Basware uusii lainajärjestelynsä Macquarie Capital Principal Financen kanssa – Kassavirtahyöty vähintään 12 miljoonaa euroa

Basware Oyj, sisäpiiritieto, 12.7.2021 klo 12:35

Basware Oyj (“Basware” tai “Yhtiö”) on solminut muutossopimuksen lainajärjestelystään (Laina) Macquarie Capital Principal Financen (“Macquarie”) kanssa. Muutokset astuvat voimaan 12.7.2021. Yhtiö saavuttaa muutossopimuksella  vähintään 12 miljoonan euron kassavirtahyödyn jäljellä olevan laina-ajan aikana alkuperäiseen lainaan verrattuna. Muutossopimuksen myötä laina muuttuu vakuudelliseksi senior-ehtoiseksi lainaksi ja sen määrä kasvaa 66 miljoonaan euroon. Laina erääntyy syyskuussa 2024 vastaten alkuperäisen lainan erääntymisaikataulua. 66 miljoonan euron Laina koostuu alkuperäisen lainan määrästä, 50 miljoonaa euroa, alkuperäisen lainan kertyneestä pääomitetusta 11 miljoonan euron korosta (PIK korko) ja 5 miljoonan euron korotuserästä, jolla parannetaan Yhtiön likviditeettiasemaa.

Lainajärjestelyn ehdot alentavat merkittävästi Yhtiön rahoituskustannuksia. Käteiskorkomarginaali alenee 8,75 prosentista 6,00 prosenttiin, minkä lisäksi 11,75 prosentin PIK-korko poistuu. Tämän lisäksi lainan takaisinmaksupalkkio, jota kertyi alkuperäisessä lainassa tasaisesti laina-ajalta ja joka oli 40 % lainan kokonaismäärästä, poistuu 12.7.2021 alkaen. Kertynyt takaisinmaksupalkkio suoritetaan kertyneestä arvostaan.

Yhtiön rahoituskustannukset laskevat yhteensä noin 9 miljoonalla eurolla jäljellä olevalla laina-ajalla alkuperäiseen lainaan verrattuna. Rahoituskustannusten alentuminen sisältää myös vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä realisoituvan kertaluonteisen rahoituskustannuserän. Vuoden 2021 kolmannen neljänneksen rahoituskustannuksiin kohdistuu noin 11 miljoonan euron kertaluonteinen lisäys, joka syntyy alkuperäisen lainan kirjanpitokäsittelystä IFRS9:n mukaisesti.

“Viimeisen kahden vuoden aikana me Baswarelaiset olemme keskittyneet strategiamme systemaattiseen toteutukseen, jota ohjaavat ydinperiaatteemme skaalautuvuus, operativiisen tehokkuuden parantaminen ja toimintojemme yksinkertaistaminen kestävän kasvun ja kannattavuuden saavuttamiseksi. Olemme samanaikaisesti saaneet muutosmatkamme pilvipalveluyhtiöksi olennaisilta osiltaan päätökseen ja onnistuneet kääntämään taloudellisen tuloksentekokykymme uudelle tasolle, mikä mahdollistaa asemamme sekä jatkuvan menestyksemme pilvipalveluyhtiönä, joka auttaa asiakkaitaan yksinkertaistamaan toimintojaan ja tehostamaan kulujensa hallintaa. Tämän matkan ansiosta voimme tänään tyytyväisinä julkistaa uudelleenneuvotellut ehdot Macquarien tarjoamalle lainalle ja Yhtiölle siitä syntyvät merkittävät taloudelliset hyödyt. Tämä muutossopimus vahvistaa myös kumppanuuttamme pääasiallisen rahoittajamme, Macquairen, kanssa”, kommentoi Baswaren talousjohtaja, Martti Nurminen.

Neuvonantaja

Basware hankki riippumatonta taloudellista neuvonantoa Rothschild & Co:lta ja juridista neuvonantoa White & Case LLP:ltä transaktioon liittyen.

Tiedotustilaisuus

Basware järjestää analyytikoille ja lehdistölle tiedotustilaisuuden, jossa yhtiön talousjohtaja Martti Nurminen kommentoi lainajärjestelyä ja sen taloudellisia vaikutuksia. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä tai puhelinkonferenssin kautta. Videotallenne tilaisuudesta tulee saataville pian tapahtuman jälkeen.

Aika: Tiistai 13.7.2021 klo 16
Videowebcast ja puhelinkonferenssi rekisteröityminen:

Puhelinkonferenssin numerot:

Suomi: +358 981 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651

Iso-Britannia: +44 333 300 0804
Yhdysvallat: +1 631 913 1422

PIN: 15394617#

Ilmoittautumiset analyytikoiden ja lehdistön tiedotustilaisuuteen: ir@basware.com.

Martti Nurminen, talousjohtaja, Basware Oyj
Puh. +358 (0)40 751 7194, martti.nurminen@basware.com

Macquarie Capital Principal Finance:

Macquarie Capital Principal Finance on ensisijainen sijoitusliiketoimintaan erikoistunut yhtiö, joka tarjoaa joustavaa rahoitusta ja jälkimarkkinoiden rahoitusratkaisuja yrityksille ja kiinteistöliiketoiminta-asiakkaille Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Australiassa. Vuodesta 2009 lähtien Macquarie Capitalin Principal Finance -tiimi on tarjonnut rahoitusta ja sijoituspääomaa joustavasti sekä räätälöidysti yli 700 yhtiölle, yli 26 miljardin punnan maailmanlaajuisella sijoitusvarallisuudella.

Tunnustamalla, että jokainen asiakas on erilainen, Macquarie Capital Principal Financen asiantuntemus ylittää perinteisen rahoituksen, jotta ratkaisut voidaan mukauttaa asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Lue lisää: www.macquarie.com/us/corporate/financing/principal-finance.

Basware:

Basware on maailman suurin avoin yritysverkosto ja maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen tarjoaja. Baswaren ratkaisut tehostavat yrityksien liiketoimintaa varmistamalla hankinnan ja taloushallinnon sekä osto- ja myyntireskontran kulujen täydellisen läpinäkyvyyden. Basware toimii yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on listattu Helsingin pörssissä (BAS1V: HE). Lue lisää: http://investors.basware.com/fi.