Axfood kasvattaa omistusosuuttaan Suomen Sparissa

Report this content

Axfood kasvattaa omistusosuuttaan Suomen Sparissa Axfood AB:n (publ) ("Axfood") lunastustarjouksen tarjousaikana annetut hyväksymiset nostavat Axfoodin kokonaisomistusosuuden Suomen Spar Oyj:ssä ("Suomen Spar") 69,29 prosenttiin osakepääomasta ja 75,25 prosenttiin äänistä. Lunastustarjous alkoi 1.10.2001 ja päättyi 1.11.2001. Lunastushinta oli 27,00 euroa sekä A- että K-osakkeelta. Lunastustarjouksen hyväksymisinä saatujen osakkeiden määrä oli 47.218 A-osaketta ja 30.400 K-osaketta. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä aikaisemmin omistettujen ja hankittujen osakkeiden kanssa Axfoodin omistus Suomen Sparissa nousi yhteensä 357.715 A-osakkeeseen ja 429.657 K-osakeeseen, mikä edustaa 69,29 prosenttia Suomen Sparin osakekannasta ja 75,25 prosenttia Suomen Sparin äänimäärästä. Lisätiedot Axfood AB (publ) Mats Jansson, Toimitusjohtaja Axfood, tel: +46 8-553 998 10, +46-70-569 48 11 Lars Nilsson, Varatoimitusjohtaja, Rahoitusjohtaja, tel: +46 8-553 998 11, +46-70-569 66 33 Bodil Eriksson, Varatoimitusjohtaja, tiedotusjohtaja, tel: +46 8-553 998 17, +46-70 629 66 34 [REMOVED GRAPHICS] Axfood lyhyesti Axfood kuuluu Pohjoismaiden suurimpiin pörssinoteerattuihin elintarvikealan vähittäismyyntiyrityksiin. Yhtiö toimii elintarvikkeiden tukku- sekä jälleenmyynnissä myymäläketjujen kautta, tuotemerkkeinään mm. Hemköp, Axfood Lågpris, Spar, Vivo ja Tempo. Axfoodin kokonaisliikevaihto vuonna 2000 oli noin 30 miljardia Ruotsin kruunua. Yhtiöllä oli palveluksessaan lähes 8.600 kokopäiväistä työntekijää. Sillä on noin 700 myymälää Ruotsissa, joista 250 yhtiön kokonaan tai osittain omistamia, sekä Suomen Sparin kautta 325 myymälää Suomessa, joista 88 Suomen Sparin kokonaan omistamia. Yhtiöllä on Ruotsissa noin 20 prosentin markkinaosuus ja Suomessa noin 10 prosentin markkinaosuus. Axfoodin osake on listattuna Tukholman Pörssin A- listalla. Suurin osakkeenomistaja on Axel Johnson AB ja sen konserniyhtiöt noin 45 prosentin omistusosuudellaan. Tätä tiedotetta ei saa jakaa Yhdysvaltoihin, Kanadaan, Australiaan, Japaniin tai muuhun sellaiseen maahan, jossa jakelu edellyttäisi muita eriteltyjä toimia kuin Suomen laissa on vaadittu tai jossa ne ovat kyseisen maan säännösten vastaisia. Tätä Tarjousta ei tehdä tai esittää henkilöille, joiden osallistuminen edellyttäisi ylimääräistä tarjousesitettä, rekisteröimistä tai muita toimia kuin niitä, joita vaaditaan Suomen lain mukaan. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/05/20011105BIT00300/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/05/20011105BIT00300/bit0002.pdf