Basware vie maksuliikenneohjelmistonsa pilveen

– Kyselyn perusteella kolme neljäsosaa vastaajista on valmis automatisoimaan myös maksamiseen liittyviä prosesseja

Tiedotusvälineille 17.2.2016

Johtava verkkolasku- ja hankinnasta maksuun -ratkaisujen toimittaja Basware tuo markkinoille uuden, ensisijaisesti pilvipalveluna tarjottavan Basware Banking -maksuautomaatioratkaisun. Verkkoselaimella käytettävä neljännen sukupolven ratkaisu toimii missä tahansa internetyhteyden omaavassa työasemassa, ja sen suunnittelun lähtökohtana on ollut pitkälle viety maksuliikenneprosessien automaatio.

Basware kartoitti joulukuussa 2015 kattavalla kyselyllä suomalaisten organisaatioiden maksuliikenneprosesseihin liittyviä käytäntöjä. Tällä hetkellä selvällä enemmistöllä, noin 80 prosentilla vastaajista, maksuliikenne hoituu lisenssiohjelmistolla. Palveluna ostettava ratkaisu on käytössä vasta kuudella prosentilla, mutta kantansa kertoneista vastaajista lähes kaksi kolmasosaa pitää SaaS-ratkaisua seuraavan hankinnan päävaihtoehtona.

Maksuliikenneohjelmiston ostaminen palveluna on monille yhä vierasta. Lähes 500 vastaajasta 45 prosenttia ei osannut tai halunnut kertoa, millaisen ratkaisun aikoo seuraavaksi hankkia. Ohjelmistolisenssinä seuraavankin maksuliikenneratkaisunsa hankkivat perustelivat valintaansa yleisimmin tietoturvaan liittyvillä vaatimuksilla.

"Maksuliikenne on kriittinen toiminto, jonka piirissä olevien toimien ja päätösten täytyy olla täysin luotettavia ja läpinäkyviä. Suomessa rahavirtojen tietoturvakäytännöt ovat kuitenkin erittäin korkealla tasolla, ja uuden ohjelmistomme standardit ovat täysin linjassa EU:n SEPA-direktiivien kanssa", Baswaren maksuautomaatioratkaisujen tuotepäällikkö Brian Hopkins sanoo.

Kyselyn perusteella maksuliikenneprosessien tehokkuuden arviointi on organisaatioissa hyvin vaihtelevalla tasolla. Ylivoimainen enemmistö ei seuraa maksuliikenteen prosessien tehokkuutta yhteismitallisin KPI-mittarein, vaan perustaa arvionsa omaan näppituntumaan.

Automaatiolla on vielä paljon saavutettavissa ja myös tilausta. Tällä hetkellä vasta viidesosa maksuaineistojen lähetyksistä on automaation piirissä, mutta kolme neljästä kyselyyn vastanneesta oli valmis siirtymään automaattilähetykseen vähintäänkin osassa lähteviä maksuaineistoja.

Aiemmin alan ohjelmistot rakennettiin manuaalista maksuliikenteen hallintaa varten. Baswaren tuotekehitys otti lähtökohdaksi automatisoidun maksuliikenteen, jolloin erityishuomio piti luonnollisesti keskittää prosessien poikkeavuuksien hallintaan.

"Tietoteknisen kehityksen myötä aika on ajanut käsin tehtyjen maksuoperaatioiden ohi. Banking valvoo maksatusprosesseja ja hälyttää käyttäjiä normaalista poikkeavista tilanteista ja transaktioista. Näin viemme maksuliikenteen automaation aivan uudelle tasolle", Baswaren Purchase to Pay -liiketoiminta-alueen vetäjä Ilari Nurmi kertoo.

Maaliskuussa saataville tulevan Basware Banking -ratkaisun toimintojen suunnittelussa on hyödynnetty asiakkailta saatua palautetta ja Baswaren 30-vuotista kokemusta organisaatioiden maksuliikenteestä. Uuden sukupolven ohjelmisto vapauttaa organisaation resursseja ja työaikaa tuottavampiin tehtäviin. Automaation myötä inhimilliset tallennusvirheet vähenevät ja toimintavarmuus paranee.

Banking-ratkaisu on saatavissa pilvipohjaisena kesäkuusta alkaen. Parhaimmillaan palvelun saa käyttöönsä päivissä.

Maksuliikennekyselyn tulosten yhteenveto julkaistaan Baswaren kotisivuilla myöhemmin helmikuussa.

Yhteystiedot:

Marika Kohonen, markkinointijohtaja, Basware Oyj
marika.kohonen@basware.com

Basware on maailman johtava hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen toimittaja. Baswaren avulla organisaatiot voivat tehostaa talousohjaustaan ja talous- ja hankintatoimintojaan sekä yksinkertaistaa ja sujuvoittaa niihin liittyviä prosesseja. Paremmalla talousohjauksella autamme asiakkaitamme menestymään ja tuottamaan lisäarvoa liiketoiminnalle. Basware Commerce Network on maailman suurin yritysten välinen verkosto, joka mahdollistaa vaivattoman yhteistyön ja kaupankäynnin miljoonalle ostajalle ja myyjälle sadassa eri maassa. Baswaren ratkaisujen avulla kaikenkokoiset organisaatiot nousevat uudelle tasolle kulukontrollissaan ja tehokkuudessaan, muodostaen tiiviitä kauppasuhteita muiden verkostoon kuuluvien organisaatioiden kanssa. Baswaren ratkaisut tuovat merkittäviä kustannussäästöjä sekä tehostavat kassavirtaa täysin uudenlaisella tavalla ostaa ja myydä.

Lue lisää Baswaren tavasta tehostaa rahankiertoa sekä liiketoimintaa: www.basware.fi.

www.twitter.com/BaswareFinland
www.facebook.com/BaswareCorporation