• Basware/

Basware osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2019: Cloud-liikevaihto kasvoi 14 prosenttia, cloud nyt 68 prosenttia kokonaisliikevaihdosta

Basware Oyj, pörssitiedote, 30.4.2019 klo 8:45

Tammi-maaliskuu 2019: Cloud-liikevaihto kasvoi 14 prosenttia, cloud nyt 68 prosenttia kokonaisliikevaihdosta

• Liikevaihto oli 35 895 tuhatta euroa (35 969 tuhatta euroa), laskua -0,2 prosenttia. Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 5,7 prosenttia
  • Orgaaninen cloud-liikevaihdon kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 14,4 prosenttia ja osuus liikevaihdosta 67,6 prosenttia (59,3 %)
  • Cloud-tilauskertymä oli 4,9 miljoonaa euroa (4,7 miljoonaa euroa)
  • Oikaistu EBITDA oli -1 699 tuhatta euroa (12 tuhatta euroa)
  • Oikaistu liikevoitto/tappio oli -5 820 tuhatta euroa (-2 618 tuhatta euroa)
  • Liikevoitto/tappio oli -7 780 tuhatta euroa (12 495 tuhatta euroa)
  • Oikaistu osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,43 euroa (-0,61 euroa) ja osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,57 euroa (0,45 euroa)

Avainluvut

tuhatta euroa 1-3/2019 1-3/2018 Muutos, % 2018
Liikevaihto 35 895 35 969 -0,2 % 141 417
Cloud-liikevaihto 24 282 21 343 13,8 % 89 482
Cloud-tilauskertymä 4 937 4 657 6,0 % 21 474
EBITDA -3 660 15 125 9 217
Oikaistu EBITDA -1 699 12 -4 364
Liikevoitto/tappio -7 780 12 495 -1 471
Oikaistu liikevoitto/tappio -5 820 -2 618 122,3 % -15 052
Nettovelkaantumisaste, % 33,4 % -4,9 % 14,9 %
Rahat ja pankkisaamiset 35 117 54 183 -35,2 % 40 747
Osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa -0,57 0,45 -0,49
Oikaistu osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa -0,43 -0,61 -28,7 % -1,44
Henkilöstö, kauden lopussa 1 386 1 768 -21,6 % 1 412

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat asiat

Basware on 1.1.2019 alkaen ottanut käyttöön IFRS 16 Vuokrasopimukset standardin. IFRS 16 on otettu käyttöön noudattaen mukautettua takautuvaa menettelyä, joten vertailutietoja ei ole oikaistu. IFRS 16 vaikuttaa seuraavien taloudellisten tietojen vertailukelpoisuuteen:

• Suunnitelman mukaiset poistot ovat kasvaneet merkittävästi ja vastaavasti vuokrakulut pienentyneet merkittävästi. Käyttöoikeusomaisuuserien poistot vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä olivat yhteensä 1 251 tuhatta euroa, mikä parantaa raportoitua EBITDA:a verrattuna vuoteen 2018.
  • Vuoden 2019 avaava tase kasvoi 17 012 tuhatta euroa käyttöoikeusomaisuuserien ja vuokrasopimusvelkojen kirjaamisen seurauksena.
  • Vuokrasopimusvelan pääomaa koskeva osuus on esitetty erillisellä rivillä rahoituslaskelman rahoituksen rahavirrassa. Vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä vuokrasopimusvelan takaisinmaksut olivat yhteensä 953 tuhatta euroa.
  • Vuokrasopimusvelkojen korot olivat yhteensä 219 tuhatta euroa vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä.
  • Vakuudet ja vastuusitoumukset -liitetiedossa esitetyt luvut vuoden 2019 osalta eivät sisällä taseella esitettyjä vuokrasopimusvelkoja.
  • IFRS 16 vaikuttaa tunnuslukuihin, jotka on laskettu taseen loppusumman tai korollisten velkojen perusteella.

Helmikuussa 2018 Basware saattoi päätökseen kahden liiketoiminnon myynnin. Verrattaessa konsernin vuoden 2019 lukuja vuoden 2018 lukuihin on tärkeää tarkastella orgaanista kasvua, sillä liiketoimintojen myynti pienentää konsernin liikevaihtoa ja heikentää kannattavuutta.

Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Tulosohjeistus vuodelle 2019

Baswaren ensisijainen tavoite strategiakaudella 2018–2022 on skaalautuvan cloud-liikevaihdon kasvu. Yhtiö jatkaa markkinajohtajuuden vahvistamista kasvattaakseen skaalautuvaa cloud-liikevaihtoa.

Vuonna 2019 Baswaren odotukset ilman valuuttakurssien vaikutusta ja orgaanisesti ovat seuraavat:

• Cloud-liikevaihdon kasvu on noin 15 prosenttia
  • Kokonaisliikevaihdon kasvu on noin 5 prosenttia
  • Oikaistu EBITDA saavuttaa tai ylittää kannattavuusrajan

Klaus Andersen, väliaikainen toimitusjohtaja:

“Vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä Baswaren cloud-liikevaihto oli edelleen ennätyksellisen korkealla tasolla. Cloud-liikevaihto kasvoi 14 prosenttia, eli nopeammin kuin vuoden 2018 viimeisellä vuosineljänneksellä. Basware allekirjoitti tärkeitä uusia sopimuksia muun muassa FirstGroup American, Sony Music Entertainmentin ja Innion kanssa. Allekirjoitimme myös laajennuksia olemassa oleviin asiakassopimuksiin mm. Freseniuksen, Vincin ja Marienhausin kanssa.

Cloud-tilauskertymä oli 4,9 miljoonaa euroa ja uusilta asiakkailta saadut tilaukset kasvoivat merkittävästi vuosineljänneksen aikana. Vaikka asiakastilaukset pysyivät korkealla tasolla Yhdysvalloissa ja Ranskassa, muualla markkinoiden spekulaatio mahdollisesta ostotarjouksesta vaikutti negatiivisesti joidenkin asiakaskauppojen toteutumiseen tammi-maaliskuun aikana. Huhtikuun kahden ensimmäisen viikon aikana teimme sopimukset kolmen uuden asiakkaan kanssa.

Oikaistu EBITDA oli -1,7 miljoonaa euroa, mihin osittain vaikutti väliaikaisesti korkeammat hostaus-kustannukset, johtuen merkittävien tuotteiden siirtämisestä AWS-pilveen.

Baswaren cloud-liikevaihto on 68 prosenttia kokonaisliikevaihdosta ja yhtiö on valmis jatkamaan seuraavaan cloud-transformaation vaiheeseen. Fokus siirtyy nyt kohti cloud-kasvun ja kannattavuuden välistä tasapainoa. Aloitamme kannattavuuden parantamiseen tähtäävän tehostamisohjelman, johon kuuluu konsultointipalveluiden kannattavuuden parantaminen sekä tuotetarjonnan, tutkimus- ja tuotekehityksen, tuotannon ja konsernin tukitoimintojen virtaviivaistaminen. Basware odottaa 10 miljoonan euron vuotuisia säästöjä ja positiivisen liiketuloksen saavuttamista vuoteen 2020 mennessä. Lisäksi vuotuisen liiketoiminnan vapaan rahavirran odotetaan olevan positiivinen vuoden 2020 loppuun mennessä.”

Tiedotustilaisuus webcast ja puhelinkonferenssi

Basware järjestää analyytikoille ja lehdistölle tiedotustilaisuuden, jossa yhtiön väliaikainen toimitusjohtaja Klaus Andersen ja talousjohtaja Niclas Rosenlew kommentoivat edellisen neljänneksen tapahtumia ja tuloskehitystä. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast lähetyksenä tai puhelinkonferenssin kautta. Videotallenne tilaisuudesta tulee saataville pian tapahtuman jälkeen.

Aika: Tiistai 30.4.2019 klo 11:00
Videowebcast ja puhelinkonferenssi rekisteröityminen: https://basware.videosync.fi/2019-q1-interim-report

Puhelinkonferenssin numerot:

Suomi: +358 9 8171 0310

Ruotsi: +46 8 5664 2651

Iso-Britannia: +44 333 300 0804

Yhdysvallat: +1 631 913 14 22

PIN: 54464215#

Ben Selby, sijoittajasuhdejohtaja, Basware Oyj
Puh. 050 305 8077, ben.selby@basware.com

investors.basware.com/fi

Basware:
Basware (Nasdaq: BAS1V) on maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen sekä lisäarvopalveluiden tarjoaja. Autamme kaikenkokoisia organisaatioita tehostamaan talousohjaustaan. Baswaren kaupankäynti- ja rahoitusverkosto yhdistää yrityksiä yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on maailman suurin avoin yritysverkosto, joka tarjoaa skaalautuvuutta liiketoiminnan kasvattamiseen sekä ratkaisut talousprosessien yksinkertaistamiseen ja virtaviivaistamiseen. Pienet ja suuret yritykset ympäri maailman saavuttavat merkittäviä kustannussäästöjä, entistä joustavammat maksuehdot, tehokkuutta ja tiiviimmät liiketoimintasuhteet toimittajiensa kanssa. Lue lisää: https://investors.basware.com/fi.

Seuraa Baswarea Twitterissä @BaswareFinland ja osallistu keskusteluun LinkedInissä, Facebookissa ja blogissa.