Baswaren hallitus on päättänyt uudesta pitkän aikavälin osakepohjaisesta kannustinjärjestelmärakenteesta

Basware Oyj, pörssitiedote 19.12.2019 klo 9:15

Basware Oyj:n hallitus on päättänyt uudesta konsernin avainhenkilöiden pitkän aikavälin kannustinjärjestelmärakenteesta. Uudistettu rakenne muodostuu kahdesta osakepohjaisesta järjestelmästä:

• Suoriteperusteinen osakepalkkiojärjestelmä 2020-2021, joka ohjaa avainhenkilöitä asetettujen strategisten tavoitteiden toteuttamiseen ja omistaja-arvon kasvattamiseen, ja
  • Sitouttava osakepalkkiojärjestelmä 2020, joka on suunnattu valituille avainhenkilöille tärkeimmillä markkina-alueilla.

Uusien järjestelmien tarkoituksena on yhdistää entistä paremmin omistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet, sitouttaa avainhenkilöt yhtiöön ja tarjota heille kilpailukykyiset osakkeiden hankkimiseen, saamiseen ja omistukseen perustuvat palkkiojärjestelmät.

Kannustinjärjestelmien mahdolliset palkkiot maksetaan osittain Baswaren osakkeina ja osittain rahana. Rahaosuudella pyritään kattamaan avainhenkilölle palkkioista aiheutuvat verot ja veronluonteiset maksut. Palkkiota ei pääsääntöisesti makseta, jos avainhenkilön työ- tai toimisuhde päättyy ennen palkkion maksamista.

Osakepalkkiojärjestelmissä on Baswaren johtoryhmän jäsenille osakeomistusvelvollisuus ja muille osallistujille osakeomistussuositus, joiden mukaan johtoryhmän jäsenten ja muiden osallistujien on omistettava huomattava määrä saamistaan osakkeista pitkäaikaisesti.

Uusi suoriteperusteinen osakepalkkiojärjestelmä 2020-2021 korvaa nykyisen suoriteperusteisen osakepalkkiojärjestelmän 2017-2019.

Suoriteperusteinen osakepalkkiojärjestelmä 2020-2021

Suoriteperusteisessa osakepalkkiojärjestelmässä on yksi ansaintajakso, joka on kalenterivuodet 2020-2021. Hallitus on päättänyt ansaintajakson ansaintakriteerit ja niille asetetut tavoitteet. Järjestelmän kohderyhmään kuuluu noin 45 avainhenkilöä, mukaan lukien Baswaren johtoryhmän jäsenet.

Järjestelmän mahdollinen palkkio ansaintajaksolta 2020-2021 perustuu yhtiön osakkeen kokonaistuottoon (TSR), konsernin kokonaisliikevaihtoon ja vuotuisten jatkuvien Cloud-tuottojen bruttotilauskertymään 2020-2021. Ansaintajakson 2020-2021 perusteella maksettavat palkkiot vastaavat arvoltaan yhteensä enintään noin 320 000 Basware Oyj:n osaketta (sisältäen myös rahana maksettavan osuuden).

Sitouttava osakepalkkiojärjestelmä 2020

Sitouttava osakepalkkiojärjestelmä on suunnattu valituille Baswaren avainhenkilöille. Sitouttavan osakepalkkiojärjestelmän palkkiot maksetaan 1-3 vuoden sitouttamisjakson jälkeen. Järjestelmän perusteella myönnetyt palkkiot ovat yhteensä enintään 10 000 Basware Oyj:n osaketta (sisältäen myös rahana maksettavan osuuden).

Baswaren hallitus tulee esittämään seuraavalle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallitus valtuutettaisiin antamaan osakkeita yllämainittuja osakepalkkiojärjestelmiä varten.

BASWARE OYJ

Ilkka Sihvo, hallituksen puheenjohtaja, Basware Oyj

Basware:
Basware on maailman suurin avoin yritysverkosto ja maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen tarjoaja. Baswaren ratkaisut tehostavat yrityksien liiketoimintaa varmistamalla hankinnan ja taloushallinnon sekä osto- ja myyntireskontran kulujen täydellisen läpinäkyvyyden. Basware toimii yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on listattu Helsingin pörssissä (BAS1V: HE). Lue lisää: http://investors.basware.com/fi.