Mari Reponen nimitetty Avidlyn sijoittajaviestinnän palveluiden johtajaksi

KTM Mari Reponen aloitti Avidlyn IR-johtajana 7.1.2020. Työssään Reposta motivoi halu auttaa listayhtiöitä siirtymään velvollisuutena tehtävästä talous- ja sijoittajaviestinnästä aidosti sijoittajille lisäarvoa tuottavaan viestintään.

Reposella on takanaan mittava työura talousviestinnän ja sijoittajasuhteiden parissa. Avidlylle hän siirtyi Finnairin Financial Communications Directorin paikalta, jossa hän työskenteli lähes kahdeksan vuotta. Lisäksi hän on työskennellyt sijoittajaviestinnän parissa CapManilla ja SanomaWSOY:lla. Pitkä ura listayhtiöissä houkutteli Reposen katsomaan maailmaa myös toiselta puolelta pöytää.

”Olen innoissani tästä mahdollisuudesta auttaa monia yhtiöitä niiden sijoittajaviestinnän ja yritysraportoinnin kehittämisessä. Talousviestintäyksiköt toimivat usein yrityskohtaisten muutosten, sijoittajien odotusten ja muuttuvan sääntelyn tuomien muutosten keskellä. Tällä hetkellä esimerkiksi talous- ja vastuullisuusraportoinnin rajapintojen lähentyminen puhuttaa monissa yrityksissä. Viestinnässä on jo pitkään käytetty esimerkiksi sosiaalista mediaa, videoita ja podcasteja, mutta näitä ei vielä talousviestinnässä laajasti käytetä, varsinkaan pienemmissä yhtiöissä”, kuvailee Reponen.

Reponen haluaakin auttaa listayhtiöitä siirtymään velvollisuutena tehtävästä talous- ja sijoittajaviestinnästä aidosti sijoittajille lisäarvoa tuottavaan viestintään, jossa sijoittajaviestinnän sisältöjä voidaan hyödyntää laaja-alaisesti muiden viestinnän osa-alueiden kanssa.

”Talousviestinnässä on usein vähän ihmisiä ja aika menee pakolliseen ilman, että ehditään keskustella viestinnän, markkinoinnin ja liiketoimintojen kanssa siitä, mikä olisi oikeasti lisäarvoa tuottavaa. Tiiviimpi vuoropuhelu yksiköiden kesken mahdollistaisi kuitenkin usein yhtiön pääviestien kiteyttämisen tavalla, joka puhuttelisi kaikkia sidosryhmiä, ja auttaisi ymmärtämään yhtiön tavoitteita ja vaikuttavuutta aiempaa paremmin. Myös muilla kuin taloudellisilla viesteillä on merkitystä sijoittajille, sillä ne täydentävät kuvaa siitä, miten yhtiötä johdetaan ja mitä se tavoittelee”, Reponen pohtii.

Avidlyn sisältö-, PR- ja IR-liiketoiminnasta vastaava johtaja Sirpa Alhava on iloinen saadessaan toivottaa tervetulleeksi Reposen kaltainen pitkän linjan talousviestinnän ammattilainen.

”Jaan Marin kanssa näkemyksen yli yksikkörajojen toimivasta yhteistyöstä ja aidosti lisäarvoa tuottavasta IR-viestinnästä. Onnistunutta sijoittajaviestintää ei tehdä lain kirjain täyttämällä. Sääntely ja listayhtiöiden yhdessä sopimat käytännöt luovat reunaehdot ja vähimmäisvaatimukset, mutta erityisesti kansainvälisesti erottautuakseen tarvitaan yhtiökohtainen, kiinnostava tarina”, kertoo Alhava.

Vuosiraporttien tekeminen suunnittelusta julkaisuun on iso urakka. Jotta työ ei menisi hukkaan, sisällöt kannattaa suunnitella niin, että ne on nivottu osaksi yrityksen jatkuvaa tarinankerrontaa.

”Haluan kannustaa yrityksiä pohtimaan, voisiko vuosiraportteja varten laadittavaa sisältöä tuottaa tasaisesti läpi vuoden ja hyödyntää useammassa viestintäkanavassa nykyistä tehokkaammin. Ei siis tehtäisi vain raporttia kerran vuodessa, vaan aidosti kohderyhmiä kiinnostavia ja palvelevia sisältöjä säännöllisellä rytmillä”, sanoo Reponen.

Avidly tarjoaa laaja-alaisesti talous- ja sijoittajaviestinnän sekä vastuullisuusviestinnän suunnittelua ja toteutusta. IR-palvelutarjontaan kuuluu vuosikertomusten ja vastuullisuusraporttien lisäksi muun muassa strategiat ja kehittämissuunnitelmat, kyselyt ja analyysit sekä listautumisiin, osakeanteihin ja yritysjärjestelyihin liittyvä viestintä.

Mari Reponen, IR Director, Avidly, p. 040 702 5869, mari.reponen@avidlyagency.com

Sirpa Alhava, Vice President, Content Business, Avidly, p. 040 587 2446, sirpa.alhava@avidlyagency.com

Avidly on Suomen johtava markkinoinnin palvelutoimisto ja johtava pohjoismainen markkinoinnin automaatioyhtiö, joka on listattu Nasdaq First North Growth -markkinapaikalla Helsingissä. Synnytämme kasvun mahdollisuuksia, jotka vievät asiakkaitamme eteenpäin. Toteutamme tätä tehtävää yli 250 henkilön voimin 16 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa. Lue lisää: investors.avidlyagency.com