Basware tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2019: Kannattavuus parani, cloud-liikevaihto ylitti 100 miljoonaa euroa

Basware Oyj, pörssitiedote 4.2.2020 klo 8.45

Loka-joulukuu 2019:

• Liikevaihto oli 39 264 tuhatta euroa (36 488 tuhatta euroa), kasvua 7,6 prosenttia. Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 7,3 prosenttia
  • Orgaaninen cloud-liikevaihdon kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 13,9 prosenttia ja osuus liikevaihdosta 69,8 prosenttia (65,5 %)
  • Cloud-tilauskertymä oli 6,9 miljoonaa euroa (5,9 miljoonaa euroa)
  • Oikaistu EBITDA oli 2 480 tuhatta euroa (-826 tuhatta euroa)
  • Oikaistu liikevoitto/tappio oli -1 430 tuhatta euroa (-3 419 tuhatta euroa)
  • Liikevoitto/tappio oli -1 516 tuhatta euroa (-3 850 tuhatta euroa)
  • Oikaistu osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,27 euroa (-0,28 euroa) ja osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,28 euroa (-0,31 euroa)

Tammi-joulukuu 2019:

• Liikevaihto oli 148 302 tuhatta euroa (141 417 tuhatta euroa), kasvua 4,9 prosenttia. Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 5,9 prosenttia
  • Orgaaninen cloud-liikevaihdon kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 12,9 prosenttia ja osuus liikevaihdosta 68,4 prosenttia (63,3 %)
  • Cloud-tilauskertymä oli 23,7 miljoonaa euroa (21,5 miljoonaa euroa)
  • Oikaistu EBITDA oli 5 185 tuhatta euroa (-4 364 tuhatta euroa)
  • Oikaistu liikevoitto/tappio oli -10 756 tuhatta euroa (-15 052 tuhatta euroa)
  • Liikevoitto/tappio oli -14 537 tuhatta euroa (-1 471 tuhatta euroa)
  • Oikaistu osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -1,37 euroa (-1,44 euroa) ja osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -1,63 euroa (-0,49 euroa)

Avainluvut

tuhatta euroa 10-12/
10-12/
Muutos, % 1-12/
1-12/
Muutos, %
Liikevaihto 39 264 36 488 7,6 148 302 141 417 4,9
Cloud-liikevaihto 27 390 23 916 14,5 101 442 89 482 13,4
Cloud-tilauskertymä 6 873 5 942 15,7 23 694 21 474 10,3

EBITDA 2 395 -1 257   1 403 9 217 -84,8
Oikaistu EBITDA 2 480 -826   5 185 -4 364
Liikevoitto/tappio -1 516 -3 850 60,6 -14 537 -1 471
Oikaistu liikevoitto/tappio -1 430 -3 419 58,2 -10 756 -15 052 28,5

Nettovelkaantumisaste, %1 48,9 14,9   48,9 14,9
Rahat ja pankkisaamiset1 31 672 40 747 -22,3 31 672 40 747 -22,3
Vapaa rahavirta -mittari -4 774 -4 076 -17,1 -23 829 -19 829 -20,2

Osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa -0,28 -0,31 -10,7 -1,63 -0,49
Oikaistu osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa -0,27 -0,28 -3,4 -1,37 -1,44 -5,0

Henkilöstö1 1 325 1 412 -6,2 1 325 1 412 -6,2

Kauden lopussa.

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat asiat

Basware on 1.1.2019 alkaen ottanut käyttöön IFRS 16 Vuokrasopimukset -standardin. IFRS 16 on otettu käyttöön noudattaen mukautettua takautuvaa menettelyä, joten vertailutietoja ei ole oikaistu. IFRS 16 vaikuttaa seuraavien taloudellisten tietojen vertailukelpoisuuteen:

• Suunnitelman mukaiset poistot ovat kasvaneet merkittävästi ja vastaavasti vuokrakulut pienentyneet merkittävästi. Käyttöoikeusomaisuuserien poistot vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä olivat yhteensä 1 155 tuhatta euroa ja vuonna 2019 yhteensä 4 704 tuhatta euroa. Edellä mainittu parantaa raportoitua EBITDA:a verrattuna vuoteen 2018.
  • Vuoden 2019 avaava tase kasvoi 17 012 tuhatta euroa käyttöoikeusomaisuuserien ja vuokrasopimusvelkojen kirjaamisen seurauksena.
  • Vuokrasopimusvelan pääomaa koskeva osuus on esitetty erillisellä rivillä rahoituslaskelman rahoituksen rahavirrassa. Vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä vuokrasopimusvelan takaisinmaksut olivat yhteensä 1 246 tuhatta euroa ja vuonna 2019 4 372 tuhatta euroa.
  • Vuokrasopimusvelkojen korot olivat yhteensä 223 tuhatta euroa vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä ja 888 tuhatta euroa vuonna 2019.
  • Vakuudet ja vastuusitoumukset -liitetiedossa esitetyt luvut vuoden 2019 osalta eivät sisällä taseella esitettyjä vuokrasopimusvelkoja.
  • IFRS 16 vaikuttaa tunnuslukuihin, jotka on laskettu taseen loppusumman tai korollisten velkojen perusteella.

Helmikuussa 2018 Basware saattoi päätökseen kahden liiketoiminnon myynnin. Verrattaessa konsernin vuoden 2019 lukuja vuoden 2018 lukuihin on tärkeää tarkastella orgaanista kasvua, sillä liiketoimintojen myynti pienentää konsernin liikevaihtoa ja heikentää kannattavuutta.

Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Tulosohjeistus vuodelle 2020

Vuodelle 2020 Baswaren odotukset ovat seuraavat:

• Liikevaihto kasvaa suunnilleen samalla vauhdilla kuin vuonna 2019 orgaanisesti ja ilman valuuttakurssien vaikutusta
  • Positiivinen liiketulos

Klaus Andersen, toimitusjohtaja:

”Tehostamisohjelman toimenpiteet paransivat Baswaren kannattavuutta vuonna 2019. Oikaistu EBITDA oli 5,2 miljoonaa euroa koko vuodelta ja 2,5 miljoonaa euroa viimeiseltä vuosineljännekseltä. Vuonna 2019 kokonaisliikevaihto oli 148 miljoonaa euroa, josta cloud-liikevaihdon osuus oli 101 miljoonaa euroa. Cloud-liikevaihdon kasvu oli 13 prosenttia ja kokonaisliikevaihdon kasvu 6 prosenttia orgaanisesti ja ilman valuuttakurssien vaikutusta. Liikevaihdon kasvu vastasi odotuksiamme ja kannattavuus oli hieman tulosohjeistusta parempi.

Vuoden viimeisen neljänneksen aikana Basware solmi sopimuksia uusien asiakkaiden, kuten yhdysvaltalaisten Tillman Infrastructure Inc:in ja Millennium Physician Group:in kanssa. Vuosineljänneksen cloud-tilauskertymä oli 6,9 miljoonaa euroa.

Viidennettä kertaa peräkkäin Forrester, riippumaton toimiala-analyytikko, nimesi Baswaren johtavaksi sähköisten hankintaratkaisujen toimittajaksi. Basware sai huippupisteet tuotestrategiasta, globaalista soveltuvuudesta ja laskujen käsittelyn tehokkuudesta. Saimme Forresterilta tunnustusta innovaatioista laskuautomaatio- ja hankintaratkaisuissamme erityisesti tekoälyn hyödyntämisen osalta. Alan johtavana toimijana olemme myös tyytyväisiä, että Baswaren ratkaisut löytyvät nyt SAP APP Center -palvelusta.

Baswaren avoimen API arkkitehtuurin lähestymistapa on saanut hyvän vastaanoton sekä asiakkailta että muilta tärkeiltä sidosryhmiltä. Vuosineljänneksen aikana julkistimme ensimmäisen sovelluskumppanuuden SirionLabsin kanssa, joka on markkinoiden johtava sopimushallintaratkaisujen toimittaja. Odotamme innolla yhteistyötä valittujen spesialistitoimittajien kanssa kattaaksemme kilpailutuksesta maksuun -prosessin avaintoiminnallisuudet niin että ne integroituvat saumattomasti Baswaren ratkaisuihin."

Tiedotustilaisuus ja puhelinkonferenssi

Basware järjestää analyytikoille ja lehdistölle tiedotustilaisuuden, jossa yhtiön toimitusjohtaja Klaus Andersen ja talousjohtaja Martti Nurminen kommentoi edellisen neljänneksen tapahtumia ja tuloskehitystä. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast lähetyksenä tai puhelinkonferenssin kautta. Videotallenne tilaisuudesta tulee saataville pian tapahtuman jälkeen.
Aika: Tiistai 4.2.2020 klo 11
Paikka: Baswaren pääkonttori, Linnoitustie 2, Cello -rakennus, Espoo

Videowebcast ja puhelinkonferenssi rekisteröityminen: https://basware.videosync.fi/2019-financial-statements/

Puhelinkonferenssin numerot:
Suomi: +358 981 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651
Iso-Britannia: +44 333 300 0804
Yhdysvallat: +1 631 913 1422

PIN: 66013980#

BASWARE OYJ

Ben Selby, VP IR & Treasury, Basware Oyj
Puh. 050 305 8077, ben.selby@basware.com

Basware:
Basware on maailman suurin avoin yritysverkosto ja maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen sekä innovatiivisten rahoituspalvelujen tarjoaja. Baswaren ratkaisut tehostavat yrityksien liiketoimintaa varmistamalla hankinnan ja taloushallinnon sekä osto- ja myyntireskontran kulujen täydellisen läpinäkyvyyden. Basware toimii yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on listattu Helsingin pörssissä (BAS1V: HE). Lue lisää: https://investors.basware.com/fi.