Avidly ostaa saksalaisen inbound-markkinointitoimisto NetPress GmbH:n

Avidly Oyj, sisäpiiritieto 28.8.2019 klo 12.45

Avidly ostaa saksalaisen inbound-markkinointitoimisto NetPress GmbH:n

Avidly jatkaa inbound-markkinointiliiketoimintansa vahvistamista ostamalla saksalaisen HubSpotin Diamond Partnerin, NetPress GmbH:n.

Avidly Oyj on 28.8.2019 ostanut saksalaisen, Münchenissa sijaitsevan NetPress GmbH:n koko osakekannan. Yhtiö kehittää asiakkaidensa liiketoimintaa inbound- ja sisältömarkkinoinnin sekä myynnin avulla käyttäen HubSpot-teknologiaa Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä (DACH-alueella). NetPressin yritysosto vahvistaa Avidlyn asemaa HubSpotin maailmanlaajuisesti johtavana markkinointi- ja myyntitoimistona. Yritysoston myötä Avidlyyn kuuluu viisi maailman yhteensä kuudestakymmenestä HubSpot Diamond Partnerista.

Kauppahinta on 425 476 euroa, joka maksetaan laskemalla liikkeeseen NetPressin omistajille suunnatussa osakeannissa 56 730 uutta Avidlyn osaketta sekä 85 096,00 euron käteismaksulla. Lisäksi Avidly maksaa omistajille lisäkauppahintaa vuonna 2021, mikäli lisäkauppahinnalle asetetut edellytykset täyttyvät. Vastikkeena annettuihin osakkeisiin kohdistuu luovutusrajoitus, joka on voimassa kaksi vuotta. Lisäksi järjestelyyn liittyy muita tavanomaisia yrityskaupan ehtoja. Järjestely ei vaikuta Avidlyn näkymiin vuodelle 2019.

“Kuten olemme todenneet strategiassamme, kasvatamme Avidlyn inbound-markkinointi- ja myyntiliiketoimintaa sekä orgaanisesti että yritysostoin. NetPressin osto on ensimmäinen askel uusille markkinoille Pohjoismaiden ulkopuolella. NetPress, joka on Saksan ensimmäinen HubSpot Diamond Partner, on meille täydellinen kumppani liiketoimintamme kasvattamiseksi DACH-alueella. NetPress on vuoden 2018 aikana toteuttanut suuren muutoksen täydeksi palveluntarjoajaksi ja toimii nykyään positiivisella käyttökatteella”, sanoo Avidlyn epäorgaanisesta kasvusta vastaava hallituksen jäsen Joakim Fagerbakk.

NetPressin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,36 miljoonaa euroa, josta 44 % oli jatkuvien palveluiden liikevaihtoa. NetPress konsolidoidaan Avidlyn lukuihin tästä päivästä alkaen.

NetPressin avainlukuja tilikaudelta 2018 (saksalaisten kirjanpitonormien mukaan), jolloin yhtiö on harjoittanut inbound-markkinointi- ja myyntiliiketoimintaa

1 000 euroa 1 -12 /2018
Liikevaihto 1 358
Nettotulos -252
Oma pääoma -607
Taseen loppusumma 863

”Olemme erittäin iloisia siitä, että saimme Avidlystä kansainvälisen kumppanin, jonka kanssa voimme ammattimaisesti toteuttaa pyrkimyksemme kasvaa kansainvälisesti. Tiesimme nopeasti, että tämä yhdistyminen olisi erittäin hedelmällinen ja että osana Avidlyä voisimme antaa merkittävän panoksen HubSpotin kansainvälisten markkinoiden kehitykseen. Asemoimalla yhtiön liiketoimintaratkaisujen toimittajaksi voimme tarjota asiakkaillemme optimaalisen kansainvälisen tuen ja tarjota kokonaisvaltaisen ratkaisuvalikoiman, jossa asiakkaita palvelee lähes 300 työntekijää”, sanoo Achim Karpf, NetPressin toimitusjohtaja ja perustaja.

”Avidly pyrkii kasvattamaan markkinaosuuttaan HubSpot-teknologiaan perustuvissa palveluissa sekä olemassa olevilla markkinoilla – Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska – että laajentumalla valituille alueille pääosin Euroopassa. NetPressin osto vahvistaa siirtymistämme täyden palvelun taloksi digitaalisen myynnin ja markkinoinnin saroilla. Kymmenen uuden huippuosaajan ja yli 40 ammattilaisen verkosto tuovat meille monipuolista asiantuntemusta ja lisää tyytyväisiä asiakkaita. Meille on tärkeää, että osapuolten yrityskulttuurit ovat yhdenmukaisia. Tämän prosessin aikana olemme käyttäneet huomattavasti aikaa varmistaaksemme, että jaamme NetPressin kanssa samanlaiset arvot ja toimintatavat”, sanoo Mikko Marttinen, Avidly Oyj:n väliaikainen toimitusjohtaja.

Kauppahinta

Kauppahinta on 425 476 euroa, joka maksetaan osittain rahana ja osittain Avidly Oyj:n osakkeina. Yrityskaupan toteuttamiseksi ja kauppahinnan maksamiseksi Avidly laski liikkeelle NetPressin omistajille suunnatussa osakeannissa 56 730 uutta osaketta ja maksoi 85 096,00 euron osuuden kauppasummasta rahana.

Myyjät ovat oikeutettuja saamaan lisäkauppahintaa vuonna 2021, mikäli NetPressin annualisoitu liikevaihto perustuen Netpressin vertailtuun kuukausittaiseen keskimääräiseen liikevaihtoon aikavälillä 1.10.2019-31.12.2019 ja 1.10.2020-31.12.2020 ylittää 1,2 miljoonaa euroa ja sen nettotulos on positiivinen aikavälillä 1.1.2020-31.12.2020. Lisäkauppahinnan määrä vastaa euromäärää, joka ylittää 1,2 miljoonaa euroa kerrottuna 1,3:lla.

Tiedot suunnatusta osakeannista

NetPressin omistajille luovutettujen osakkeiden lukumäärä perustuu osapuolten väliseen sopimukseen osakekohtaisesta 6,00 euron merkintähinnasta, johon sisältyy noin 5,7 %:n preemio verrattuna Avidlyn osakkeen 27.5.2019-27.8.2019 välisenä aikana kaupankäynnillä painotettuun keskikurssiin Nasdaq Helsingin ylläpitämällä First North -markkinapaikalla. Uusien osakkeiden merkintähinta oli yhteensä 340 380,00 euroa, joka kirjataan kokonaisuudessaan Avidlyn sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon (SVOP). Uusien osakkeiden rekisteröinnin jälkeen Avidlyn osakkeiden kokonaismäärä nousee 2 487 502 osakkeeseen.

Avidlyn hallitus päätti suunnatusta osakeannista ja osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikkeamisesta varsinaisen yhtiökokouksen 1.4.2019 antaman valtuutuksen perusteella. Koska osakeanti liittyy Avidlyn uutta kasvustrategiaa toteuttavaan yritysjärjestelyyn, joka laajentaa yhtiön inbound-markkinointiliiketoimintaa selvästi, hallitus katsoi, että osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikkeamiseen oli painava taloudellinen syy. Avidly hakee uudet osakkeet kaupankäynnin kohteeksi Nasdaq Helsingin ylläpitämälle First North -markkinapaikalle yhdessä Avidlyn muiden osakkeiden kanssa viimeistään 30.9.2019.

Tällä tiedotteella Avidly Oyj julkistaa EU:n Markkinoiden väärinkäyttöasetuksen 17 artiklan nojalla sisäpiiritietoa.

AVIDLY OYJ

Joakim Fagerbakk, hallituksen jäsen, Avidly; puhelin +47 46 42 8133
Mikko Marttinen, väliaikainen toimitusjohtaja, Avidly; puhelin +358 50 581 7669
Achim Karpf, perustaja ja toimitusjohtaja, NetPress; puhelin +49 171 718 1391

Yhtiön Hyväksyttynä Neuvonantajana toimii Oaklins Merasco Oy, puhelin +358 9 6129 670

NetPress on täyden palvelun strateginen kumppani asiakkailleen, auttaen heitä kasvamaan myynnin ja markkinoinnin avulla DACH-alueella. Lue lisää: www.netpress.de.

Avidly on Suomen johtava markkinoinnin palvelutoimisto ja johtava pohjoismainen markkinoinnin automaatioyhtiö, joka on listattu Nasdaq First North -markkinapaikalla Helsingissä. Synnytämme kasvun mahdollisuuksia, jotka vievät asiakkaitamme eteenpäin. Toteutamme tätä tehtävää noin 250 henkilön voimin 14 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: investors.avidlyagency.com

Avainsanat: