Basware tilinpäätöstiedote tammi-joulukuu 2020: Liiketoiminnan hyvä kehitys jatkui, kannattavuus ja liikevaihto ohjeistuksen mukaiset

Loka-joulukuu 2020

• Cloud-tilauskertymä oli 5,9 miljoonaa euroa (6,9 miljoonaa euroa)
  • Liikevaihto laski 1,2 prosenttia 38 793 tuhanteen euroon (39 264 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 0,8 prosenttia.
  • Cloud-liikevaihto kasvoi 4,6 prosenttia 28 660 tuhanteen euroon (27 390 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 6,9 prosenttia.
  • Liiketulos oli 1 213 tuhatta euroa (-1 516 tuhatta euroa).
  • Osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,13 euroa (-0,28 euroa).

Tammi-joulukuu 2020

• Cloud-tilauskertymä oli 19,3 miljoonaa euroa (23,7 miljoonaa euroa)
  • Liikevaihto kasvoi 2,2 prosenttia 151 579 tuhanteen euroon (148 302 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 3,2 prosenttia.
  • Cloud-liikevaihto kasvoi 8,7 prosenttia 110 312 tuhanteen euroon (101 442 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 9,8 prosenttia.
  • Liiketulos oli 4 667 tuhatta euroa (-14 537 tuhatta euroa).
  • Osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,51 euroa (-1,63 euroa).

Avainluvut

tuhatta euroa 10-12/
10-12/
Muutos, % 1-12/
1-12/
Muutos, %
Liikevaihto 38 793 39 264 -1,2 151 579 148 302 2,2
Cloud-liikevaihto 28 660 27 390 4,6 110 312 101 442 8,7
Cloud-tilauskertymä 5 899 6 873 -14,2 19 250 23 694 -18,8
Liikevoitto/tappio 1 213 -1 516 4 667 -14 537
EBITDA 5 044 2 395 20 207 1 403
Nettovelkaantumisaste, %1 53,0 48,9 8,4 53,0 48,9 8,4
Rahat ja pankkisaamiset1 40 461 31 672 27,8 40 461 31 672 27,8
Liiketoiminnan rahavirta 5 633 4 742 18,8 25 252 4 159
Vapaa rahavirta -mittari -1 503 -4 774 68,5 -6 590 -23 829 72,3
Osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa -0,13 -0,28 54,8 -0,51 -1,63 68,8
Henkilöstö1 1 336 1 325 0,8 1 336 1 325 0,8

1 Kauden lopussa.

Tilinpäätöstiedote on tilintarkastamaton.

Tulosohjeistus vuodelle 2021

Basware odottaa kysynnän epävarmuuden jatkuvan ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2021 ja ohjeistaa koko vuoden 2021 osalta seuraavasti:

• Maltillinen liikevaihdon orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta
  • Liikevoitto noin samalla tasolla tai parempi edellisvuoteen nähden

Klaus Andersen, toimitusjohtaja:

“Cloud-tilauskertymämme kasvoi kolmanteen neljännekseen verrattuna, mutta pandemian aiheuttaman taloudellisen epävarmuuden myötä erityisesti uusien, suurten asiakkaiden varovaisuus laajojen IT-projektien käynnistämisen osalta jatkui. Tilauskertymä oli 5,9 miljoonaa euroa viimeisellä neljänneksellä ja 19,3 miljoonaa euroa koko vuoden osalta. Muun muassa Ingersoll Rand, yhdysvaltalainen teollisuuden laitevalmistaja, liittyi asiakkaaksemme minkä lisäksi allekirjoitimme merkittävän asiakaslaajennussopimuksen globaalin teollisuusyhtiön kanssa. Olemme aloittaneet asteittain lisäämään investointeja markkinointiin kohti normaalia tasoa viimeisen neljänneksen aikana.

Kannattavuuden ja liiketoiminnan rahavirran kehitys säilyivät hyvällä tasolla vuoden 2020 viimeisen neljänneksen aikana. Liikevoitto ylsi 1,2 miljoonaan euroon viimeisen neljänneksen ja 4,7 miljoonaan euroon koko vuoden aikana, jossa on kasvua 19,2 miljoonaa euroa edellisvuoteen verrattuna. Liiketoiminnan rahavirta oli 5,6 miljoonaa euroa viimeisellä vuosineljänneksellä. Liikevaihto kasvoi kolme prosenttia orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta ja oli 152 miljoonaa euroa vuonna 2020.

Olemme vuoden aikana toteuttaneet strategiaamme kestävän kasvun ja kannattavuuden saavuttamiseksi. Olemme tämän lisäksi parantaneet Cloud-liiketoimintamme skaalautuvuutta ja tuottavuutta. Uuden asiakassopimuksen solmimisen jälkeen asiakkuus kestää yleensä pitkään ja asiakkaat tyypillisesti laajentavat alkuperäistä sopimustaan lisäpalveluilla tai maantieteellisesti. Baswaren bruttouusimisaste oli 94 prosenttia ja nettouusimisaste 104 prosenttia vuonna 2020. Cloud-bruttokatemarginaali oli 68 prosenttia vuoden 2020 lopussa, kasvaen kolme prosenttiyksikköä edellisvuoteen verrattuna. Baswaren asiakkaiden elinkaaren arvo oli viisinkertainen asiakashankinnan kustannuksiin verrattuna (LTV/CAC) vuonna 2020.

Vuonna 2021 Basware odottaa kannattavan kasvun jatkuvan strategian mukaisesti. Odotamme hankinnasta maksuun -markkinoiden jatkavan elpymistään globaalin pandemian aiheuttamasta taloudellisesta epävarmuudesta. Erityisesti verkottuneiden laskuautomaatioratkaisujen kysyntä on vahvalla tasolla. Basware on hyvässä asemassa hyödyntämään markkinapotentiaalin niin nykyhetkessä kuin myös tulevaisuudessa.”

Tiedotustilaisuus

Basware järjestää analyytikoille ja lehdistölle tiedotustilaisuuden, jossa yhtiön toimitusjohtaja Klaus Andersen ja talousjohtaja Martti Nurminen kommentoivat edellisen neljänneksen sekä koko vuoden tapahtumia ja tuloskehitystä. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä tai puhelinkonferenssin kautta. Videotallenne tilaisuudesta tulee saataville pian tapahtuman jälkeen.

Aika: Torstai 4.2.2021 klo 14
Paikka: Baswaren pääkonttori, Linnoitustie 2, Cello-rakennus, Espoo
Videowebcast ja puhelinkonferenssi rekisteröityminen: https://basware.videosync.fi/2020-q4-results

Puhelinkonferenssin numerot:

Suomi: +358 981 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651

Iso-Britannia: +44 333 300 0804
Yhdysvallat: +1 631 913 1422

PIN: 92179424#

Ilmoittautumiset analyytikoiden ja lehdistön tiedotustilaisuuteen: ir@basware.com.

Basware Oyj
Klaus Andersen

Ben Selby, sijoittajasuhdejohtaja, Basware Oyj
Puh. +358 50 305 8077, ben.selby@basware.com

Tietoja Baswaresta
Basware on maailman suurin avoin yritysverkosto ja maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen tarjoaja. Baswaren ratkaisut tehostavat yrityksien liiketoimintaa varmistamalla hankinnan ja taloushallinnon sekä osto- ja myyntireskontran kulujen täydellisen läpinäkyvyyden. Basware toimii yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on listattu Helsingin pörssissä (BAS1V: HE). Lue lisää: https://investors.basware.com/fi.