Basware osavuosikatsaus tammi−maaliskuu 2022: Vahva tilauskertymän kasvu ja kannattavuuden kehitys

Basware Oyj, pörssitiedote, 21.4.2022 klo 8:45

Tammi-maaliskuu 2022

• Cloud-tilauskertymä kasvoi 40,5 prosenttia 4,0 miljoonaan euroon (2,9 miljoonaa euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 38,3 prosenttia.
  • Liikevaihto kasvoi 3,0 prosenttia 38 878 tuhanteen euroon (37 742 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 1,2 prosenttia.
  • Cloud-liikevaihto kasvoi 10,2 prosenttia 31 997 tuhanteen euron (29 043 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 8,1 prosenttia.
  • Liikevoitto kasvoi 69,6 prosenttia ja oli 2 339 tuhatta euroa (1 380 tuhatta euroa).
  • Tilikauden voitto oli 938 tuhatta euroa (-1,478 tuhatta euroa).
  • Osakekohtainen tulos (laimennettu) oli 0,06 euroa (-0,10 euroa).

Avainluvut

tuhatta euroa 1-3/
1-3/
Muutos, % 2021
Liikevaihto 38 878 37 742 3,0 153 155
Cloud-liikevaihto 31 997 29 043 10,2 119 996
Cloud-tilauskertymä 4 029 2 868 40,5 17 064
Liikevoitto 2 339 1 380 69,6 7 144
Käyttökate 6 533 5 225 25,0 22 828
Nettovelkaantumisaste, %1 73,0 47,6 53,3 72,5
Rahat ja pankkisaamiset1 28 637 43 080 -33,5 31 060
Liiketoiminnan rahavirta 2 390 6 358 -62,4 20 435
Osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa 0,06 -0,10 N/A -0,99
Henkilöstö1 1 360 1 334 1,9 1 347

1 Kauden lopussa.

Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Tulosohjeistus vuodelle 2022

Basware oheistaa koko vuoden 2022 osalta seuraavasti:

• Tilauskertymä kasvaa 15−35 prosenttia orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta
  • Liikevaihto kasvaa 3−6 prosenttia orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta
  • Liikevoitto 7−10 miljoonan euron välillä

Klaus Andersen, toimitusjohtaja:

“Meille ensimmäinen neljännes oli upea aloitus vuodelle 2022. Maailmanlaajuinen myyntimme menestyi kaikilla alueilla ja tilauskertymä kasvoi 38 % orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kokonaisliikevaihto oli 38,9 miljoonaa euroa, kasvua 1 % orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta edellisvuoden ensimmäiseen neljännekseen nähden ja pilvipalveluliiketoiminnan liikevaihto oli 32,0 miljoonaa euroa, kasvua 8 % orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta edellisvuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna. Konsultointiliiketoiminnan liikevaihto oli 6,2 miljoonaa euroa, laskua 14 % orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Pilvipalveluliiketoiminnan liikevaihdon kasvua kiihdytti pääasiallisesti laajennukset nykyisten asiakkaiden kanssa ja myös uusien asiakkuuksien osuus kasvusta oli merkittävä. Lisääntynyt aktiviteetti palveluidemme käyttöönottoon keskittyneessä kumppaniekosysteemissä erityisesti Pohjois-Amerikassa vaikutti edelleen konsultointiliiketoiminnan liikevaihtoon. Liikevoitto kehittyi erittäin positiivisesti ja ylsi 2,3 miljoonaan euroon, kasvaen merkittävät 70 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden. Tilikauden voitto oli 0,9 miljoonaa euroa, mikä oli meille strategisesti merkittävä virstanpylväs. Rahavaramme säilyivät vahvalla tasolla ollen 28,3 miljoonaa euroa ensimmäisen neljänneksen lopussa.

Koimme vakaamman ja hieman parantuneen liiketoimintaympäristön ensimmäisellä neljänneksellä. Tämä yhdistettynä myynnin toteutukseen liittyviin parannuksiin johti tuntuvaan tilauskertymän kasvuun 38 % orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kokonaistilauskertymä oli 4,0 miljoonaa euroa ja kasvu edellisvuoteen nähden syntyi pääosin myynnistä uusille asiakkuuksille, joka kasvoi 156 % vuoden takaiseen nähden. Huomattava parannus nähtiin Pohjois-Amerikassa, jossa solmimme lukuisia uusia asiakkuuksia esimerkiksi TK Elevatorin, Kenan Advantagen (KAG) ja SPI Inc:n kanssa. Myös yksi merkittävä asiakkuushankinta toteutettiin South Australia Water:n kanssa. Asiakaslaajennuksiin liittyvä liikevaihto jatkoi kasvuaan vaikkakin maltillisemmin kuin uusasiakashankinnan liikevaihto. Uudet asiakkuudet muodostivat 47 %, asiakaslaajennukset 43 % ja asiakastransformaatiot 10 % kokonaistilauskertymästä ensimmäisellä neljänneksellä. Kumppanien kautta toteutettavan myynnin osuus jatkoi kasvuaan sekä absoluuttisesti että suhteellisesti mitattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden.

Kauden aikana jatkoimme tuoreimman teknologisen innovaatiomme, kosketusvapaan laskujenkäsittelyn (Touchless Invoice Processing), kehittämistä. Kosketusvapaa laskujenkäsittely vie automaation ja tehokkuuden uudelle tasolle vähentäen asiakkaidemme manuaalista työtä laskujen käsittelyssä edelleen aina lopulliseen laskun hyväksyntään saakka. Lanseerasimme neljänneksen aikana kosketusvapaan laskujenkäsittelyn näkymän valituille pilottiasiakkaillemme. Näkymä antaa tietoa ja opastusta, kuinka lisätä kosketusvapaan laskujenkäsittelyn suhdetta kuvaavaa mittaria. Tärkeä kosketusvapaan laskujenkäsittelyn mahdollistaja on Smart Coding. Ensimmäisellä neljänneksellä tämä ominaisuus vahvistettiin onnistuneesti pilottiasiakkaidemme toimesta ja on pian saatavilla kaikille kiinnostuneille asiakkaille.

Johtoryhmämme vahvistui Customer Support- ja Professional Services -vastuualueiden osalta ensimmäisellä neljänneksellä. Nämä ovat kaksi tärkeää yhtiön kasvun ja menestyksen osa-aluetta. Olin erittäin tyytyväinen saadessani ilmoittaa 1. maaliskuuta Matthias Lippertin nimityksestä Baswaren Chief Customer Support Officerin ja Mikko Lammen nimityksestä Baswaren Chief Professional Services Officerin tehtävään. Nämä sisäiset nimitykset tuovat johtoryhmäämme arvokasta toimialaan sekä Baswareen liittyvää ymmärrystä, mikä mahdollistaa seuraavat askeleemme kohti asiakkaillemme tarjottavaa, parasta mahdollista asiakaskokemusta.

Suurin osa maailmasta on tällä hetkellä levottomuuden tilassa. Me Baswarella tuomitsemme jyrkästi Venäjän sotilaallisen toiminnan Ukrainan riippumatonta valtiota vastaan. Konfliktin suora liiketoiminnallinen vaikutus Baswareen on ollut tähän saakka olematon, mutta epäsuorien tekijöiden täysimääräiset vaikutukset tulevat nähtäviksi vasta myöhemmin. Ensimmäisellä neljänneksellä näimme hienoista muutosta liiketoimintaympäristössä, johon liittyivät muutokset prioriteeteissa, päätösten lykkääntyminen ja yleinen varovaisuus, mutta niiden vaikutus ei kuitenkaan realisoitunut. Olemme tietoisia myös kyberhyökkäyksien kasvaneista riskeistä, ja jatkamme näiden riskien seuraamista korostuneella huomiolla. Osoittaakseemme tukemme ja auttaakseemme sodan uhreja, Basware on tehnyt rahallisen lahjoituksen ukrainalaisille pakolaisille Romanian Punaisen Ristin kautta.

Baswaren vuoden näkymät säilyvät ennallaan, kuten viestimme vuoden alussa. Vuonna 2022 painopisteemme kestävän kasvun kiihdyttämisessä ja kannattavuutemme parantamisessa jatkuu. Vahva globaali myynnin toteutus on asialistamme kärkipäässä ja perustuen ensimmäisen neljänneksen tuloksiin, olemme vakuuttuneita, että koko vuoden tavoitteemme ovat saavutettavissa.”

Tiedotustilaisuus

Basware järjestää analyytikoille ja lehdistölle tiedotustilaisuuden, jossa yhtiön toimitusjohtaja Klaus Andersen ja talousjohtaja Martti Nurminen kommentoivat edellisen neljänneksen tapahtumia ja tuloskehitystä. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä tai puhelinkonferenssin kautta. Videotallenne tilaisuudesta tulee saataville pian tapahtuman jälkeen.

Aika: Torstai 21.4.2022 klo 14
Paikka: Baswaren pääkonttori, Linnoitustie 2, Cello-rakennus, Espoo

Videowebcast ja puhelinkonferenssi rekisteröityminen: https://basware.videosync.fi/2022-q1-results

Puhelinkonferenssin numerot:

Suomi: +358 981 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651
Iso-Britannia: +44 333 300 0804
Yhdysvallat: +1 631 913 1422

PIN: 65831260#

Ilmoittautumiset analyytikoiden ja lehdistön tiedotustilaisuuteen: ir@basware.com.

Basware Oyj

Klaus Andersen

Martti Nurminen, talousjohtaja, Basware Oyj
Puh. +358 (0)40 751 7194, martti.nurminen@basware.com

Tietoja Baswaresta:
Basware tarjoaa maailman suurimman avoimen yritysverkoston ja on maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen toimittaja. Baswaren ratkaisut tehostavat yrityksien liiketoimintaa varmistamalla hankinnan ja taloushallinnon sekä osto- ja myyntireskontran kulujen täydellisen läpinäkyvyyden. Basware kehittää jatkuvasti uusia innovaatioita, joilla on tärkeä rooli siirtymisessä vähähiiliseen talouteen, digitalisoimalla ja automatisoimalla paperiset hankinnasta maksuun -prosessit. Basware toimii yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on listattu Helsingin pörssissä (BAS1V: HE). Lue lisää: https://investors.basware.com/fi.