inc. ja Allegheny Technologies ovat vuodesta 1994 lähtien toimineet läheisessä yhteistyössä tankovalssauksessa Richburgissa. "Sopimus tulee selvästi parantamaan AvestaPolaritin kilpailukykyä pitkissä tuotteissa, kun saamme käyttöömme uudet tuotannolliset puitteet, jotka kustannustehokkuudessa ja laadussa edustavat maailman huippuluokkaa", kertoo Mike Rinker, joka on AvestaPolarit, Inc.:in toimitusjohtaja ja konsernin Pohjois-Amerikan liiketoiminta-alueen johtaja. "Uusi ja tehokkaampi tuotantokapasiteetti tarjoaa AvestaPolaritille tilaisuuden vahvistaa markkina-asemaamme entisestään", toteaa Pohjois- Amerikan pitkien tuotteiden liiketoimintayksikön johtaja Lou Kern. "Tämä on iso harppaus kohti tavoitettamme tulla Pohjois-Amerikan johtavaksi pitkien ruostumattomien terästuotteiden valmistajaksi." AvestaPolarit, Inc. tuotevalikoima pitkissä ruostumattomissa terästuotteissa on laaja. Siihen kuuluu korkealaatuisia terästankoja, halkaisijaltaan ¼ tuumasta 15 tuumaan, sekä myös ruostumatonta kuusioterästä, kulmaterästä, aihioita, valssilankaa ja betoniterästä. Lisätietoja antavat: Espoo: Katarina Lybeck, Senior VP - Corporate Communications +358 9 5764 5505 tai +358 40 503 0750 Tukholma: Hannele Öbrink, Manager - Investor Relations +46 8 613 4419 tai +46 70 652 1032 Schaumburg, IL, USA: Mike Rinker, President - AvestaPolarit, Inc. +1 847-413 4215 tai 1 847 922 6910 (kännykkä) AvestaPolarit Oyj Abp Konserninjohto Linnoitustie 4 A, PL 270, FIN-02601 Espoo. Puh: +358 9 5764 5511, fax: +358 9 5764 5555 Vasagatan 8-10, PO Box 16377, SE-103 27 Tukholma, Ruotsi. Puh: +46 8 613 3600, fax: +46 8 613 3669 Kotipaikka: Espoo, Y-tunnus: 0823312-4 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/14/20020314BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/14/20020314BIT00350/wkr0002.pdf