IKEAn perustaja valitsee Barentsin vuoden yrittäjän

Report this content

Barents Reunionin tämän vuoden teema on ”Kestävä Barents”. Järjestelyistä vastaavat Tornion ja Haaparannan kaupungit sekä PEAB ja IKEA. Teeman avulla pyritään nostamaan esiin kestävän kehityksen ekologiset, taloudelliset ja sosiaaliset näkökulmat Barentsin alueella.  Konventin yhteydessä jaetaan Barentsin Vuoden yrittäjän titteli henkilölle tai yritykselle, joka on toiminnassaan yhdistänyt yrittäjyyden ja kestävän kehityksen eri näkökulmat.

Barents Reunionin toiminnan tavoitteena on luoda verkostoja ja tapaamisia Barentsin alueen viiden kansan edustajien kesken. Barents Reunion on perustettu IKEA:n perustajan, Ingvar Kampradin aloitteesta. Hänen tavoitteensa on nostaa esiin alueen yrittäjiä ja antaa heille työkaluja visioidensa toteuttamiseen.

– Menestyksekkään liikeidean synnyttämiseen tarvitaan unelma. Unelman toteuttamiseen tarvitaan ihmisiä, sanoo Ingvar Kamprad.

Tämänvuotinen konventti järjestetään Torniossa Joentalolla 14.-15.6. ja se on järjestyksessä viides. Teemana on ”Kestävä Barents” ja konventin puheenjohtajana toimii MTV3:n Tukholman kirjeenvaihtaja Kari Lumikero.

– Kestävä kehitys on keskeinen kysymys koko Barentsin alueella. Alueen koskematon luonto on ainutlaatuinen, se on tärkeä perusta mm. matkailulle ja karjataloudelle.  Tärkeä kysymys koko alueelle on se, miten me jokainen voimme edesauttaa kestävää kehitystä.  Sen vuoksi olen erittäin iloinen siitä, että juuri tämä aihe on valittu vuoden teemaksi, sanoo Tornion kaupunginjohtaja Raimo Ronkainen.

Päivää ennen konventtia järjestetään työpaja, jossa Barentsin alueen nuoret yhdessä laativat oman visionsa Barentsin tulevaisuudesta nuorten näkökulmasta. Nuoret osallistuvat myös konventtiin, jossa he voivat keskustella kestävää kehitystä koskevista kysymyksistä mm. infrastruktuuriministeri Catharina Elmsäter-Svärdin kanssa.

– Olen erittäin utelias kuulemaan nuorten näkemyksen Barentsin alueen tulevaisuudesta kestävän kehityksen kannalta. Uskon että nuorilla on myös paljon annettavaa elinkeinoelämää ja kulttuuria ajatellen, sanoo Haaparannan kunnanneuvos Gunnel Simu.

Konventin yhteydessä jaetaan nyt kolmannen kerran Barentsin Vuoden yrittäjä –titteli. Vuoden teemaan liittyen palkinto luovutetaan menestyksekkäälle yrittäjälle, joka inspiroi muita onnistumaan ja joka toiminnassaan toteuttaa kestävän kehityksen kaikki näkökulmat;  niin sosiaaliset, ekologiset kuin taloudellisetkin.

Barentsin Vuoden yrittäjän nimeäminen on meneillään. Kaikki alueen asukkaan voivat jättää ehdotuksensa organisaation kotisivulla www.barentsreunion.com

Ritva Nousiainen

Puh. +358 (0)40-502 11 03