DNB ja Bassadone tuovat uuden autorahoitusyhtiön Suomeen

DNB Finans laajentaa toimintaansa Suomeen yhteistyössä suomalaisen autojen maahantuontiyhtiön Bassadone Automotive Nordicin (BAN) kanssa. DNB on yksi Norjan ja Ruotsin suurimmista autokaupan rahoitusyhtiöistä. Uuden yhteisyrityksen, DNB Auto Financen, tavoitteena on kehittää omistajayritysten liiketoimintoja Suomessa. Yhtiö on DNB Finansin tytäryhtiö, jossa myös BAN on omistajana mukana.

DNB Auto Financen toimitusjohtajana toimii Jussi Kattelus. Katteluksella on pitkä rahoitusalan kokemus ja viimeisen kymmenen vuoden ajan hän on työskennellyt mm. toimitusjohtajana leasingyhtiö NF Fleetissä sekä kaupallisena johtajana Incar Oy:ssä.

- Yhteistyö BANin kanssa Suomessa on meille tärkeä mahdollisuus markkina-alueella, missä emme ole aiemmin toimineet. Haluamme laajentaa yhdessä palveluitamme Suomeen ja tarjota siellä yhtä hyviä rahoituksellisia ja digitaalisia ratkaisuja kuin Norjassa ja Ruotsissa, sanoo Stefan Davidsson, DNB Finans Bilfinansieringin Pohjoismaiden johtaja.

- Yhteisyrityksen perustaminen DNB Finansin kaltaisen vakiintuneen ja Pohjoismaissa tunnetun toimijan kanssa on meille tärkeä ja strateginen askel kasvun jatkamiseksi Suomessa. Olemme erittäin tyytyväisiä tähän viimeisimpään liiketoimintamme kehitysaskeleeseen, koska se tekee meistä entistä vahvempia. Sekä jälleenmyyjämme että kuluttaja-asiakkaamme tulevat hyötymään merkittävästi tästä, BANin toimitusjohtaja Antti Ruhanen sanoo.

DNB Finansin rahoituskantaan Norjassa ja Ruotsissa kuuluu yli 500 000 autoa. Suomessa uusia henkilöautoja rekisteröitiin 120 000 kappaletta vuonna 2018. Tällä hetkellä DNB Finansin osuus Ruotsin autokaupan rahoitusmarkkinoista on 23 prosenttia ja Norjassa 24 prosenttia. Vuonna 2018 DNB Finans Norden kirjasi uusia autokauppoja noin 28 miljardin Norjan kruunun (n. 2,8 mrd. EUR) arvosta ja sillä on 163 työntekijää. Viime vuosina DNB Finans on panostanut vahvasti tekniseen kehitykseen ja asiakaskokemusta parantaviin ja helpottaviin edistyksellisiin digitaalisiin ratkaisuihin.

BAN aloitti toimintansa vuonna 1997 Suomessa ja Baltiassa, ja maahantuo 10 automerkkiä. Sen toimintoihin kuuluu myös Autoverkkokauppa.fi, Suomen ensimmäinen digitalisoitu uusien ja käytettyjen autojen verkkokauppa. BAN myy vuodessa noin 17 000 autoa Suomen markkinoilla ja 8 200 autoa Baltiassa. Sen markkinaosuus Suomessa on 13 prosenttia ja Baltiassa 8 prosenttia, ja yhtiöllä on kaikkiaan 220 työntekijää.  Autoverkkokauppa.fi on kasvanut muutamassa vuodessa Suomen suurimpien autoliikkeiden joukkoon.

Stefan Davidsson, Pohjoismaiden johtaja, DNB Finans Bilfinansiering, stefan.davidsson@dnb.se, tel. +46 706222804

Antti Ruhanen, toimitusjohtaja, antti.ruhanen@bassadone.fi, tel. +358 40 700 6282

Pikafaktat

DNB Finans laajentaa toimintaansa Suomeen yhteistyössä suomalaisen autojen maahantuontiyhtiön Bassadone Automotive Nordicin kanssa.

Lainaukset

Antti Ruhanen, toimitusjohtaja, Bassadone Automotive Nordic
Haluamme laajentaa yhdessä palveluitamme Suomeen ja tarjota siellä yhtä hyviä rahoituksellisia ja digitaalisia ratkaisuja kuin Norjassa ja Ruotsissa.
Stefan Davidsson, Pohjoismaiden johtaja, DNB Finans Bilfinansiering