AMIN-verkoston Young Creatives -kisan voitto Avidlylle

Avidlyn Reetta Kataja ja Nico La Fiura ovat voittaneet AMIN Young Creatives -kisan. Kilpailu on maailmanlaajuisen AMIN-mainostoimistoketjun alle 30-vuotiaille tekijöille suunnattu suunnittelukilpailu, joka oli avoin ketjun kaikille yli 50 toimistolle. Voittoisa kisatyö kannustaa mainosalan yrityksiä laajentamaan työntekijöiden ikäjakaumaa.

Kilpailun briiffinä oli nostaa tietoisuutta markkinointi- ja mainosalan epätasapainoisesta ikäjakaumasta. Suurin osa alalla työskentelevistä on Z-sukupolvea ja milleniaaleja ja vain marginaalinen joukko on yli 50-vuotiaita, saati yli 60-vuotiaita. Briiffin taustalla onkin huoli siitä, että toimistojen ikäjakauma rajoittaa mainontaa, joka on suunniteltu varttuneemmille ikäryhmille. Ikäryhmä 50+ vastaa yli puolesta kulutuksesta globaalisti, joten heillä on hiljaista asiakastietoa isosta kohderyhmästä ja toki iän tuomaa kokemusta markkinoinnin tekemisestä.

Strategi Reetta Katajan (29) ja Inbound Marketing Consultant Nico La Fiuran (24) voittoisa kisatyö ”Gotta have ’em all” kannustaa toimistoja rakentamaan tiimejä ja työyhteisöjä, joissa on jäseniä kaikista ikäryhmistä. Konseptin ajatuksena on pelillistää tiimien rakentaminen. Korttipelissä jokainen ikäryhmä on tietyn pisteen arvoinen, ja pelissä saa sitä enemmän pisteitä, mitä harvinaisempia mainosalan ikäryhmiä saa mukaan.

“Mietimme, että mainosalaa dominoivien milleniaalien huomion saa parhaiten tarjoamalla heille pelin, jota he voivat pelata töissä. Toisaalta taas vanhemmat ikäryhmät tuodaan esiin liioitellun harvinaisina, ikään kuin katoamassa olevina lajeina. Työ tehtiin pilke silmäkulmassa ja vitsaillen vähän joka ikäryhmästä”, kertoo Reetta.

“Tahtotilana oli luoda helposti lähestyttävä ja konkreettinen keino vähemmän puhutun ikädiversiteetin merkityksen ymmärtämiseen tiimien sisällä ja niitä muodostaessa. Alallamme kohderyhmien ymmärtäminen on tärkeää, jonka vuoksi monipuolisuus tiimin sisällä on erityisen arvokasta. Luova idea syntyi kaikille sukupolville tutusta rakkaudesta keräilyyn. Omalla kohdalla nuoruuden keräilyesineet olivat usein erilaisia kortteja, joihin luodun toteutuksen henki sekä konsepti viittaavat”, pohtii Nico.

Voittajat palkittiin matkalla Lissaboniin, Portugaliin, jossa he esittelivät työn AMINin järjestämässä seminaarissa.

Avidlyllä tasainen ikäjakauma

Avidlyllä työntekijöitä on varsin tasaisesti kaikista ikäluokista: Suomen 184 työntekijästä alle kolmekymppisiä on 18 prosenttia, kolmekymppisiä 38 prosenttia, nelikymppisiä 27 prosenttia, viisikymppisiä 15 prosenttia ja harvinaisinta laatuluokkaa eli kuusikymppisiä 1 prosentti.

"Meitä on täällä tiimeissä kaikenikäisiä. Se näkyy työssä moniulotteisuutena, ennakkoluulottomana uuden kokeilemisella ja toisaalta kokemuksen tuomana varmuutena ja ongelmanratkaisukykynä”, kuvailee Reetta.

Reetta Kataja, Strategist, Avidly, p. 040 836 6264, reetta.kataja@avidlyagency.com

Nico La Fiura, Inbound Marketing Consultant, Avidly, p. 041 544 2798, nico.lafiura@avidlyagency.com

Avidly on Suomen johtava markkinoinnin palvelutoimisto ja johtava pohjoismainen markkinoinnin automaatioyhtiö, joka on listattu Nasdaq First North -markkinapaikalla Helsingissä. Synnytämme kasvun mahdollisuuksia, jotka vievät asiakkaitamme eteenpäin. Toteutamme tätä tehtävää noin 230 henkilön voimin 14 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.