Nuorten taiteilijoiden The Art of Basware –taidekilpailun voitti Harri Puro

Harri Puro maalauksellaan ”Nothing special” on voittanut nuorille taiteilijoille suunnatun kansainvälisen The Art of Basware -taidekilpailun. Jo 17. kertaa järjestetyssä kilpailussa teemana oli Every Action Counts. Kilpailussa arvioitiin tänä vuonna yhteensä yli 380 maalausta, piirrosta, veistosta, valokuvaa ja videoteosta. Voittajatyön lisäksi kilpailun parhaimmisto, yhteensä 55 teosta, on osana Helsinki Design Weekiä nähtävillä 10. lokakuuta 2018 asti hotelli Clarion Jätkäsaaressa Helsingissä.

Kilpailun voittaja Harri Puro on 29-vuotias rovaniemeläislähtöinen taidemaalari, joka opiskelee kuvataidetta Turun taideakatemiassa. Puron töitä päätyi Art of Basware -näyttelyyn kaksi.

”Kilpailuissa onnistuminen tuo tietysti nimeä taiteilijalle tässä vaiheessa uraa. Ja kyllähän tällä palkintorahalla pystyy ostamaan tosi paljon materiaaleja työhön”, Harri Puro iloitsee.

Voittajan valitsi tuomaristo, jonka jäseniä ovat taiteen keräilijä-mesenaatti Seppo Fränti, Art of Baswaren kymmenen vuotta sitten voittanut taiteilija Jouna Karsi, taiteilija ja rocklyyrikko Jan Jämsén sekä Baswarelta Facility Manager Mirja Nykänen ja CFO Niclas Rosenlew. Tuomaristo piti kilpailua jälleen korkeatasoisena ja erittäin mielenkiintoisena katsauksena nuoreen tekijäkenttään.

”Voittajateoksessa näkyy kosketus tunteisiin, se on hyvin pysäyttävä kuva tässä esillepanossa”, kuvailee kilpailun tuomaristoon kuulunut Seppo Fränti. ”On mielenkiintoista seurata taiteilijan tietä uran alusta asti. Harri Purosta kuulemme vielä”, hän ennustaa.

Kilpailua vuodesta 2000 lähtien järjestäneen Baswaren CFO Niclas Rosenlew toimi ensimmäistä kertaa taidekilpailun raadissa:

”Oli kaiken kaikkiaan kiehtova kokemus talousnörtille saada katsoa satoja töitä yhdessä taiteen tekijöiden ja tuntijoiden kanssa. Baswarelle nuorten taiteilijoiden tukeminen on vastuullisuustoimintaa, josta myös henkilöstömme ja asiakkaamme saavat nauttia tiloissamme ympäri maailmaa”, hän sanoo.

Basware lunastaa voittajateoksen 5 000 eurolla omaan, jo yli sadan teoksen kokoelmaansa. Kokoelma kasvaa vuosittain myös muilla teoksilla. Helsinki Design Weekin ohjelmaan kuuluvasta myyntinäyttelystä kuka tahansa voi hankkia lupaavien taiteilijoiden töitä kotiin tai työpaikalle ja tukea nuorten taiteilijoiden työskentelyä. Näyttely on esillä 10. lokakuuta saakka hotelli Clarion Jätkäsaaressa ja siihen on yleisöllä vapaa pääsy.

The Art of Basware -kilpailun aikaisempiin voittajiin kuuluvat mm. Reima Nevalainen ja Tiina-Liisa Kaalamo.

Lisätietoa The Art of Basware -kilpailusta
www.basware.com/fi-fi/art