ZEELAND OYJ:N NELJÄNNESVUOSITULOSTIEDOTE 1.1. - 31.3.2012

Markkinointiviestinnän myyntikatteen orgaaninen kasvu oli 26,4 % verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2011 ja EBITDA (käyttökate) nousi +11,1 %:iin myyntikatteesta. Eirikuvan verkkokaupan kasvu alkuvuonna oli 32,3 %, mutta toiminta oli odotusten mukaisesti edelleen tappiolla.

Markkinointiviestinnän liikevaihto ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli 2.616 tuhatta euroa ja myyntikate 2.364 tuhatta euroa, jossa oli kasvua edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna 28,6 %. Käyttökate (EBITDA) parantui merkittävästi edellisvuoteen verrattuna ja oli 264 tuhatta euroa. Liikevoitto ilman liikearvopoistoja oli 245 tuhatta euroa vastaten 10,4 % myyntikatteesta.

Kuvanvalmistuksen liikevaihto laski odotetusti ja oli 545 tuhatta euroa (vuonna 2011: 880 tuhatta euroa), laskua -38,1 %. Liikevoitto oli -245 tuhatta euroa, jossa oli parannusta edelliseen vuoteen 42 tuhatta euroa.

Zeeland-konsernin liikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 259 % verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2011 ja oli 3.161 tuhatta euroa (vuonna 2011: 880 tuhatta euroa) ja liikevoitto ilman konserniliikearvopoistoja oli 1 tuhatta euroa (-287 tuhatta euroa). Liikevoitto oli -140 tuhatta euroa (-287 tuhatta euroa).

Toimitusjohtaja Tuomas Airisto:

”Voimme olla tyytyväisiä markkinointiviestinnän kasvuun sekä kannattavuuden parantumiseen alkuvuonna. Muutos on ollut näkyvissä loppusyksystä 2011 alkaen ja se on voimistunut ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Uusasiakashankinta on sujunut hyvin ja asiakastyytyväisyys nykyasiakkaiden parissa pysynyt korkeana. Olemme nostaneet tasoamme ja voittaneet projekteja yhä enemmän myös suurimpien mediamainostajien parissa. Vaikka pyrimmekin ennen kesää kiihdyttämään myyntiponnisteluja entisestään, tulee kesän liiketoiminnan onnistumisesta selvästi haastavampaa verrattuna ensimmäiseen vuosineljännekseen. Tulostason arvioidaan kesän jälkeen palautuvan vähintään Q1:n tasolle syksyllä 2012.

Kuvanvalmistuksen myynti ja kannattavuus kehittyivät odotusten mukaisesti edelleen mollivoittoisesti. Liikevaihdon laskusta huolimatta pystyimme hieman pienentämään tappiota. Otimme vuosineljänneksellä ensimmäisiä askeleita tarjousten aggressiivisemmassa hinnoittelussa. Hinnoittelun sekä aktiivisen markkinoinnin ansiosta verkkokaupan myynti on kasvanut alkuvuonna yli 30 % vuoteen 2011 verrattuna. Liiketoiminnassa on yhä selvemmin nähtävissä kasvun siemenet, jotka aikanaan todennäköisesti kompensoivat analogisen kuvanvalmistuksen vähenemisen. Hyvästä kehityksestä huolimatta koko vuodesta 2012 tulee kuvanvalmistuksessa vaikea.”

Neljännesvuositulostiedotteen luvut ovat tilintarkastamattomat. Markkinointiviestinnän luvut on yhdistelty konsernilukuihin 4.5.2011 alkaen. Markkinointiviestinnän 2011 ensimmäisen vuosineljänneksen vertailulukuina on käytetty pro forma -lukuja.

Zeeland Oyj julkistaa puolivuotiskatsauksen 21.8.2012.

ZEELAND OYJ

Lisätietoja: Tuomas Airisto, toimitusjohtaja, puhelin +358 40 566 1331