Basware puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2020: Liiketoiminta kehittyi odotuksia paremmin pandemiasta huolimatta

Basware Oyj, pörssitiedote, 16.7.2020 klo 8:45

Huhti-kesäkuu 2020

• Cloud-tilauskertymä oli 6,1 miljoonaa euroa (6,4 miljoonaa euroa)
  • Liikevaihto kasvoi 4,0 prosenttia 37 769 tuhanteen euroon (36 320 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 4,5 prosenttia.
  • Cloud-liikevaihto kasvoi 8,4 prosenttia 26 841 tuhanteen euron (24 752 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 8,8 prosenttia.
  • Liiketulos oli 1 285 tuhatta euroa (-6 181 tuhatta euroa).
  • Osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,07 euroa (-0,65 euroa).

Tammi-kesäkuu 2020

• Cloud-tilauskertymä oli 9,7 miljoonaa euroa (11,4 miljoonaa euroa)
  • Liikevaihto kasvoi 5,3 prosenttia 76 014 tuhanteen euroon (72 215 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 5,6 prosenttia.
  • Cloud-liikevaihto kasvoi 11,4 prosenttia 54 615 tuhanteen euron (49 034 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 11,5 prosenttia.
  • Liiketulos oli 1 385 tuhatta euroa (-13 962 tuhatta euroa).
  • Osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,33 euroa (-1,22 euroa).

Avainluvut

tuhatta euroa 4-6/
4-6/
Muutos, % 1-6/
1-6/
Muutos, % 2019
Liikevaihto 37 769 36 320 4,0 76 014 72 215 5,3 148 302
Cloud-liikevaihto 26 841 24 752 8,4 54 615 49 034 11,4 101 442
Cloud-tilauskertymä 6 130 6 429 -4,7 9 747 11 365 -14,2 23 694
Liikevoitto/tappio 1 285 -6 181 1 385 -13 962 -14 537
EBITDA 5 156 -2 245 9 226 -5 905 1 403
Nettovelkaantumisaste, %1 53,4 % 42,1 % 26,7 53,4 % 42,1 % 26,7 48,9
Rahat ja pankkisaamiset1 34 850 63 373 -45,0 34 850 63 373 -45,0 31 672
Liiketoiminnan rahavirta 5 597 -3 665   12 093 -2 039   4 159
Vapaa rahavirta -mittari -1 293 -9 794 86,8 -4 873 -17 610 72,3 -23 829
Osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa -0,07 -0,65 89,0 -0,33 -1,22 73,3 -1,63
Henkilöstö1 1 343 1 354 -0,8 1 343 1 354 -0,8 1 325

1 Kauden lopussa.
Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Tulosohjeistus vuodelle 2020 muuttumaton

Basware pitää ennallaan 21. huhtikuuta 2020 antamansa ohjeistuksen vuodelle 2020.

Nykyinen talousnäkymä Baswaren päämarkkinoilla sisältää merkittäviä epävarmuustekijöitä Covid-19 pandemian takia. Basware arvioi, että toisella ja kolmannella vuosineljänneksellä pandemia vaikuttaa negatiivisesti globaaliin liiketoimintaan ja että viimeisellä vuosineljänneksellä liiketoiminta palaa asteittain lähemmäs normaaleja olosuhteita. Liikevaihdon ohjeistus annetaan, kun Covid-19 pandemian vaikutuksia pystytään arvioimaan tarkemmin.

Baswaren liiketoiminnan kulut skaalautuvat ja pitävät sisällään muuttuvia kulueriä, joita pystytään jossain määrin vähentämään kannattavuuden ylläpitämiseksi. Liiketuloksen odotetaan olevan positiivinen vuonna 2020.

Klaus Andersen, toimitusjohtaja:

“Olen erittäin tyytyväinen saavutuksiimme toisella vuosineljänneksellä. Vuosineljännes selkeästi osoitti liiketoimintamme joustavuuden ja mukautumiskykymme. Jatkoimme asiakkaiden palvelemista poikkeuksellisessa tilanteessa ja strategian johdonmukaista toteuttamista. Ottaen huomioon nykyisen liiketoimintaympäristön epävarmuuden Covid-19-pandemian takia, myynnin kehitys toisella vuosineljänneksellä oli erittäin vahvaa ja tilauskertymä oli 6,1 miljoonaa euroa. Muun muassa Dr1v Automotive, Restalliance, Munters ja Fieldale Farms valitsivat Baswaren markkinaa johtavat ratkaisut toisella neljänneksellä. Vuosineljänneksen loppupuolella myös potentiaaliset kaupat alkoivat kehittyä positiivisesti yhteiskuntien hiljalleen avautuessa.

Cloud-liikevaihto kasvoi 8 prosenttia toisella neljänneksellä. Basware Network-liiketoimintaverkoston transaktiovolyymit laskivat huhti-toukokuussa, mutta saavuttivat kesäkuussa melkein edellisvuoden tason. Kokonaisliikevaihto oli 37,8 miljoonaa euroa kasvaen 4 prosenttia vuoden 2019 toiseen neljännekseen verrattuna. Liiketoiminnan skaalautuvuus jatkoi kehittymistään ja pystyimme parantamaan liiketulosta toisena peräkkäisenä vuosineljänneksenä pandemian aiheuttamista haasteista huolimatta. Basware pitää ennallaan positiivisen liiketuloksen tulosohjeistuksen vuodelle 2020 ja antaa liikevaihdon ohjeistuksen, kun Covid-19-pandemian vaikutuksia pystytään arvioimaan tarkemmin.

Baswaren tiimi on sopeutunut nykyisiin olosuhteisiin, ja liiketoimintayksiköt kaikissa maissa työskentelevät menestyksekkäästi etäyhteyksien välityksellä. Olemme toteuttaneet ensimmäisellä neljänneksellä ilmoitettuja kulutoimenpiteitä ja ne ovat olleet riittäviä. Ratkaisimme validointipalveluiden kapasiteettiongelman palveluntarjoajan kanssa kesäkuun alussa, ja siitä asti Baswaren palvelu- ja toimintakyky ovat olleet normaalilla tasolla.

Jatkoimme myös tutkimus- ja tuotekehityshankkeita suunnitelmien mukaisesti toisella vuosineljänneksellä. Tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntäminen tuoteportfoliossa parantaa skaalautuvuutta ja asiakkaiden tehokkuutta. Toisella neljänneksellä Basware lanseerasi pilottiasiakkaille uuden sukupolven SmartPDF-palvelun, joka hyödyntää koneoppimista laskujen datankeruussa ilman ihmistoimenpiteitä. Saavutimme merkittävän virstanpylvään.

Covid-19-pandemia on aiheuttanut ennennäkemättömiä haasteita monille organisaatioille, ja erityisesti niille, joiden laskunkäsittely- ja hankintaprosessit ovat manuaalisia ja sisältävät paperinkäsittelyä. Digitaaliset ja automatisoidut hankinnasta maksuun -prosessit parantavat merkittävästi kassavirran hallintaa, kulujen optimointia ja etätyön mahdollisuuksia. Pitkän aikavälin näkymät ovat edelleen houkuttelevia pilviympäristön verkottuneille hankinnasta maksuun -ratkaisuille.”

Tiedotustilaisuus

Basware järjestää analyytikoille ja lehdistölle tiedotustilaisuuden, jossa yhtiön toimitusjohtaja Klaus Andersen ja talousjohtaja Martti Nurminen kommentoivat edellisen neljänneksen tapahtumia ja tuloskehitystä. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast lähetyksenä tai puhelinkonferenssin kautta. Videotallenne tilaisuudesta tulee saataville pian tapahtuman jälkeen.

Aika: Torstai 16.7.2020 klo 11
Paikka: Baswaren pääkonttori, Linnoitustie 2, Cello -rakennus, Espoo

Videowebcast ja puhelinkonferenssi rekisteröityminen: https://basware.videosync.fi/2020-q2-results

Puhelinkonferenssin numerot:

Suomi: +358 981 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651
Iso-Britannia: +44 333 300 0804
Yhdysvallat: +1 631 913 1422
PIN: 63299134#

Basware Oyj

Klaus Andersen

Ben Selby, sijoittajasuhdejohtaja, Basware Oyj