ZEELAND OYJ NELJÄNNESVUOSITULOSTIEDOTE 1.1.-30.9.2012

Aikajaksolla 1.1.2012-30.9.2012 markkinointiviestintäliiketoiminnan liikevaihto laski vuoden 2011 vastaavaan jaksoon verrattuna prosentin ja oli 6,3 miljoonaa euroa (6,4). Myyntikate puolestaan kasvoi 5 % ja oli 5,5 miljoonaa euroa (5,3). Käyttökate parantui 0,1 miljoonaa euroa ja oli -0,3 miljoonaa euroa (-0,4). Kolmannen vuosineljänneksen (1.7.2012-30.9.2012) myyntikate putosi pääasiassa Helsingin mainostoimistoliiketoiminnan kesän haasteiden vuoksi 1,1 miljoonaan euroon (1,5) ja käyttökate heikkeni -0,5 miljoonaan euroon (-0,3). Markkinointiviestintäliiketoiminta edustaa 13.7.2012 tiedotetun Eirikuvan liiketoiminnan myynnin jälkeen koko Zeeland-konsernin jatkavaa liiketoimintaa.

Aikajaksolla 1.1.2012-30.9.2012 Zeeland-konsernin liikevaihto kasvoi 27 % ja oli 7,4 miljoonaa euroa (vuonna 2011: 5,8 miljoonaa euroa) ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä ja  konserniliikearvopoistoja oli -1,1 miljoonaa euroa (-1,2 miljoonaa euroa). Liikevoitto oli -1,6 miljoonaa euroa (-1,2 miljoonaa euroa).

Zeeland-konsernin emoyhtiön, Zeeland Oyj:n, jonka liiketoiminta on muodostunut kesäkuussa 2012 myydystä kuvanvalmistusliiketoiminnasta, liikevaihto kaudella oli 1,2 miljoonaa euroa, käyttökate -0,7 miljoonaa euroa ja liikevoitto -0,9 miljoonaa euroa. Emoyhtiön oma pääoma 30.9.2012 oli 2,1 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Tuomas Airisto:

”Purjehtijana tiedän, että auringon nousun jälkeinen tunti on kylmin. Mutta aiemmin en tiennyt, että se tunti on myös ”pisin”.  Zeelandissa odotimme, että Eirikuvan aiheuttamat haasteet ja niistä irtaantuminen sekä markkinointiviestintäliiketoiminnan turnaround veivät oman aikansa, mutta tuo aika osoittautui odottamaamme pidemmäksi. Nyt Eirikuvan mainingit alkavat vähetä ja uskomme, että vuoden vaihteeseen mennessä Eirikuvan aiheuttamat ongelmat ovat takana ja siinä on 19,9 % omistuksemme kautta mahdollisuudet arvonnousuun.

Markkinointiviestinnän alkuvuosi oli hyvä, mutta huhtikuusta alkaneet Helsingin mainostoimistoyksikkömme vaikeudet ovat olleet  suuret ja sen aiheuttama 0,3 miljoonan euron käyttökatetappio huhti-syyskuussa konsernillemme raskas. Lokakuussa olemme saaneet suunnan selvästi käännettyä, josta kiitos kuuluu Zeelandin tiimien aktiivisuudelle. Muut yksiköt ovat edenneet suunnitelman mukaisesti, joskin käynnistyminen kesän jälkeen oli tahmea kaikissa yksiköissä.

Syys-, loka- ja marraskuussa tilauskanta on kehittynyt hyvin koko Zeelandissa ja odotamme vauhdin jatkuvan. Uskomme markkinoinnin valmennuksen ja markkinoinnin ulkoistuspalveluiden avaavan Zeelandille merkittäviä uusia mahdollisuuksia jo lähitulevaisuudessa. Loka-marraskuussa olemme sopineet pitkiä, vuositasolla yhteensä noin 0,6 miljoonan euron myyntikatteen tuovia palvelusopimuksia. Asiakkaidemme palautteen perusteella, meidän osaamisemme ja valmiudet tähän aukeavaan ulkoistusliiketoimintaan ovat korkealla tasolla verrattuna kilpailijoihin.”

Neljännesvuositulostiedotteen luvut ovat tilintarkastamattomat. Markkinointiviestinnän luvut on yhdistelty konsernilukuihin 4.5.2011 alkaen. Markkinointiviestinnän 2011 vertailulukuina on käytetty tilintarkastamattomia pro forma -lukuja.

Zeeland Oyj julkistaa tilinpäätöstiedotteen arviolta 14.3.2013.

ZEELAND OYJ

Lisätietoja: Tuomas Airisto, toimitusjohtaja, puhelin +358 40 566 1331