Basware puolivuosikatsaus tammi−kesäkuu 2022: Liikevaihto ja oikaistu liikevoitto odotusten mukaiset, ostotarjoukseen liittyvät kertaluonteiset erät vaikuttivat raportoituun liikevoittoon

Basware Oyj, pörssitiedote, 21.7.2022 klo 8:45

Huhti-kesäkuu 2022

• Cloud-tilauskertymä laski 7,4 prosenttia 5,2 miljoonaan euroon (5,6 miljoonaa euroa). Orgaaninen lasku ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 9,7 prosenttia.
  • Liikevaihto kasvoi 5,2 prosenttia 40 563 tuhanteen euroon (38 571 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 2,3 prosenttia.
  • Cloud-liikevaihto kasvoi 11,4 prosenttia 33 024 tuhanteen euroon (29 633 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 8,1 prosenttia.
  • Liikevoitto laski -8 755 tuhanteen euroon (1 800 tuhatta euroa).
  • Oikaistu liikevoitto kasvoi 2,1 prosenttia 1 965 tuhanteen euroon (1 926 tuhatta euroa).
  • Tilikauden tappio oli -9 737 tuhatta euroa (-1 407 tuhatta euroa).
  • Oikaistu tilikauden voitto oli 983 tuhatta euroa (-1 282 tuhatta euroa).
  • Osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,67 euroa (-0,10 euroa).
  • Oikaistu osakekohtainen tulos (laimennettu) oli 0,07 euroa (-0,09 euroa).

Tammi-kesäkuu 2022

• Cloud-tilauskertymä kasvoi 8,8 prosenttia 9,2 miljoonaan euroon (8,5 miljoonaa euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 6,5 prosenttia.
  • Liikevaihto kasvoi 4,1 prosenttia 79 441 tuhanteen euroon (76 313 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 1,8 prosenttia.
  • Cloud-liikevaihto kasvoi 10,8 prosenttia 65 021 tuhanteen euroon (58 676 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 8,1 prosenttia.
  • Liikevoitto laski -6 415 tuhanteen euroon (3 180 tuhatta euroa).
  • Oikaistu liikevoitto kasvoi 30,5 prosenttia 4 383 tuhanteen euroon (3 385 tuhatta euroa).
  • Tilikauden tappio oli -8 799 tuhatta euroa (-2 885 tuhatta euroa).
  • Oikaistu tilikauden voitto oli 1 999 tuhatta euroa (-2 707 tuhatta euroa).
  • Osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,61 euroa (-0,20 euroa).
  • Oikaistu osakekohtainen tulos (laimennettu) oli 0,14 euroa (-0,19 euroa).

Avainluvut

tuhatta euroa 4-6/
4-6/
Muutos, % 1-6/
1-6/
Muutos, % 2021
Liikevaihto 40 563 38 571 5,2 79 441 76 313 4,1 153 155
Cloud-liikevaihto 33 024 29 633 11,4 65 021 58 676 10,8 119 996
Cloud-tilauskertymä 5 197 5 611 -7,4 9 226 8 479 8,8 17 064
Liikevoitto -8 755 1 800 N/A -6 415 3 180 N/A 7 144
Oikaistu liikevoitto 1 965 1 926 2,1 4 383 3 385 30,5 7 501
Käyttökate -4 518 5 852 N/A 2 015 11 077 -81,8 22 828
Oikaistu käyttökate 6 202 5 977 3,8 12 813 11 255 13,8 23 186
Nettovelkaantumisaste, %1 79,5 55,4 43,5 79,5 55,4 43,5 72,5
Rahat ja pankkisaamiset1 28 759 40 560 -29,1 28 759 40 560 -29,1 31 060
Liiketoiminnan rahavirta 3 851 1 278 201,3 6 241 7 636 -18,3 20 435
Osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa -0,67 -0,10 570,0 -0,61 -0,20 205,0 -0,99
Oikaistu osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa 0,07 -0,09 N/A 0,14 -0,19 N/A -0,96
Henkilöstö1 1 382 1 340 3,1 1 382 1 340 3,1 1 347

1 1Kauden lopussa.

Puolivuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Tulosohjeistus vuodelle 2022

Basware päivitti koko vuoden 2022 ohjeistustaan 27.6.2022 seuraavasti:

• Tilauskertymä kasvaa 15−35 prosenttia orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta
  • Liikevaihto kasvaa 3−6 prosenttia orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta
  • Liikevoitto 7−10 miljoonan euron välillä, pois lukien mitkä tahansa vaikutukset kertaluonteisesta erästä, joka liittyy Sapphire BidCo Ltd:n tekemään ostotarjoukseen

Edellinen ohjeistus, joka on annettu 3.2.2022:

• Liikevoitto 7−10 miljoonan euron välillä

Klaus Andersen, toimitusjohtaja:

“Vuoden toinen neljännes kehittyi odotustemme mukaisesti sekä liikevaihdon että kannattavuuden osalta. Raportoitu liikevaihtomme kasvoi 5,2 prosenttia ja 2,3 prosenttia orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 40,6 miljoonaan euroon. Raportoitu pilvipalveluliiketoimintamme liikevaihto jatkoi vankkaa kasvuaan 11,4 prosenttiin ja 8,1 prosenttiin orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, ollen 33,0 miljoonaa euroa. Raportoitu konsultointiliiketoimintamme liikevaihto oli 6,8 miljoonaa euroa, laskua 5,7 prosenttia ja 7,3 prosenttia orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Pilvipalveluliiketoimintamme kasvua ajoi SaaS-liiketoimintamme, joka kasvoi raportoidusti 15,3 prosenttia ja 11,2 prosenttia orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta, kun taas implementaatiokumppanuuksiin keskittyvä strategiamme vaikutti konsultointiliiketoimintamme liikevaihtoon, erityisesti Pohjois-Amerikassa. Kannattavuus kehittyi hyvin odotustemme mukaisesti toisella vuosineljänneksellä ja oikaistu liikevoitto kasvoi 2,1 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden 2,0 miljoonaan euroon, poislukien vaikutukset ostotarjoukseen liittyvistä kertaluonteisista eristä. Raportoitu liikevoitto oli -8,8 miljoonaa euroa, sisältäen kertaluonteiset kuluerät. Kassavaramme olivat vahvalla tasolla 28,8 miljoonaa euroa vuosineljänneksen lopussa.

Merkit muutoksesta ulkoisessa liiketoimintaympäristössä olivat nähtävillä tällä neljänneksellä ensimmäiseen vuoden neljännekseen nähden. Ukrainan sodan vaikutus ja jatkunut korkea inflaatio yhdistettynä kustannuspaineisiin johtivat taloudelliseen epävarmuuteen, joka hidasti asiakkaiden päätöksentekoa ja investointeja, erityisesti Keski-Euroopan markkinoilla. Kaikkiin alueisiin muutos liiketoimintaympäristössä ei vaikuttanut samalla tavalla, ja tilauskertymämme oli 5,2 miljoonaa euroa, laskua 7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, mikä on vahva tulos muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Todistuksena arvosta, jonka tuotamme asiakkaillemme, asiakaslaajennukset nykyisten asiakkaidemme kanssa säilyivät vahvalla tasolla muodostaen 57 prosenttia kokonaistilauskertymästä. Uudet asiakkuudet muodostivat 43 prosenttia kokonaistilauskertymästä ja jälleen lukuisat uudet asiakkaat valitsivat edistyksellisen, verkottuneen ostolaskureskontraratkaisumme kuluneen neljänneksen aikana. Näitä tunnettuja nimiä olivat muun muassa Mauser, Black and McDonald ja VYV3. Yhteensä yli 30 liittyi asiakkaaksemme toisella vuosineljänneksellä. Kumppanuuksien tuella toteutetun myynnin osuus kokonaistilauskertymästä vastasi edellisten neljännesten tasoa. Toisella neljänneksellä lisäsimme uuden järjestelmäintegroijan Ranskassa, Viseon, maailmanlaajuiseen kumppaniverkostoomme. Viseo on keskittynyt tarjoamaan digitaalisia transformaatiopalveluita, jotka auttavat asiakkaita mukautumaan lakisääteisiin, sähköisen laskutuksen vaatimuksiin, mitkä astuvat voimaan Ranskassa vuodesta 2024 alkaen.

Toisella vuosineljänneksellä asiakaspalautteemme parantui entisestään, kuten oli nähtävissä Gartner Peer Insights Business-to-Business -asiakaspalauteportaalissa. Basware on nyt kolmen parhaan toimittajan joukossa asiakastyytyväisyydessä mitattuna, keskimääräisellä arvosanalla 4,6/5 viimeisen 12 kuukauden aikana kesäkuun 2022 lopussa.

Loppuvuoden näkymät säilyvät ennallaan. Tilauskertymän, liikevaihdon ja kannattavuuden odotetaan kehittyvän ohjeistuksemme mukaisesti loppuvuoden aikana. Ostotarjoukseen liittyvien toimenpiteiden vuoksi päivitimme liikevoitto-ohjeistustamme 27.6.2022. Selvensimme koko vuoden liikevoittomme asettuvan tasolle, joka poislukee kertaluonteiset erät ostotarjoukseen liittyen.”

Tiedotustilaisuus

Basware järjestää analyytikoille ja lehdistölle tiedotustilaisuuden, jossa yhtiön toimitusjohtaja Klaus Andersen ja talousjohtaja Martti Nurminen kommentoivat edellisen neljänneksen tapahtumia ja tuloskehitystä. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä tai puhelinkonferenssin kautta. Videotallenne tilaisuudesta tulee saataville pian tapahtuman jälkeen.

Aika: Torstai 21.7.2022 klo 14
Paikka: Baswaren pääkonttori, Linnoitustie 2, Cello-rakennus, Espoo
Videowebcast ja puhelinkonferenssi rekisteröityminen: https://basware.videosync.fi/2022-q2-results

Puhelinkonferenssin numerot:

Suomi: +358 981 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651
Iso-Britannia: +44 333 300 0804
Yhdysvallat: +1 631 913 1422

PIN: 11564618#

Ilmoittautumiset analyytikoiden ja lehdistön tiedotustilaisuuteen: ir@basware.com.

Basware Oyj

Klaus Andersen

Martti Nurminen, talousjohtaja, Basware Oyj
Puh. +358 (0)40 751 7194, martti.nurminen@basware.com

Tietoja Baswaresta:
Basware on maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun -ratkaisujen toimittaja, jolla on maailman suurin avoin verkkolaskutukseen keskittyvä yritysverkosto yli 180 maassa. Pilvipohjainen teknologiamme antaa yrityksille mahdollisuuden hallita kulujaan täysin, pienentää taloudellisia riskejä ja vähentää operatiivisia kustannuksia automatisoimalla taloushallinnon, hankinnan sekä osto- ja myyntireskontran prosessit. Avoin teknologinen ekosysteemimme ja kattava kumppaniverkostomme on auttanut yli 6 500 asiakasta 60 maassa kohti sataprosenttista kulujen läpinäkyvyyttä, minkä avulla yritykset voivat tehdä parempia liiketoimintapäätöksiä – konsepti, jota kutsumme nimellä Läpinäkyvä liiketoiminta. Baswaren ratkaisut tukevat siirtymistä vähähiiliseen talouteen digitalisoinnin ja automatisoinnin avulla. Basware on listattu Helsingin pörssissä (BAS1V: HE). Lue lisää: https://investors.basware.com/fi.