• Avidly Oyj/

Yritysten ilmastokysely: suurin osa yrityksistä tunnistaa ilmastonmuutoksen vaikutukset toiminnalleen

Markkinoinnin palveluyhtiö Avidlyn tekemän kyselyn mukaan ilmastonmuutos on noussut vahvasti suomalaisten yritysten puheenaiheeksi. Vastaajat näkivät ilmastonmuutoksen uhkana, joka vaatii konkreettisia toimia. Yhä useammin ilmastonmuutos nähdään kuitenkin myös mahdollisuutena liiketoiminnalle.

Osana #tomorrowbono-vastuullisuusohjelmaansa Avidly toteutti kyselyn, jossa tiedusteltiin suomalaisten yritysten suhtautumista ilmastonmuutokseen sekä näiden konkreettisia tekoja hiilidioksidipäästöjensä vähentämiseksi. Kyselyyn haettiin vastauksia suoralla yritysotoksella sekä sosiaalisesta mediasta. Kyselyyn saatiin 162 vastausta.

Ilmastonmuutos on noussut yritysten agendalle

Ilmastonmuutos näyttää kyselyn perusteella nousseen keskusteluun yrityselämässäkin. Puolet (50 %) yritysten edustajista vastasi, että yrityksessä keskustellaan ilmastonmuutoksesta paljon tai jonkin verran.

Yli kolmannes (35 %) vastaajista näkee ilmastonmuutoksen suurena uhkana, johon vaaditaan toimenpiteitä myös yrityksiltä. Lähes neljännes (23 %) näkee ilmastonmuutokseen liittyen liiketoiminnallisia mahdollisuuksia. Joka kymmenennen mielestä suurin vaikutus yritykselle on ilmastonmuutoksen aiheuttama kustannusten nousu.

“Yrityksissäkin on havahduttu ilmastokysymysten vakavuuteen. Julkinen keskustelu on pyörinyt paljon yksittäisten kansalaisten elintapojen ja toisaalta poliittisen päätöksenteon ympärillä. Me halusimme havahduttaa huomaamaan myös liike-elämän oman roolin ilmastonmuutoksen hillitsemisessä, sanoo Avidlyn toimitusjohtaja Jyrki Vaittinen.

Yritykset ovat jo ottaneet käyttöön hyvin monenlaisia toimenpiteitä ilmastonäkökulmaan liittyen. Jopa 41 prosentilla vastaajista ilmastonmuutoksen hillintä näkyy arvoissa ja strategiassa. Yli kolmannes (34 %) kertoo, että kiinteistöissä on ryhdytty toimiin, kuten vaikkapa energiansäästöön. Kolmanneksi eniten on kiinnitetty huomiota liikematkustamiseen (30 % vastaajista).

Tiedostaminen on ensimmäinen askel, tarvitaan sekä lisää tietoa että aikaa

Kyselyn mukaan jo lähes kolmannes (29 %) yrityksistä on selvittänyt hiilijalanjälkensä. Toisaalta viidesosa (19 %) ei ollut reagoinut ilmastonmuutokseen vielä millään tavalla.

“Ongelman tiedostaminen ja sen laajuuden selvittäminen on ensimmäinen askel. Mekin selvitimme hiilijalanjälkemme ensimmäistä kertaa vasta tänä keväänä. Oli valaisevaa huomata, että kansainvälisellä asiantuntijayrityksellä suurin osa päästöistä syntyy liikkumisesta paikasta toiseen. Toimenpiteetkin kannattaa suunnata sinne, missä niillä on eniten vaikutusta”, sanoo Vaittinen.

Ajanpuute näyttää olevan suurin este ilmastotoimenpiteille. Näin vastasi 27 % vastaajista. Yli viidennes (22 %) piti toimenpiteiden hintaa liian kalliina. Tiedonpuutteeseen vetosi vain 15 % vastaajista.

Kun puhuttiin päästöjen mitätöinnistä tai hyvittämisestä, epäselvyyksiä tuntuu olevan runsaasti. Kyselyn mukaan vain 15 % yrityksistä on mitätöinyt tai hyvittänyt toiminnastaan tulleita päästöjä. Lähes viidennes (18 %) vastaajista sanoi, etteivät tiedä, miten hyvittäminen olisi fiksua tehdä. Lähes yhtä moni (17 %) ei tiennyt, että se on heidän kaltaiselleen yritykselle mahdollista.

Avidly toteuttaa #tomorrowbono-hankettaan yhdessä suomalaisen ilmastopäästöjen vähentämiseen ja mitätöintiin keskittyneen asiantuntijayrityksen CO2Eston kanssa.

“Mitätöinnissä ja hyvittämisessä toimijoiden kenttä on hajanainen. Meidän palvelumme on ainoa, joka hyödyntää EU:n päästökauppajärjestelmää. Silloin mitätöidyt päästöt ovat suoraan ja valvotusti pois Euroopan laajuisesta päästökiintiöstä”, kertoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Janne Kärki.

Kyselyraportin voit ladata tästä linkistä.

• Jyrki Vaittinen, toimitusjohtaja, Avidly, puh. 040 703 1662, jyrki.vaittinen@avidlyagency.com
  • Lisätietoja kyselystä: Jenni Forsblom, planner, puh. 050 539 2620, jenni.forsblom@avidlyagency.com
  • Janne Kärki, CO2Esto, puh. 040 751 0053, janne@co2esto.com

Avidly (aiemmin Zeeland Family) on Suomen johtava markkinoinnin palvelutoimisto ja johtava pohjoismainen markkinoinnin automaatioyhtiö, joka on listattu Nasdaq First North -markkinapaikalla Helsingissä. Synnytämme kasvun mahdollisuuksia, jotka vievät asiakkaitamme eteenpäin. Toteutamme tätä tehtävää noin 230 henkilön voimin 16 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. www.avidlyagency.com/fi