• Avidly Oyj/

Suomen Hiihtoliitto kirkastaa brändimielikuvaa – toiveena hiihtolajeihin lisää harrastajia

Suomen Hiihtoliitossa on meneillään brändin kirkastusprosessi. Työn tavoitteena on päivittää hiihtolajeihin liittyvät mielikuvat, saada lisää osallistujia seuratoimintaan ja tapahtumiin sekä innostaa erityisesti lapsia ja nuoria hiihtolajien pariin. Brändin päivitystyötä tehdään yhteistyössä Avidlyn kanssa.

Brändityön tarkoituksena on vahvistaa Hiihtoliiton strategian keskeisimpiä osa-alueita, joita ovat menestyvä huippu-urheilu, elinvoimaiset seurat ja vetovoimaiset hiihtolajit, unohtamatta kriittisenä onnistumistekijänä pidettävää olosuhdetyötä. Suomalaiset harrastavat hiihtoa kuntoilumuotona todella paljon, ja menestys maastohiihdossa on tuonut runsaasti katsojia television ääreen. Rakkaus lajiin ei ole kuitenkaan näkynyt seuratoiminnan kehittymisessä niin, että uudet ihmiset kiinnostuisivat lajista harrastuksena.

”Fanittaminen tapahtuu television kautta, mutta brändimielikuvan pitää olla sellainen, että ihmiset tulevat paikan päälle. Meidän täytyy pystyä päivittämään Hiihtoliiton brändiin, tapahtumiin ja maajoukkueisiin liittyvät mielikuvat, ja myytävä lajeja uudella tavalla erityisesti nuorille”, pohtii Hiihtoliiton kaupallinen johtaja Jari Töykkä.

Töykkä kaipaa tekemiseen konkretiaa. Se tarkoittaa esimerkiksi, että ihmiset osallistuisivat seuratoimintaan ja tapahtumiin ja veisivät lapsia lajin pariin. Hiihtoliiton viimeisin iso brändiuudistus tehtiin vuonna 2014. Uudistuksen keskeisenä tehtävänä oli tuolloin ilmeen raikastaminen ja imagomuutoksen tekeminen. Seuraava vaihe, uuden toimintakulttuurin luominen ja brändin jalkauttaminen seuratasolle ja tapahtumiin, on tavoitteena tulevien vuosien aikana.

”Jos uuden tekemisen kautta onnistutaan esimerkiksi seuratasolla, niin harrastajamäärät kasvavat. Toivomme, että hiihto lajina kasvaa jostain muustakin kuin ulkoisesti seurattavasta lajista koko perheen harrastukseksi. Haluamme palauttaa hiihdon osaksi suomalaisten dna:ta moniulotteisemmin”, kertoo Töykkä.

Avidlyn tehtävänä on tuoda selkeyttä Hiihtoliiton monimuotoiseen toimintaan ja tuotteisiin tuomalla paremmin esiin hiihtolajien brändin ydin ja pääviestit. Myös graafista ulkoasua yhtenäistetään ja verkkosivut uudistetaan.

”Meillä on brändityöhön kokonaisvaltainen lähestymistapa tutkimuksesta toteutukseen. On erityisen tärkeää, että pääsemme tekemään muun muassa urheilijoiden ja seuratoimijoiden syvähaastatteluita. Hyvä perustyö yhdessä asiakkaan kanssa takaa parhaan strategian. Lisäksi Avidlylla on vahva käytäntöön viemisen taito. Uskon, että tällä kokonaisvaltaisella lähestymistavalla saamme Hiihtoliiton brändin seuraavaan haluttuun vaiheeseen”, kertoo Ismo Nikkola, Chief Strategy Officer, Avidly.

Jari Töykkä, kaupallinen johtaja, Suomen Hiihtoliitto, p. 040 553 3996, jari.toykka@hiihtoliitto.fi

Ismo Nikkola, chief strategy officer, Avidly, p. 040 582 3656, ismo.nikkola@avidlyagency.com

Avidly on Suomen johtava markkinoinnin palvelutoimisto ja johtava pohjoismainen markkinoinnin automaatioyhtiö, joka on listattu Nasdaq First North -markkinapaikalla Helsingissä. Synnytämme kasvun mahdollisuuksia, jotka vievät asiakkaitamme eteenpäin. Toteutamme tätä tehtävää noin 230 henkilön voimin 14 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa.