• Avidly Oyj/

AVIDLYN TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 2019: Liikevaihto kasvoi 11,9 % 22,1 miljoonaan euroon, liiketulos oli -2,4 miljoonaa euroa

Avidly Oyj, tilinpäätöstiedote, 5.3.2020 klo 8.30

Tämä yhtiötiedote on tiivistelmä Avidlyn 1.1.–31.12.2019 tilinpäätöstiedotteesta. Tiedote on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä ja saatavilla myös osoitteessa investors.avidlyagency.com/tiedotteet.

Strategiansa mukaisesti Avidly kasvatti vuonna 2019  liikevaihtoaan selvästi, ja erityisesti Inbound-liiketoiminta kasvoi voimakkaasti. Markkinointipalvelujen myynti jäi toisella vuosipuoliskolla selvästi odotuksista, mikä yhdessä Inbound-markkinoinnin kasvupanostusten kanssa johti tuloksen selvään heikkenemiseen.

Heinäkuu–joulukuu 2019

• Liikevaihto oli 10 350 tuhatta euroa (10 100), kasvua 2,5 %.
  • Myyntikate oli 7 851 tuhatta euroa (8 385), laskua -6,4 %. Jatkuvien palveluiden osuus myyntikatteesta oli noin 38 % (noin 44 %)
  • Käyttökate (EBITDA) oli -1 031 tuhatta euroa (516), laskua -299,8 %
  • Markkinointipalvelujen liiketulos oli -1 417 tuhatta euroa (518).
  • Inbound-markkinoinnin liiketulos oli -676 tuhatta euroa (-254).
  • Konsernin liiketulos oli -2 093 tuhatta euroa (264) eli -20,2 % liikevaihdosta (2,6%). Liiketulos oikaistuna yritysostojen järjestelykuluilla oli -2 029 tuhatta euroa (420).
  • Kauden tulos oli -2 050 tuhatta euroa (153) eli -19,8 % liikevaihdosta (1,5 %).
  • Osakekohtainen tulos oli -0,84 euroa (0,08).

Tammikuu–joulukuu 2019

• Liikevaihto oli 22 131 tuhatta euroa (19 770), kasvua 11,9 %.
  • Myyntikate oli 17 266 tuhatta euroa (15 327), kasvua 12,7 %. Jatkuvien palveluiden osuus myyntikatteesta oli noin 35 % (noin 42 %).
  • Käyttökate oli -603 tuhatta euroa (1 047), laskua -157,6 %
  • Markkinointipalvelujen liiketulos oli -1 301 tuhatta euroa (799). Luku sisältää 98 tuhatta euroa kulua helmikuussa päättyneistä yhteistoimintaneuvotteluista.
  • Inbound-markkinoinnin liiketulos oli -1 091 tuhatta euroa (-183).
  • Konsernin liiketulos oli -2 392 tuhatta euroa (616) eli -10,8 % liikevaihdosta (3,1 %). Liiketulos oikaistuna yritysostojen järjestelykuluilla oli -2 262 tuhatta euroa (811).2
  • Kauden tulos oli -2 478 tuhatta euroa (352), eli -11,2 % liikevaihdosta (1,8 %)
  • Osakekohtainen tulos oli -1,03 euroa (0,22).
  • Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että tilikaudelta 2019 ei jaeta osinkoa (0,08 euroa vuodelta 2018).

Näkymät vuodelle 2020

Avidly ei tässä vaiheessa vuotta anna arviota vuoden 2020 liikevaihdosta ja liiketuloksesta.

Toimitusjohtaja Jesse Maula:

“Vuosi 2019 oli syksyllä 2018 muodostetun Avidlyn ensimmäinen kokonainen toimintavuosi. Panostukset Avidlyn kansainvälistymiseen ja kotimaiseen kasvuun eivät kuitenkaan toteutuneet odotetulla tavalla, mikä johti ennustettua heikompaan taloudelliseen kehitykseen vuonna 2019. Avidlyn liikevaihto kasvoi viime vuonna 12 prosenttia 22,1 miljoonaan euroon, mutta yhtiön liiketulos jäi 2,4 miljoonaa euroa tappiolliseksi.

Tappiolliseen liiketulokseen vaikutti etenkin Markkinointipalvelujen heikko liikevaihtokehitys. Lisäksi vuoden 2018 lopussa päättyneen SOK:n ulkoistussopimuksen korvaaminen uusilla asiakkuuksilla eteni suunniteltua hitaammin. Inbound-liiketoiminnassa liikevaihto puolestaan yli kaksinkertaistui vuosina 2019 ja 2018 tehtyjen yritysostojen seurauksena, mutta etupainotteisesti tehdyt rekrytoinnit ja muut kasvupanostukset painoivat kannattavuutta.

Vuoden aikana avidlylaiset tekivät erinomaista työtä muun muassa asiakkaidemme palvelussa ja korkealuokkaisessa suunnittelussa. Erityisen ylpeitä olemme tuloksellisista myynnin ja markkinoinnin palveluistamme, jotka ovat keskittyneet esimerkiksi tuotteiden ja palveluiden kaupallistamiseen, asiakkaidemme kansainvälisen kasvun mahdollistamiseen sekä kilpailijoista erottuvan asiakaskokemuksen rakentamiseen.

On kuitenkin selvää, että meidän tulee muuttaa toimintatapojamme ja kääntää Avidlyn tulos voitolliseksi. Vuonna 2020 jatkamme viime syksynä aloittamaamme kannattavuushanketta, ja keskitymme erityisesti kannattavan kasvun aikaansaamiseen muun muassa tarkastelemalla kriittisesti kulujamme sekä uudistamalla johtamista ja sisäisiä toimintamalleja.

Taloutemme saaminen tasapainoon on vuoden 2020 tärkein tavoitteemme. Samalla jatkamme kasvustrategiamme toteuttamista ja panostamme vahvaan brändi- ja sisältöosaamiseemme, digitaalisuuden ja myynti- ja markkinointiteknologioiden yhdistämiseen sekä tätä kautta syntyviin synergiaetuihin. Tästä meillä on rohkaisevia näyttöjä asiakaskunnassamme.”

Keskeiset tunnusluvut 1-12 1-12 muutos
1 000 euroa 2019 2018 %

Liikevaihto 22 131 19 770 11,9
Myyntikate 17 266 15 327 12,7
Käyttökate (EBITDA) -603 1 047 -157,6
Liiketulos -2 392 616 -488,3
Tulos ennen veroja -2 593 256 -1 112,9
Henkilöstön määrä keskimäärin 246 195 26,2
Tulos/osake, euroa -1,03 0,22 -564,1
Tulos/osake (laimennettu), euroa -1,03 0,22 -568,2
Omavaraisuusaste, % 35,3 50,4 -11,9 %-yks.
Oman pääoman tuotto, % -32,2 6,2 -38,4 %-yks.
Oma pääoma/osake, euroa 2,92 3,73 -23,9
Nettovelkaantumisaste, % 55,1 -14,7 69,8 %-yks.
Ulkona olevien osakkeiden lukumäärä, painotettu keskiarvo tilikauden aikana 2 409 549 1 585 980
Ulkona olevien osakkeiden lukumäärä kauden lopussa 2 473 290 2 239 560

Varsinainen yhtiökokous 2020

Avidly Oyj:n varsinainen yhtiökokous on suunniteltu pidettäväksi 1.4.2020 Helsingissä. Yhtiökokouskutsu julkaistaan myöhemmin erillisenä tiedotteena.

Taloudellinen informaatio

Avidly julkistaa 10.3.2020 vuoden 2019 vuosikertomuksen, joka sisältää  hallituksen toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vuodelta 2019. Avidlyn puolivuosikatsaus julkaistaan 25.8.2020.

Helsingissä, 5. päivänä maaliskuuta 2020

AVIDLY OYJ

Lisätiedot:

Jesse Maula, toimitusjohtaja, puh. +358 40 548 0248

Hans Parvikoski, talousjohtaja, puh. +358 40 586 6154

Yhtiön Hyväksyttynä Neuvonantajana toimii Oaklins Merasco Oy, puh. +358 9 6129 670

Avidly on Suomen johtava markkinoinnin ja viestinnän palvelutoimisto ja johtava pohjoismainen markkinoinnin automaatioyhtiö, joka on listattu Nasdaq First North -markkinapaikalla Helsingissä. Synnytämme kasvun mahdollisuuksia, jotka vievät asiakkaitamme eteenpäin. Toteutamme tätä tehtävää yli 250 henkilön voimin 16 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa. Lue lisää: investors.avidlyagency.com