Hakametsän jäähalli valmiina vastaanottamaan uuden kiekkokauden Tampereelle

Report this content

Hakametsän jäähalliin toteutettu älyvalaistus tuottaa optimoidun valotason tamperelaisten SM-liigaseurojen Tapparan ja Ilveksen ottelu- ja harjoituskaukaloihin.

Kenttävalaistuksen merkitys jäähalleissa on nostettu tärkeäksi elementiksi valaistussektorin viime aikojen teknisen kehityksen myötä sekä energiankulutuksen että katsojaystävällisyyden näkökulmasta. Optimoidakseen jäähallien toimintakyvyn myös valaistuksen osalta, Suomen Jääkiekkoliitto on laatinut yhdessä Jääkiekon SM-liigan, Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä alan toimijoiden kanssa jäähalleja koskevan kattavan valaistusohjeen, jonka tarkoituksena on luoda yhdenvertaiset peliolosuhteet eri paikkakunnille. Hakametsän jäähalli kohtaa uuden kiekkokauden täysin uudistetun älyvalaistuksen kanssa, joka maksimoi valaistuksen tuomat edut niin pelaajien, katsojien kuin tv-tuotannon kannalta. Uusi älytoimintoihin perustuva valaistusratkaisu on toteutettu kempeleläisen Greenled Oy:n valaisimilla ja asennettu liigan kesätauon aikana halliin täysin käyttövalmiiksi.

Jäähallien valaistusratkaisupäätöksissä tulee Jääkiekkoliiton laatiman ohjeen mukaan ottaa huomioon paitsi valaisinten hoito- ja energiakustannukset, mutta myös niiden lämpökuormien vaikutukset hallien hoitokustannuksiin. Tampereella Hakametsän valaistusurakan kilpailutuksen järjestäneen Tilakeskus liikelaitoksen lähtökohtana on tukea kaupungin ja kuntalaisten toimintaa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti, ja tilapalveluita kuntalaisille pyritään tuottamaan suosimalla elinkaareltaan tarkoituksenmukaista rakentamista.  Jääkiekon vahvasta asemasta huolimatta Hakametsän hallin valaistusuudistuksen kilpailutuksessa tuli ottaa huomioon myös muu hallissa järjestettävä toiminta, joka vaatii valaistukselta tasaista laatua, muuntautumiskykyä ja monipuolista ohjattavuutta. Hakametsän kiekkokaukaloiden valaistusta on edistyksellisen käyttöliittymän ansiosta nyt mahdollista ohjata etänä esimerkiksi tabletilla sekä tarkkailla 2D- tai 3D-näkymien kautta.

Tampereen Hakametsässä kotiottelunsa pelaava Tappara lähtee uuteen kauteen hallitsevana Suomen mestarina. Mestarijoukkue on päässyt viimeistelemään panoksensa kauteen uudelleen valaistuissa harjoitus- ja ottelukaukaloissa, ja ero on pelaajan silmään huomattava. ”Valaistus on tärkeä erityisesti maalivahdin pelisuoritukselle, näkyvyydellä kaukalossa on luonnollisesti suuri merkitys kiekkojen torjuttavuudelle”, kertoo Tapparan maalivahti Dominik Hrachovina. ”Mikäli valo ei ole tasainen, muodostuu jäälle pimeitä tai harmaita kohtia, joista laukaistuja kiekkoja on äärimmäisen vaikea torjua. Hakametsässä tätä ei onneksi tarvitse nyt murehtia”, Hrachovina jatkaa.

Pelaajien ja halliyleisön lisäksi valaistuksen tasaisuus on tärkeä elementti myös tv-tuotannolle. Jäähallin valaistuksen tasaisuuden ansioista otteluista lähetettävässä tv-kuvassa ei esiinny värivirheitä eikä kameroiden asetuksien uudelleensäätämistä tarvita erikoistilanteissakaan. Optimoidulla valaistusratkaisulla voidaan näin ollen taata laadukas kuvamateriaali halliyleisön lisäksi myös liigaotteluiden tv-katsojille. Hakametsän hallin lisäksi Greenled Oy on toteuttanut vastaavat valaistusmuutokset myös Lahden, Jyväskylän ja Vaasan jäähalleihin – kotimainen älyvalaistus kotiareenoillaan uuteen SM-liigakauteen lähtevät Tapparan ja Tampereen Ilveksen lisäksi näin ollen myös Pelicans, JYP ja Vaasan Sport.

Greenled Oy on Suomen johtava energiaa ja ympäristöä säästävien LED-valaistusratkaisujen kokonaistoimittaja, joka on keskittynyt vastaamaan yritysten sekä julkisen sektorin valaistustarpeeseen kotimaassa sekä kansainvälisesti. Kempeleessä tuotteensa itse valmistava Greenled on perustettu vuonna 2010 ja sen toimipisteet sijaitsevat Kempeleen lisäksi Vantaalla sekä Tampereella.

Lisätietoja:
Pertti Tahvanainen
Greenled Oy

Pikafaktat

Greenled Oy:n älyvalaistus tuottaa optimoidun valotason Tapparan ja Ilveksen ottelu- ja harjoituskaukaloihin.
Tweettaa
Hakametsän jäähalli lähtee uuteen kiekkokauteen täysin uudistetulla älyvalaistuksella.
Tweettaa

Lainaukset

Valaistus on tärkeä erityisesti maalivahdin pelisuoritukselle, näkyvyydellä kaukalossa on luonnollisesti suuri merkitys kiekkojen torjuttavuudelle.
Dominik Hrachovina, maalivahti, Tappara
Mikäli valo ei ole tasainen, muodostuu jäälle pimeitä tai harmaita kohtia, joista laukaistuja kiekkoja on äärimmäisen vaikea torjua. Hakametsässä tätä ei onneksi tarvitse nyt murehtia.
Dominik Hrachovina, maalivahti, Tappara