• Avidly Oyj/

Avidlyn ja FIBSin partneriyhteistyö alkoi Yritysvastuupulssi-kyselyllä: moni suuryritys aikoo lisätä resursseja vastuullisuustyöhön

Avidly on valittu yritysvastuuverkosto FIBSin partneriyritykseksi vuosina 2021–22. Partneriyhteistyön aluksi kehitettiin ja toteutettiin ensimmäinen suomalaisille suuryrityksille suunnattu Yritysvastuupulssi-kysely. Yritysvastuupulssin lisäksi Avidly on tulevina vuosina mukana kehittämässä FIBSin jäsenyritysten vastuullisuusviestintää.

Yli puolet FIBS Yritysvastuupulssi -kyselyyn vastanneista suomalaisista suuryrityksistä arvioi, että Covid-19 on muuttanut niiden toimintatapoja paljon tai jonkin verran. Lähes kolmasosa vastanneista yrityksistä aikoo myös kasvattaa yritysvastuutyöhön käytettäviä resursseja ensi vuonna. Kyselyn vastaajaraadissa on mukana 44 suuren yrityksen vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa Suomesta. Vastaajaraadista noin puolet edustaa pörssiyrityksiä.

Kyselyn tulos ei ole yllätys Avidlyn toimitusjohtaja Jesse Maulalle: “Poikkeuksellinen vuosi 2020 on muuttanut monen yrityksen käsitystä yritysvastuusta ja tuonut päivänvaloon yllättäviäkin näkökulmia, millainen sidos yrityksillä on yhteiskuntaan ja sen toimivuuteen.”

“Haluamme olla mahdollisimman monessa yrityksessä mukana luomassa vastuullista toimintaa ja kilpailuetua”, Maula jatkaa. “Yhteistyö FIBSin kanssa antaa meille myös mahdollisuuden kehittää edelleen sitä, miten vastuullisuudesta raportoidaan ja viestitään kiinnostavasti vaikkapa visuaalisella tarinankerronnalla.”

Yritysvastuupulssi syntyi FIBSin ideasta saada esiin ajantasaista ja ajankohtaista tietoa suomalaisten suuryritysten vastuullisuusnäkemyksistä. Avidly vastaa kyselyn toteuttamisesta ja vastausten analysoinnista sekä tulosten mediaviestinnästä. Tavoitteena on lisätä yritysvastuukeskustelun määrää ja näkyvyyttä julkisuudessa. Yritysvastuupulssi tarjoaa ajankuvan kulloinkin käsiteltävästä aiheesta silloin, kun aihe on tuore. Nopeatempoisten kyselyiden tulokset julkaistaan vuorokauden sisällä kyselyn teosta.

“Vastuullisuuden painoarvo kasvaa kaikilla sektoreilla. Nopeasti toteutetut pulssikyselymme auttavat mediaa ja kaikkia aiheesta kiinnostuneita saamaan tässä hetkessä hieman laajemman kokonaiskuvan siitä, mitä suuret yritykset vastuullisuuden osalta tekevät ja ajattelevat”, sanoo Tarja Laakkonen FIBSistä.

Yritysvastuun merkitystä pohditaan tällä hetkellä myös lainsäädännön näkökulmasta, ja sijoittajien vaatimukset yritysten strategiselle tasolle ulottuville vastuullisuuksäytännöille ovat nousussa. Syyskuussa julkaistun globaalin AMIN-mainostoimistoverkoston raportti yritysvastuusta hahmottelee trendiä, jonka mukaan jopa yli 80 % kuluttajista yhdistää vastuullisuuden suoraan asiakasuskollisuuteen, työntekijöiden viihtyvyyteen, tuotteiden laatuun ja yritysten kykyyn muuntua kilpailukykyisesti muuttuvassa markkinassa.

“Avidly on ollut lähes uudisraivaajana eettisen elämäntavan PR-toimisto Sugar Helsingin kanssa. Tänä päivänä meillä on lukuisia asiakkaita, joiden kilpailuetu perustuu ekologisesti kestävään toimintamalliin tai tuotteisiin. Vaikkapa Solar Foods on tästä loistava esimerkki”, Maula jatkaa.

Lisätiedot:

Jesse Maula, CEO
Avidly Oyj

jesse.maula@avidlyagency.com
P. 040 5480248

Tarja Laakkonen
Päällikkö, viestintä
FIBS
tarja.laakkonen@fibsry.fi
P. 040 0877 396

Lue lisää Yritysvastuupulssista:

Lue lisää Amin-verkoston raportista: