Basware osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2021: Vahva liikevoitto, Cloud-liikevaihto 80 prosenttia liikevaihdosta

Basware Oyj, pörssitiedote, 19.10.2021 klo 8:45

Heinä-syyskuu 2021

• Cloud-tilauskertymä oli 2,6 miljoonaa euroa (3,6 miljoonaa euroa)
  • Liikevaihto kasvoi 0,9 prosenttia 37 100 tuhanteen euroon (36 772 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 0,2 prosenttia.
  • Cloud-liikevaihto kasvoi 9,8 prosenttia 29 693 tuhanteen euroon (27 037 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 9,1 prosenttia.
  • Liikevoitto kasvoi 17,5 prosenttia ja oli 2 432 tuhatta euroa (2 069 tuhatta euroa).
  • Osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,74 euroa (-0,06 euroa).

Tammi-syyskuu 2021

• Cloud-tilauskertymä oli 11,1 miljoonaa euroa (13,3 miljoonaa euroa)
  • Liikevaihto kasvoi 0,6 prosenttia 113 413 tuhanteen euroon (112 787 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 1,0 prosenttia.
  • Cloud-liikevaihto kasvoi 8,2 prosenttia 88 369 tuhanteen euron (81 652 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 8,7 prosenttia.
  • Liikevoitto kasvoi 62,5 prosenttia ja oli 5 612 tuhatta euroa (3 454 tuhatta euroa).
  • Osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,94 euroa (-0,38 euroa).

Avainluvut

tuhatta euroa 7-9/
7-9/
Muutos, % 1-9/
1-9/
Muutos, % 2020
Liikevaihto 37 100 36 772 0,9 113 413 112 787 0,6 151 579
Cloud-liikevaihto 29 693 27 037 9,8 88 369 81 652 8,2 110 312
Cloud-tilauskertymä 2 575 3 599 -28,6 11 054 13 348 -17,2 19 250
Liikevoitto 2 432 2 069 17,5 5 612 3 454 62,5 4 667
Käyttökate 6 390 5 936 7,6 17 467 15 162 15,2 20 207
Nettovelkaantumisaste, %1 83,9 52,1 61,0 83,9 52,1 61,0 53,0
Rahat ja pankkisaamiset1 25 865 38 427 -32,7 25 865 38 427 -32,7 40 461
Liiketoiminnan rahavirta 4 004 7 525 -46,8 11 640 19 619 -40,7 25 252
Osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa -0,74 -0,06 -1 194,8 -0,94 -0,38 -146,0 -0,51
Henkilöstö1 1 341 1 323 1,4 1 341 1 323 1,4 1 336

1 Kauden lopussa.

Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Tulosohjeistus vuodelle 2021

Basware odottaa, että liiketoimintaympäristön palautuminen asteittain normaalille tasolle jatkuu viimeisellä vuosineljänneksellä ja säilyttää ohjeistuksen koko vuoden 2021 osalta ennallaan:

• Maltillinen liikevaihdon orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta
  • Liikevoitto noin samalla tasolla tai parempi edellisvuoteen nähden

Klaus Andersen, toimitusjohtaja:

“Baswaren liikevaihto ja kannattavuus jatkoivat kasvuaan kolmannella neljänneksellä. Liikevaihto oli 37,1 miljoonaa euroa, joka vastasi 0,2 prosentin orgaanista kasvua ilman valuuttakurssien vaikutusta. Pilvipalveluliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 9,1 prosenttia 29,7 miljoonaan euroon vastaten nyt 80 prosenttia liikevaihdosta. Ylläpitoliiketoiminnan liikevaihto laski odotusten mukaisesti. Konsultointiliiketoiminnan liikevaihto laski hieman johtuen matalammasta projektien aktiviteetin tasosta. Liikevoitto oli 2,4 miljoonaa euroa, joka kasvoi 17,5 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Liiketoiminnan rahavirta oli 4,0 miljoonaa euroa kolmannella neljänneksellä.

Solmimme kolmannella neljänneksellä merkittävän yritysasiakassopimuksen suuren Pohjois-Amerikkalaisen pikaruokaketjun kanssa, josta tulee yksi keskeisimmistä sitoutumuksistamme, kun sopimus on täysimääräisesti toimeenpantu. Tätä sopimusta ei ole huomioitu raportoidussa tilauskertymässä tällä neljänneksellä sopimuksen porrastetusta rakenteesta johtuen. Tämän sopimuksen lisäksi tilauskertymämme kolmannella neljänneksellä oli 2,6 miljoonaa euroa. Liiketoimintaympäristön epävarmuus säilyy ennallaan ja se on vahvistanut kysyntää joustavammille pilvipalvelusopimusehdoille sekä porrastetuille sopimusrakenteille. Tämä vaikuttaa tilauskertymän ajoitukseen erityisesti suurten asiakkaiden osalta, koska tilauskertymä raportoidaan vähitellen sitä mukaa, kun sitoutuminen solmittuun sopimukseen kasvaa. Uusia asiakkuuksia solmittiin kaikilla myyntialueillamme, ja olemme tyytyväisiä saadessamme ilmoittaa, että lisäsimme muun muassa Northern Territory Government:n, Southern Cross Care:n, Pernod Ricard North American, Gren Holding:n ja Beekenkamp:n  asiakasportfolioomme. Asiakaslaajennuksiin liittyvä liiketoimintamme kehittyi vakaasti ja vahvasti. Tällä neljänneksellä yli sata asiakasta laajensi pilvipalveluidemme käyttöä, muodostaen yli puolet raportoidusta tilauskertymästä. Noin kolmasosa neljänneksen tilauskertymästä muodostui joko epäsuorasti tai yhdessä kumppaneidemme kanssa.

Jatkoimme innovaatioiden lanseeraamista markkinoille myös tällä vuosineljänneksellä. Loppukäyttäjien käyttöönottoaste kasvoi uuden sukupolven käyttöliittymällemme, AP-Prolle, ja tänä päivänä noin kaksi kolmasosaa käyttäjistä on siirtynyt kokonaan AP-Pro käyttöympäristöön. Neljänneksen aikana lanseerattiin uusi AP-Power käyttäjäprofiili, joka yhdessä muiden automaatioon liittyvien kyvykkyyksien kanssa auttaa meitä kohti 100 prosentin käyttöastetta AP-Pro:lle. Baswaren hankintatarjoomaa käyttävien asiakkaiden määrä kasvaa vakaasti. Neljänneksen lopussa yli 120 asiakasta käytti aktiivisesti hankintapalvelua osana päivittäisiä toimintojaan. Tämä vastaa yli 40 prosentin vuotuista kasvua. SmartPDF-laskutuspalvelumme, mukaan lukien SmartPDF AI, ovat hyvässä vauhdissa. Pitkälle automatisoitujen SmartPDF-palveluidemme kautta prosessoitujen PDF-laskujen määrä saavutti annualisoituna 2,4 miljoonaa tällä neljänneksellä. Tämä on nelinkertainen määrä verrattuna vuoden alun prosessoituihin laskuihin. Operatiiviset kyvykkyytemme tällä osa-alueella skaalautuvat nopeasti, ja odotamme SmartPDF-laskutuspalvelumme jatkavan kasvuaan.

Elokuussa tiedotimme, että Alwin Schauer on nimitetty Baswaren myyntijohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 1.9. alkaen. Alwin Schauer siirtyy Baswarelle Software AG:sta ja hänellä on laajamittainen kokemus pilvipalveluiden myynnistä mukaan lukien yli seitsemän vuotta Salesforcelta. Myynnin toteuttaminen ja tehokkuus, kuten myös kumppanistrategian onnistunut toimeenpano säilyvät edelleen painopistealueinamme. Olen todella tyytyväinen, että Alwin on liittynyt joukkoomme ja johtaa yhtiömme kansainvälistä Go-To-Market -organisaatiotamme kohti kiihtyvää kasvua ja parantunutta operatiivista tehokkuutta, mikä on linjassa strategiamme – kestävän kasvun ja kannattavuuden – kanssa.

Perustuen taloudelliseen kehitykseemme tammi-syyskuussa 2021 ja ennusteisiimme loppuvuodelle 2021, olemme entistä vakuuttuneempia, että saavutamme koko vuoden ohjeistuksemme. Olemme samalla asemoituneet hyvin kestävän kasvun ja kannattavuuden jatkumiseksi jonkin asteisesta markkinaepävarmuudesta huolimatta, myös pidemmällä aikavälillä.”

Tiedotustilaisuus

Basware järjestää analyytikoille ja lehdistölle tiedotustilaisuuden, jossa yhtiön toimitusjohtaja Klaus Andersen ja talousjohtaja Martti Nurminen kommentoivat edellisen neljänneksen tapahtumia ja tuloskehitystä. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä tai puhelinkonferenssin kautta. Videotallenne tilaisuudesta tulee saataville pian tapahtuman jälkeen.

Aika: Tiistai 19.10.2021 klo 14
Paikka: Baswaren pääkonttori, Linnoitustie 2, Cello-rakennus, Espoo
Videowebcast ja puhelinkonferenssi rekisteröityminen: https://basware.videosync.fi/2021-q3-results

Puhelinkonferenssin numerot:

Suomi: +358 981 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651
Iso-Britannia: +44 333 300 0804
Yhdysvallat: +1 631 913 1422

PIN: 47864667#

Ilmoittautumiset analyytikoiden ja lehdistön tiedotustilaisuuteen: ir@basware.com.

Basware Oyj

Klaus Andersen

Martti Nurminen, talousjohtaja, Basware Oyj
Puh. +358 (0)40 751 7194, martti.nurminen@basware.com

Tietoja Baswaresta:
Basware on maailman suurin avoin yritysverkosto ja maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen tarjoaja. Baswaren ratkaisut tehostavat yrityksien liiketoimintaa varmistamalla hankinnan ja taloushallinnon sekä osto- ja myyntireskontran kulujen täydellisen läpinäkyvyyden. Basware kehittää jatkuvasti uusia innovaatioita, joilla on tärkeä rooli siirtymisessä vähähiiliseen talouteen, digitalisoimalla ja automatisoimalla paperiset hankinnasta maksuun -prosessit. Basware toimii yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on listattu Helsingin pörssissä (BAS1V: HE). Lue lisää: https://investors.basware.com/fi.