• Basware/

Basware puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2019: Ennätyskorkea cloud-tilauskertymä, tehostamisohjelman seurauksena kannattavuusohjeistusta korotetaan

Basware Oyj, pörssitiedote 6.8.2019 klo 8.45

Huhti-kesäkuu 2019:

-        Liikevaihto oli 36 320 tuhatta euroa (34 969 tuhatta euroa), kasvua 3,9 prosenttia. Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 3,0 prosenttia

-        Orgaaninen cloud-liikevaihdon kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 12,4 prosenttia ja osuus liikevaihdosta 68,1 prosenttia (62,3 %)

-        Cloud-tilauskertymä oli 6 429 tuhatta euroa (6 392 tuhatta euroa)

-        Oikaistu EBITDA oli -213 tuhatta euroa (-2 674 tuhatta euroa)

-        Oikaistu liikevoitto/tappio oli -4 149 tuhatta euroa (-5 416 tuhatta euroa)

-        Liikevoitto/tappio oli -6 181 tuhatta euroa (-6 329 tuhatta euroa)

-        Oikaistu osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,51 euroa (-0,34 euroa) ja osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,65 euroa (-0,40 euroa)

Tammi-kesäkuu 2019:

-        Liikevaihto oli 72 215 tuhatta euroa (70 939 tuhatta euroa), kasvua 1,8 prosenttia. Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 4,3 prosenttia

-        Orgaaninen cloud-liikevaihdon kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 13,4 prosenttia ja osuus liikevaihdosta 67,9 prosenttia (60,8 %)

-        Cloud-tilauskertymä oli 11 365 tuhatta euroa (11 049 tuhatta euroa)

-        Oikaistu EBITDA oli -1 913 tuhatta euroa (-2 661 tuhatta euroa)

-        Oikaistu liikevoitto/tappio oli -9 970 tuhatta euroa (-8 033 tuhatta euroa)

-        Liikevoitto/tappio oli -13 962 tuhatta euroa (6 166 tuhatta euroa)

-        Oikaistu osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,94 euroa (-0,94 euroa) ja osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -1,22 euroa (0,05 euroa)

Avainluvut

tuhatta euroa 4-6/
4-6/
Muutos, % 1-6/
1-6/
Muutos, % 2018
Liikevaihto 36 320 34 969 3,9 72 215 70 939 1,8 141 417
Cloud-liikevaihto 24 752 21 783 13,6 49 034 43 126 13,7 89 482
Cloud-tilauskertymä 6 429 6 392 0,6 11 365 11 049 2,9 21 474
EBITDA -2 245 -3 587 37,4 -5 905 11 538 9 217
Oikaistu EBITDA -213 -2 674 92,0 -1 913 -2 661 28,1 -4 364
Liikevoitto/tappio -6 181 -6 329 2,3 -13 962 6 166 -1 471
Oikaistu liikevoitto/tappio -4 149 -5 416 23,4 -9 970 -8 033 -24,1 -15 052
Nettovelkaantumisaste, %1 42,1 % 5,9 % 42,1 % 5,9 % 14,9 %
Rahat ja pankkisaamiset1 63 373 41 413 53,0 63 373 41 413 53,0 40 747
Vapaa rahavirta -mittari -9 794 -7 787 -25,8 -17 610 -12 624 -39,5 -19 829
Osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa -0,65 -0,40 -64,2 -1,22 0,05 -0,49
Oikaistu osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa -0,51 -0,34 -53,1 -0,94 -0,94 0,01 -1,44
Henkilöstö1 1 354 1 745 -22,4 1 354 1 745 -22,4 1 412

1 Kauden lopussa.

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat asiat

Basware on 1.1.2019 alkaen ottanut käyttöön IFRS 16 Vuokrasopimukset -standardin. IFRS 16 on otettu käyttöön noudattaen mukautettua takautuvaa menettelyä, joten vertailutietoja ei ole oikaistu. IFRS 16 vaikuttaa seuraavien taloudellisten tietojen vertailukelpoisuuteen:

-      Suunnitelman mukaiset poistot ovat kasvaneet merkittävästi ja vastaavasti vuokrakulut pienentyneet merkittävästi. Käyttöoikeusomaisuuserien poistot vuoden 2019 toisella neljänneksellä olivat yhteensä 1 120 tuhatta euroa ja ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhteensä 2 371 tuhatta euroa. Edellä mainittu parantaa raportoitua EBITDA:a verrattuna vuoteen 2018.

-      Vuoden 2019 avaava tase kasvoi 17 012 tuhatta euroa käyttöoikeusomaisuuserien ja vuokrasopimusvelkojen kirjaamisen seurauksena.

-      Vuokrasopimusvelan pääomaa koskeva osuus on esitetty erillisellä rivillä rahoituslaskelman rahoituksen rahavirrassa. Vuoden 2019 toisella neljänneksellä vuokrasopimusvelan takaisinmaksut olivat yhteensä 1 080 tuhatta euroa ja ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2 032 tuhatta euroa.

-      Vuokrasopimusvelkojen korot olivat yhteensä 231 tuhatta euroa vuoden 2019 toisella neljänneksellä ja 449 tuhatta euroa ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

-      Vakuudet ja vastuusitoumukset -liitetiedossa esitetyt luvut vuoden 2019 osalta eivät sisällä taseella esitettyjä vuokrasopimusvelkoja.

-      IFRS 16 vaikuttaa tunnuslukuihin, jotka on laskettu taseen loppusumman tai korollisten velkojen perusteella.

Helmikuussa 2018 Basware saattoi päätökseen kahden liiketoiminnon myynnin. Verrattaessa konsernin vuoden 2019 lukuja vuoden 2018 lukuihin on tärkeää tarkastella orgaanista kasvua, sillä liiketoimintojen myynti pienentää konsernin liikevaihtoa ja heikentää kannattavuutta.

Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Tulosohjeistus vuodelle 2019 päivitetty

Baswaren ensisijainen tavoite strategiakaudella 2018–2022 on skaalautuvan cloud-liikevaihdon kasvu. Yhtiö jatkaa markkinajohtajuuden vahvistamista kasvattaakseen skaalautuvaa cloud-liikevaihtoa.

Vuoden 2019 toisella neljänneksellä tehtyjen tehostamisohjelman toimenpiteiden seurauksena Basware nostaa oikaistun EBITDA:n ohjeistusta vuodelle 2019. Liikevaihdon ohjeistus pysyy muuttomattomana. Vuonna 2019 Baswaren odotukset ilman valuuttakurssien vaikutusta ja orgaanisesti ovat seuraavat:

-        Cloud-liikevaihdon kasvu on noin 15 prosenttia

-        Kokonaisliikevaihdon kasvu on noin 5 prosenttia

-        Oikaistu EBITDA on tai ylittää 3 miljoonaa euroa

Edellinen 31.1.2019 annettu tulosohjeistus oli, että Baswaren odotukset ilman valuuttakurssien vaikutusta ja orgaanisesti ovat seuraavat:

-        Cloud-liikevaihdon kasvu on noin 15 prosenttia

-        Kokonaisliikevaihdon kasvu on noin 5 prosenttia

-        Oikaistu EBITDA saavuttaa tai ylittää kannattavuusrajan

Klaus Andersen, toimitusjohtaja:

”Vuoden 2019 toisella neljänneksellä, Baswaren cloud-tilauskertymä oli jälleen ennätyskorkea 6,4 miljoonaa euroa. Vahva kehitys jatkui Yhdysvalloissa, jossa allekirjoitimme useita uusia asiakassopimuksia kuten Holcim, HunterDouglas ja Texas Roadhouse. Cloud-tilauskertymän kasvu oli 1 prosenttia verrattuna aikaisempaan ennätystulokseen vuoden 2018 toisella neljänneksellä.

Huhtikuun lopussa Basware julkisti tehostamisohjelman, jonka tarkoituksena on, että yhtiö saavuttaa positiivisen liiketuloksen vuonna 2020 ja positiivisen vuotuisen liiketoiminnan vapaan rahavirran vuoden 2020 loppuun mennessä. Suurin osa tehostamisohjelman toimenpiteistä on toteutettu ja jäljellä oleva osuus tullaan toteuttamaan loppuvuoden aikana. Organisaatiomuutokset ja toiminnan optimointi johtivat globaalisti 64 työntekijän vähennykseen. Edistymme hyvin kaikilla fokusalueilla ja olemme hyvässä asemassa saavuttaaksemme 10 miljoonan euron vuotuisen nettosäästötavoitteen vuoden 2019 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna.

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla, orgaaninen cloud-liikevaihdon kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 13 prosenttia ja koko liikevaihdon kasvu 4 prosenttia, mikä on linjassa vuoden 2019 tulosohjeistuksen kanssa. Oikaistu EBITDA oli toisella neljänneksellä noin kannattavuusrajalla eli -0,2 miljoonaa euroa ja ensimmäisellä vuosipuoliskolla -1,9 miljoonaa euroa. Tehostamisohjelman toimenpiteiden seurauksena korotamme kannattavuusohjeistusta vuodelle 2019 ja odotamme oikaistun EBITDA:n olevan 3 miljoonaa euroa tai enemmän. ”

Tiedotustilaisuus ja puhelinkonferenssi

Basware järjestää analyytikoille ja lehdistölle tiedotustilaisuuden, jossa yhtiön toimitusjohtaja Klaus Andersen kommentoi edellisen neljänneksen tapahtumia ja tuloskehitystä. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast lähetyksenä tai puhelinkonferenssin kautta. Videotallenne tilaisuudesta tulee saataville pian tapahtuman jälkeen.

Aika: Tiistai 6.8.2019 klo 11:00

Paikka: Basware, Linnoitustie 2, Cello-rakennus, 02601 Espoo

Videowebcast ja puhelinkonferenssi rekisteröityminen: https://basware.videosync.fi/2019-q2-results

Puhelinkonferenssin numerot:

Suomi: +358 981 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651
Iso-Britannia: +44 333 300 08 04
Yhdysvallat: +1 631 913 14 22

PIN: 85538859#

BASWARE OYJ

Ben Selby, VP IR & Treasury, Basware Oyj
Puh. 050 305 8077, ben.selby@basware.com

investors.basware.com/fi

Basware:
Basware (Nasdaq: BAS1V) on maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen sekä lisäarvopalveluiden tarjoaja. Autamme kaikenkokoisia organisaatioita tehostamaan talousohjaustaan. Baswaren kaupankäynti- ja rahoitusverkosto yhdistää yrityksiä yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on maailman suurin avoin yritysverkosto, joka tarjoaa skaalautuvuutta liiketoiminnan kasvattamiseen sekä ratkaisut talousprosessien yksinkertaistamiseen ja virtaviivaistamiseen. Pienet ja suuret yritykset ympäri maailman saavuttavat merkittäviä kustannussäästöjä, entistä joustavammat maksuehdot, tehokkuutta ja tiiviimmät liiketoimintasuhteet toimittajiensa kanssa. Lue lisää: http://investors.basware.com/fi.

Seuraa Baswarea Twitterissä @BaswareFinland ja osallistu keskusteluun LinkedInissä, Facebookissa ja blogissa.