AvestaPolaritin kolmas vuosineljännes odotettua heikompi

AvestaPolaritin kolmas vuosineljännes odotettua heikompi Huhti-kesäkuun 2001 toisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksessaan AvestaPolarit arvioi lähiajan näkymät epävarmoiksi ja totesi tuotantovolyymiensa määräytyvän kysynnän mukaan. Vaikka kylmävalssatun ruostumattoman teräksen ja kvarttolevyjen perushinnat pysyivät melko vakaina Euroopassa kolmannella vuosineljänneksellä heinä-syyskuussa, kysyntä oli odotettua heikompi hiljaisen kesäkauden vaikutuksetkin huomioonottaen. Kysyntä oli heikkoa myös Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Nikkelin hinta laski edelleen vuosineljänneksen aikana niin, että syyskuun keskihinta oli noin USD 1.600 per tonni alle kesäkuun keskihinnan. Tämä on johtanut huomattavaan varastotappioon, joka on heikentänyt kolmannen vuosineljänneksen kannattavuutta. AvestaPolaritilla oli myös eräitä tuotanto-ongelmia, liittyen osittain uusien laitteistojen käyttöönottoon kesäseisokin jälkeen Avestassa. Edellä olevan seurauksena heinä-syyskuun liikevaihto laski yli 20 % edellisestä vuosineljänneksestä ja liikevoitto jäi odotettua heikommaksi ja vain hieman nollatulosta paremmaksi. Loppuvuoden näkymät ovat edelleen epävarmat, kun markkinoilla odotetaan selkeämpää kuvaa Yhdysvaltain 11. syyskuuta tapahtumien seurauksista. Lisätietoa AvestaPolaritin tuloskehityksestä on saatavissa kun yhtiö julkistaa kolmannen vuosineljänneksen osavuosikatsauksensa 31. lokakuuta. AVESTAPOLARIT OYJ ABP Katarina Lybeck, viestintäjohtaja Puh: +46 8 613 3617 tai +358 40 503 0750 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00040/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00040/bit0001.pdf