Suomen ainoa IKEA-kauppakeskus Matkus valitsi Avidlyn markkinointikumppanikseen

Kauppakeskus Matkus Kuopiossa rakentaa kasvua markkinointitoimisto Avidlyn kanssa. Kokonaisvaltaisessa markkinoinnin kumppanuudessa korostuvat innovatiivisuus, luovuus ja datan hyödyntäminen.

Kauppakeskus Matkus on Suomen ainoa IKEA-kauppakeskus. IKEA-tavaratalon lisäksi kauppakeskuksesta löytyvät yli lähes 80 kansainvälisen ja paikallisen brändin myymälät ja palvelut. Kävijävirrat tulevat koko Järvi-Suomen alueelta.

Poikkeuksellisen laaja vaikutusalue asettaa haasteen myös markkinoinnille. Huhtikuusta alkaen markkinoinnin palvelutoimisto Avidly on vastannut Matkuksen markkinoinnista ja viestinnästä kokonaisvaltaisena, strategisena kumppanina.

”Avidlyn tekemisessä vakuutti innovatiivisuus ja laaja-alaisuus. Halusimme kumppanin, jolla on kyky luovaan strategiseen suunnitteluun mutta myös operatiiviseen toteutukseen ketterästi. Tämä helpottaa kauppakeskuksen elämää todella paljon”, sanoo Matkuksen kauppakeskusjohtaja Minna Karppinen.

Kokonaisvaltainen Marketing as a Service

Matkus haluaa rakentaa brändiään ennen kaikkea vetovoimaisena kohtauspaikkana. Tavoitteet ovat kovat niin tunnettuuden kuin kävijämäärien suhteen. Nykyisestä kolmesta miljoonasta kävijästä ja yli 90 miljoonan euron myynnistä tähdätään ylöspäin ennen kaikkea innovatiivisen ja vaikuttavan markkinoinnin voimin.

Marketing as a Service -mallilla tuotettavan strategisen suunnittelun lisäksi Avidlyn palvelua hyödynnetään kauppakeskuksen mediasuunnittelussa, markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa ja tuotannossa sekä PR:ssä.

Yhteistyö on aloitettu brändin kirkastuksella ja tapahtumakonseptoinnilla. Ensimmäiset tulokset ovat näkyneet jo kesän kampanjoissa ja toukokuisilla Matkus-festareilla. Matkuksessa markkinoinnin suunnittelu perustuu vahvasti asiakaskokemuksesta saatuun ymmärrykseen.

”Markkinointi palveluna -toimintamallimme mahdollistaa jatkuvan parantamisen, jossa luova työ ja markkinoinnin kehittäminen perustuu asiakasdataan ja nopeaan reagointiin. Tämä sopii erinomaisesti myös Ikean arvomaailmaan. Kaiken pohjana on ymmärrys asiakkaan toiveista ja käyttäytymisestä”, kertoo Avidlyn asiakkuusjohtaja Maria Huttunen.

Avoimesti ja yhdessä

Toinen Avidlyn läpinäkyvää ja ketterää markkinoinnin mallia ohjaava tekijä on avoin vuorovaikutus ja osallistaminen. Vaikuttavista trendeistä vahvimpana brändikehityksessä näkyy vastuullisuus.

”Otamme mukaan työhön Matkuksen omaa henkilöstöä, kaupungin ja muiden yhteistyökumppaneiden edustajia sekä kauppakeskuksen asiakkaita. Tämän päivän markkinointia ei tehdä eilisen opeilla, vaan ympäristöä täytyy kuunnella herkällä korvalla. Markkinoinnin tulee näkyä ennen kaikkea vastuullisina tekoina ja viestit räätälöidään entistä tarkemmin eri kohderyhmille.”, Karppinen kiteyttää. “On upeaa tehdä kokonaisuutta aidosti yhdessä matkuslaisten kanssa: yhteisten työkalujen, reealiaikaisen datan ja läpinäkyvyyden hengessä”, Huttunen toteaa.

Kauppakeskusjohtaja Minna Karppinen, puh. 0400 668 335, minna.karppinen@ingka.com
CDO Maria Huttunen, Avidly, puh. 044 287 6183, maria.huttunen@avidlyagency.com

Avidly (aiemmin Zeeland Family) on Suomen johtava markkinoinnin palvelutoimisto ja johtava pohjoismainen markkinoinnin automaatioyhtiö, joka on listattu Nasdaq First North -markkinapaikalla Helsingissä. Synnytämme kasvun mahdollisuuksia, jotka vievät asiakkaitamme eteenpäin. Toteutamme tätä tehtävää noin 230 henkilön voimin 15 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. www.avidly.fi

Avainsanat: