Stuart Pettifor jättää AvestaPolaritin....

Stuart Pettifor jättää AvestaPolaritin. Pekka Erkkilä nimitetty Coil Products liiketoiminta-alueen uudeksi johtajaksi ja John Newborn uudeksi konsernin johtoryhmän jäseneksi AvestaPolaritin varatoimitusjohtaja ja konsernin Coil Products liiketoiminta-alueen johtaja Stuart Pettifor jättää AvestaPolaritin elokuun lopulla hänen siirtyessään Corus Group plc:n palvelukseen hallituksen jäseneksi ja yhtiön nauhatuoteliiketoiminnasta vastaavaksi johtajaksi. AvestaPolaritin hallitus on nimittänyt Pekka Erkkilän Stuart Pettiforin seuraajaksi Coil Products -liiketoimintalueen johtajana 1.9.2001 alkaen. Hän toimii nykyään AvestaPolaritin johtoryhmän jäsenenä ja vastaa liiketoiminnan kehittämisestä ja teknologiasta. Samalla hallitus on nimittänyt John Newbornin, joka on vastannut yhdistymisen jälkeen integraatiotyön johtamisesta, uudeksi johtoryhmän jäseneksi vastuualueenaan liiketoiminnan kehittäminen ja integraation johtaminen. AvestaPolaritin toimitusjohtaja Ossi Virolainen pahoittelee kolleegansa Stuart Pettiforin eroa: "Uskon, että koko AvestaPolaritin väki pitää Stuart Pettiforin lähtöä valitettavana. Karismaattisena johtajana ja arvostettuna alan ammattilaisena, hän on ollut eräs avainhenkilö yhdistymisessä ja AvestaPolaritin perustamisessa samoin kuin konsernin luotsaamisessa kohti tavoittelemaamme asemaa maailman johtavana ruostumattoman teräksen tuottajana. Koen hänen lähtönsä myös henkilökohtaisena menetyksenä, kun läheinen kolleega jota olen oppinut suuresti arvostamaan, jättää meidät. Ymmärrän kuitenkin hänen perusteensa ja kunnioitan hänen päätöstään, ja toivotan hänelle kaikkea hyvää ja menestystä uudessa tehtävässään." "Toisaalta, olen iloinen voidessani toivottaa Pekka Erkkilän tervetulleeksi ottamaan vastuun Coil Products ydinliiketoiminnastamme ja John Newbornin uutena jäsenenä johtoryhmäämme. Molemmat ovat kokeineita ammattijohtaiia, jotka ovat myös olleet avainhenkilöitä yhdistymis- prosessissa ja AvestaPolaritin liiketoiminnan kehittämisessä." Tiivistelmä Pekka Erkkilän ja John Newbornin henkilötiedoista ja taustoista on esitetty tämän tiedotteen lopussa. Stuart Pettifor haluaa myös itse valottaa lähtönsä syitä ja samalla vahvistaa, että hänellä on vahva usko AvestaPolaritiin ja sen tulevaisuuteen: "Päätös jättää AvestaPolarit ja palata Corukselle ei ole ollut minulle helppo. Tällaisia päätöksiä tehtäessä on aina kyse vaikeasta valinnasta, toisessa vaakakupissa uuden työn haasteet ja toisessa kaikki se, joka jää vanhassa tehtävässä vielä tekemättä. Oma päätökseni on jatkaa matkaa ja muuttaa takaisin Englantiin, ja tässä lähinnä yksityiset perhesyyt ovat olleet painavimpia. Tulin Ruotsiin 1997 yritykseen, joka oli taloudellisissa vaikeuksissa ja tarvitsi uuden suunnan. Avesta Sheffieldin uudistaminen seuraavien vuosien aikana johtoryhmän ja ammattiyhdistysedustajien tuella palautti kannattavuuden ja uskon yritykseen.Tulevaisuuttamme varten tärkeintä oli varmistaa edellytyksemme menestyä. "Olen aina ollut vakaasti sitä mieltä, että Avesta Sheffieldin ja Outokummun terästeollisuuden yhdistäminen on ollut molempien osapuolten ja niiden kaikkien sidosryhmien parhaan edun mukainen ratkaisu. Olen myös iloinen voidessani todeta, että yhdistyminen on onnistunut. Uusi yritys on nyt rakentamassa itselleen omaa vahvaa yrityskuvaa ja kehittämässä liiketoimintaansa uudella paremmalla kannattavuustasolla. Tätä työtä vetää nyt erinomainen johtoryhmä ja vahvasti asiaan sitoutunut henkilökunta, joilla on myös valmis selvä strategia noudatettavaan. Toivotan koko AvestaPolaritin väelle kaikkea hyvää tulevaisuudelle, ja tulen itse mielenkiinnolla seuraamaan miten yritys etenee kohti määränpäätään tulla Parhaaksi ruostumattomassa teräksessä - Best in Stainless", lopettaa Stuart Pettifor. Tiivistelmä henkilötiedoista Pekka Erkkilä, s. 1958 Dipl.ins. HTKK 1982 Tutkimusinsinööri Outokumpu Oy:n Tornion T&K-osastolla 1983-85, tuotantoinsinööri/projektipäällikkö Tornion tehtaiden kylmävalssaamolla 1985-88/1988-90, kuumavalssaamon johtaja 1990-96, Outokumpu Chrome Oy:n toimitusjohtaja 1996-2001. Nykyinen tehtävä: Executive Vice President - Business Development & Technology ja johtoryhmän (Executive Committee) jäsen AvestaPolarit Oyj Abp:ssä. John Newborn, s. 1944B.Tech., C.Eng., M.I.E.E., 1967 Corus-edeltäjäyhtiöiden palveluksessa vuodesta 1961. Toiminut vuosina 1967-89 eri tutkimus- ja projektipäällikkötehtävissä sekä Ruotsissa että Englannissa. Sen jälkeen useissa johtotehtävissä: General Manager - Operations British Steel Stainlessin palveluksessa 1989-92, Vice President - Cold Rolled Division Avesta Sheffieldillä 1992-96, Vice President - Coil and Primary Division 1996-98, Vice President - Business Area Manager, Coil Products Sheffield mukaanlukien palvelukeskukset 1988- 2001, sekä Avesta Sheffieldin johtoryhmän jäsenenä 1992-2001. Nykyinen tehtävä: Merger Integration Manager AvestaPolarit Oyj Abp:ssä. Lisätietoja: AVESTAPOLARIT Oyj Abp Katarina Lybeck, viestintäjohtaja Puh.: (09) 5764 5505 tai 040 503 0750 CORUS GROUP plc Anthony Hamilton, Manager - Investor Relations Puh.: +44 (0)20 7717 4503 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/02/20010802BIT00350/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/02/20010802BIT00350/bit0001.pdf