Basware osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2021: Odotuksien mukainen liikevaihto ja kannattavuuden myönteinen kehitys, liiketoimintaympäristön jatkunut epävarmuus vaikutti tilauskertymään

Basware Oyj, pörssitiedote, 20.4.2021 klo 8:45

Tammi-maaliskuu 2021

• Cloud-tilauskertymä oli 2,9 miljoonaa euroa (3,6 miljoonaa euroa)
  • Liikevaihto laski 1,3 prosenttia 37 742 tuhanteen euroon (38 245 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 0,0 prosenttia.
  • Cloud-liikevaihto kasvoi 4,6 prosenttia 29 043 tuhanteen euroon (27 774 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 6,0 prosenttia.
  • Liikevoitto oli 1 380 tuhatta euroa (100 tuhatta euroa).
  • Osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,10 euroa (-0,25 euroa).

Avainluvut

tuhatta euroa 1-3/
1-3/
Muutos, % 2020
Liikevaihto 37 742 38 245 -1,3 151 579
Cloud-liikevaihto 29 043 27 774 4,6 110 312
Cloud-tilauskertymä 2 868 3 617 -20,7 19 250
Liikevoitto 1 380 100 4 667
Käyttökate 5 225 4 070 28,4 20 207
Nettovelkaantumisaste, %1 47,6 53,4 -10,7 53,0
Rahat ja pankkisaamiset1 43 080 32 558 32,3 40 461
Liiketoiminnan rahavirta 6 358 6 497 -2,1 25 252
Osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa -0,10 -0,25 58,8 -0,51
Henkilöstö1 1 334 1 342 -0,6 1 336

1 Kauden lopussa.

Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Tulosohjeistus vuodelle 2021

Basware odottaa liiketoimintaympäristön epävarmuuden jatkuvan ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2021 ja säilyttää ohjeistuksen koko vuoden 2021 osalta ennallaan:

• Maltillinen liikevaihdon orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta
  • Liikevoitto noin samalla tasolla tai parempi edellisvuoteen nähden

Klaus Andersen, toimitusjohtaja:

”Baswaren kannattavuus ja kassavarat jatkoivat positiivista kehitystään vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana liikevaihdon kehittyessä odotustemme mukaisesti. Liikevaihto oli 37,7 miljoonaa euroa vastaten tasaista kasvua orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta. Cloud-liikevaihto kasvoi 6 prosenttia ja konsultointipalveluliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 12 prosenttia orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta, ja se kompensoi odotetusti ylläpitoliiketoiminnan liikevaihdon kiihtynyttä laskua ensimmäisellä neljänneksellä. Liikevoitto ylsi 1,4 miljoonaan euroon neljänneksen aikana, parantuen merkittävästi 1,3 miljoonalla eurolla verrattuna vastaavaan neljännekseen edellisenä vuonna. Liiketoiminnan rahavirta oli 6,4 miljoonaa euroa ensimmäisellä neljänneksellä.

Tilauskertymään vaikutti edelleen ensisijaisesti pandemiasta johtuva epävarmuus liiketoimintaympäristössä. Varovaisuus erityisesti suurten yritysten keskuudessa jatkui ensimmäisellä neljänneksellä ja se vaikutti myyntimme aktiviteetteihin. Tilauskertymämme oli 2,9 miljoonaa euroa ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Toivotimme kaikesta huolimatta tervetulleeksi monia uusia ja tärkeitä asiakkaita ensimmäisellä neljänneksellä ja jatkoimme liiketoimintamme laajentamista monien nykyisten asiakkaidemme kanssa. Muun muassa Jeld-Wen Inc., maailmanlaajuinen valmistajayritys Pohjois-Amerikassa, liittyi asiakkaaksemme ensimmäisellä neljänneksellä ja kasvatimme Cloud-liiketoimintaamme nykyisten asiakkaiden, kuten GNK Automotiven ja Valmetin kanssa.

Partner- ja co-exist-strategiamme saavutti merkittävän virstanpylvään ensimmäisellä neljänneksellä. Allekirjoitimme sopimuksen Harbour Energy Plc:n, johtavan itsenäisen Pohjanmeren öljyn ja kaasun toimittajayhtiön, kanssa ja tämä sopimus solmittiin kumppanivetoisesti yhdessä maailmanlaajuisen hankintaan keskittyvän kilpailijamme kanssa. Maaliskuussa PwC Saksa, johtava tilintarkastukseen ja konsultointiin keskittynyt yritys, liittyi osaksi kumppaniverkostoamme ja käyttää Baswaren pilviratkaisuja osana talouden transformaatioprojektien toimittamista asiakkailleen.

Olimme tyytyväisiä maininnastamme Leader-kategoriassa IDC MarketScape 2020–2021 raportissa, joka julkaistiin helmikuussa. Neljänneksen aikana jatkoimme myös ratkaisuidemme kehittämistä ja laajentamista. Uusi ja täysin integroitu Shopping Experience Baswaren hankinnasta maksuun -ratkaisussa saatiin päätökseen ensimmäisellä neljänneksellä. Lainsäädännön asettamien velvoitteiden noudattaminen on edelleen yksi tärkein vaikuttava tekijä palveluissa, joita tarjoamme maailmanlaajuiselle yritysverkostollemme. Osana tätä kehityskaarta, lisäsimme uuden verkkolaskujen vastaanottamiseen liittyvän ratkaisun tarjoamaamme. Uusi ratkaisu on Kiinan Fapiao-lainsäädännön mukainen ja se mahdollistaa virheellisten laskujen havaitsemisen nopeasti ja helposti.

Maaliskuussa tiedotimme, että myyntijohtaja Paul Taylor jättäytyi pois Baswaren johtoryhmästä ja ottaa vastaan maamyynnistä vastaavan roolin Baswaren Iso-Britannian ja Irlannin maajohtajana, johtaen Baswaren yhtä avainmarkkinaa. Olemme aloittaneet uuden myyntijohtajan rekrytointiprosessin, jonka aikana toimin yhtiön myyntijohtajana.

Säilytämme ohjeistuksen koko vuoden 2021 osalta ennallaan ja odotamme edelleen liiketoimintaympäristön palautuvan asteittain normaalille tasolle vuoden toisella puoliskolla.”

Tiedotustilaisuus

Basware järjestää analyytikoille ja lehdistölle tiedotustilaisuuden, jossa yhtiön toimitusjohtaja Klaus Andersen ja talousjohtaja Martti Nurminen kommentoivat edellisen neljänneksen tapahtumia ja tuloskehitystä. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä tai puhelinkonferenssin kautta. Videotallenne tilaisuudesta tulee saataville pian tapahtuman jälkeen.

Aika: Tiistai 20.4.2021 klo 14
Paikka: Baswaren pääkonttori, Linnoitustie 2, Cello-rakennus, Espoo
Videowebcast ja puhelinkonferenssi rekisteröityminen: https://basware.videosync.fi/2021-q1-results

Puhelinkonferenssin numerot:

Suomi: +358 981 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651
Iso-Britannia: +44 3 333 000 804
Yhdysvallat: +1 6 319 131 422

PIN: 87272028#

Ilmoittautumiset analyytikoiden ja lehdistön tiedotustilaisuuteen: ir@basware.com.

Basware Oyj

Klaus Andersen

Martti Nurminen, talousjohtaja, Basware Oyj
Puh. +358 (0)40 751 7194, martti.nurminen@basware.com

Tietoja Baswaresta
Basware on maailman suurin avoin yritysverkosto ja maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen tarjoaja. Baswaren ratkaisut tehostavat yrityksien liiketoimintaa varmistamalla hankinnan ja taloushallinnon sekä osto- ja myyntireskontran kulujen täydellisen läpinäkyvyyden. Basware toimii yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on listattu Helsingin pörssissä (BAS1V: HE). Lue lisää: https://investors.basware.com/fi.