Citroënin Baltian maahantuonti ja aiemmin Veho Eestin omistamat Virossa sijaitsevat Citroën- ja Honda-vähittäiskaupat liitetty osaksi Bassadone Groupia

Bassadone Automotive Nordiciin kuuluva Auto-Bon Oy on saanut kaikkien kolmen Baltian maan kilpailuviranomaisten hyväksynnän hankkia Veho Eesti AS:n osakekanta ja kauppa on saatettu päätökseen 31.01.2020. Osakekaupan yhteydessä yhtiö sai uuden nimen, Auto-Bon AC AS. Yhtiö jatkaa Citroën-maahantuontia Baltian maissa sekä Veho Eesti AS:n aiemmin omistamien Citroën- ja Honda-vähittäiskauppojen toimintoja Virossa. Osakekaupalla ei ole vaikutusta Citroën- tai Honda-asiakassuhteisiin ja kaikki Veho Eesti AS:n työntekijät sekä johtoryhmän jäsenet jatkavat vanhoina työntekijöinä Auto-Bon Oy:n omistamassa Auto-Bon AC AS:ssä.

Tämä on luonnollinen askel Bassadone Groupin liiketoimintojen kasvulle Baltian maissa.” sanoo Andrus Kuus, Auto-Bon Baltic OÜ:n toimitusjohtaja ja Auto-Bon AC AS:n johtoryhmän jäsen. “Citroënin liittäminen Peugeotin rinnalle osaksi merkkivalikoimaamme on looginen kehitysaskel strategiassamme. Vähittäiskauppatoiminnot sekä uudet merkit avaavat uusia mahdollisuuksia tulevaisuudessa.”

Auto-Bon Oy on ollut virallinen Citroën- ja Peugeot-autojen maahantuoja Suomessa vuodesta 2017 alkaen. Peugeot-merkkisten autojen maahantuonti Baltian maissa liitettiin osaksi Auto-Bon Oy:tä vuonna 2018.

Peugeotin myynti Baltian maissa kasvoi vuonna 2019 33,06% vuoden 2018 vastaavaan aikaan verrattuna. Myynnin kasvu nosti merkin markkinaosuuden 5,17%:iin. Vastaavasti Citroënin markkinaosuus Baltiassa vuoden 2019 lopussa oli 3,37%.

”Bassadone Group on Euroopan vanhin Peugeot-jälleenmyyjä ja näemme tämän osakekaupan luontevana osana vahvistaa yhteistyötä Citroënin ja Peugeotin valmistaja Groupe PSA:n kanssa sekä vahvistaessamme asemaamme Baltian markkinoilla.”, kommentoi Markus Vuolle, Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja ja Auto-Bon AC AS:n hallituksen jäsen.

“Bassadone Automotive Nordicina olemme olleet läsnä Baltiassa jo vuodesta 1997 alkaen ja sitoutuneet vahvasti kehittämään tuottoisaa liiketoimintaa alueella. Vähittäistoimintojen sekä uuden automerkin lisääminen Baltian portfolioomme vahvistaa yhä edelleen asemaamme markkinalla. Nyt tapahtuva osakekauppa tekee liiketoiminnoillemme mahdolliseksi edullisemmat tuotantoketjujen rakenteet ja näistä saadut säästöt siirtyvät lopulta autonostajien ja jälleenmyyjiemme eduksi.” kommentoi Bassadone Automotive Nordic Oy:n toimitusjohtaja Antti Ruhanen.

Lisätiedot ja tiedustelut:

Bassadone Automotive Nordic, toimitusjohtaja Antti Ruhanen: +358 40 700 6282, antti.ruhanen@bassadone.fi
Auto-Bon Oy, toimitusjohtaja Markus Vuolle: +358 44 015 1100, markus.vuolle@auto-bon.fi
Auto-Bon AC AS, johtoryhmän jäsen Andrus Kuus: +372 5343 6255, andrus.kuus@auto-bon.ee

Bassadone Automotive Nordic

Bassadone Automotive Nordic on osa vuonna 1904 perustettua perheomisteista Bassadone Automotive Groupea. Bassadone maahantuo ja jälleenmyy useita automerkkejä eri Euroopan maissa. Vuoden 2019 myynti oli 40 000 uutta ajoneuvoa ja Euroopan liikevaihto nousi 700 m€ tasolle. Suomessa sijaitseva Bassadone Automotive Nordic maahantuo merkkejä kuten Citroën, Dacia, DS, Hyundai, Isuzu, Lotus, Peugeot, Renault, SsangYong ja Suzuki. Baltian maihin Bassadone maahantuo Hyundai, Isuzu, Peugeot, SsangYong ja Suzuki –merkkisiä ajoneuvoja ja vuodesta 2020 alkaen myös Citroënia. Bassadone Automotive Nordic on Suomessa alansa edistyksellisin digitaalisten palvelujen tarjoaja. Maahantuontitoimintojen rinnalla Bassadone Automotive Nordiciin kuuluu vakuutustuotteita tarjoava Bassadone Insurance Services sekä autorahoitusyhtiö DNB Auto Finance. Yhtiön oma vähittäiskauppa Autoverkkokauppa.fi on ainoa autoliike Suomessa, joka tarjoaa myös täysin digitaalisen palvelun 24/7.

Auto-Bon Oy

Auto-Bon Oy on vuodesta 2017 alkaen kuulunut osaksi Bassadone Automotive Nordicia. Auto-Bon maahantuo Suomessa Citroën, DS- ja Peugeot-merkkisiä ajoneuvoja ja välittää niitä sekä merkkien huolto- että varaosatoimintoja laajan jälleenmyyjäverkostonsa kautta. Vuoden 2018 liikevaihto oli 91 m€ ja yhtiö työllisti Suomessa 30 henkeä.

Auto-Bon AC AS
Auto-Bon AC AS, aiemmin Veho Eesti AS, toimii Citroën-merkkisten ajoneuvojen maahantuojana Baltian maissa sekä omistaa kolme vähittäiskauppaa Virossa, jossa sillä on Honda- ja Citroën-edustus. Vuonna 2018 yhtiön liikevaihto oli 73,4 m€ ja yhtiö työllisti 121 henkeä.

Auto-Bon Baltic OÜ

Auto-Bon Baltic OÜ toimii Peugeot-merkkisten autojen maahantuojana Baltian maissa. Yhtiö liitettiin osaksi Auto-Bon Oy:tä ja Bassadone Automotive Nordicia kesällä 2018. Vuonna 2018 yhtiö saavutti 74,2 m€:n liikevaihdon ja työllisti 17 henkeä.