• Basware/

Tutkimus: Pk-yritysten asiakkaat vitkuttelevat laskujen maksussa – rahoitusratkaisuista apua kassavirran vahvistamiseen toimittajayrityksille

Pienet ja keskisuuret yritykset ymmärtävät hyödyt laskutukseen käytettävistä rahoitusmalleista, joilla voitaisiin nopeuttaa laskutusta, mutta silti eivät tarjoa nopeille maksajille etua, selviää Baswaren teettämästä kansainvälisestä tutkimuksesta. Tietoisuudesta huolimatta alihankkija-asemassa toimivat yritykset eivät osaa kannustaa asiakkaitaan maksamaan laskujaan nopeasti ja ajallaan. Noidankehä on erityisesti monelle pk-yritykselle tuttu: tutkimuksen mukaan 43 prosenttia pk-yrityksistä saa maksunsa toistuvasti myöhästyneinä. Basware Advance -ratkaisu tarjoaa uusia rahoitusmahdollisuuksia eritoten pk-yrityksille.

Tiedotusvälineille 3.11.2015

Laskujen hallinnan alennusmallit tunnetaan varsin hyvin, sillä 62 prosenttia toimittajista on niistä tietoisia ja 69 prosenttia uskoisi niillä voitavan vaikuttaa positiivisesti yrityksen kassavirtaan. Silti vain 33 prosenttia toimittajista harkitsee alennuksen tarjoamista nopeaa maksamista vastaan.

"Vaikka aikaisten maksujen hyödyt ovat tiedossa, niihin liittyy epäluuloja. Pienten ja keskisuurten yritysten olisi hyvä nähdä alennusmallien taloudelliset mahdollisuudet. Raha kannattaa laittaa liikkeelle ja antaa asiakkaille keppiä tai porkkanaa ajoissa maksamiseen", sanoo Baswaressa rahoituspalveluista vastaava johtaja Ad van der Poel.

Tutkimuksen mukaan pk-yritysten epäröinti johtuu muun muassa siitä, että käyttöönoton epäillään olevan vaikeaa ja liiketoiminnan arvostuksen pelätään laskevan. Jotta laskunmaksuun kannustavia alennuksia otettaisiin käyttöön, tulee rahoituspalveluiden olla helposti saatavilla esimerkiksi verkkolaskutuksen lisäpalveluna. Perinteisiin lainoittajiin verrattuna tämä on tervetullut rahoitusvaihtoehto.

"Nopeille laskujen maksajille suunnatut alennukset ovat hyödyllisiä sekä toimittajalle että heidän asiakkailleen. Ne parantavat viivan alle jäävää tulosta ja käyttöpääomaa, mikä taas lisää organisaatioiden investointikykyä sekä potentiaalista kasvua", Ad van der Poel kertoo.

Tutkimuksessa haastateltiin yli 350 päättäjää 43 maassa. Vastaajista 75 prosenttia työskentelee alle 50 henkilön organisaatiossa.

Laajentaakseen pk-yritysten rahoitusmahdollisuuksia Basware lanseeraa uuden Basware Advance -ratkaisun, joka on saatavilla ensi vaiheessa Isossa-Britanniassa alkuvuodesta 2016 ja myöhemmin maailmanlaajuisesti. Basware Advance on yritysten käytössä sähköisesti Basware Commerce Network -verkoston kautta, mikä mahdollistaa entistä jouhevamman laskujen hoitamisen ja tasaisemman kassavirran helposti ja joustavasti ilman pankkisopimuksia. Basware Advance -ratkaisua kehittää ja ylläpitää Virtaus, Baswaren ja Arrowgrass Capital Partners LLP:n yhteisyritys.

Lisätietoa Baswaren rahoituspalveluista ja Basware Advance -ratkaisusta löytyy täältä: http://www.basware.fi/ratkaisut/rahoituspalvelut

Yhteystiedot:
Sirje Ahvenlampi-Hyvönen
viestintäjohtaja
Basware Oyj
sirje.ahvenlampi@basware.com

Basware on maailman johtava hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen toimittaja. Baswaren avulla organisaatiot voivat tehostaa talousohjaustaan ja talous- ja hankintatoimintojaan sekä yksinkertaistaa ja sujuvoittaa niihin liittyviä prosesseja. Paremmalla talousohjauksella autamme asiakkaitamme menestymään ja tuottamaan lisäarvoa liiketoiminnalle.
Basware Commerce Network on maailman suurin yritysten välinen verkosto, joka mahdollistaa vaivattoman yhteistyön ja kaupankäynnin miljoonalle ostajalle ja myyjälle yli sadassa eri maassa. Baswaren ratkaisujen avulla kaikenkokoiset organisaatiot nousevat uudelle tasolle kulukontrollissaan ja tehokkuudessaan, muodostaen tiiviitä kauppasuhteita muiden verkostoon kuuluvien organisaatioiden kanssa. Baswaren ratkaisut tuovat merkittäviä kustannussäästöjä sekä tehostavat kassavirtaa täysin uudenlaisella tavalla ostaa ja myydä.

Lue lisää Baswaren tavasta tehostaa rahankiertoa sekä liiketoimintaa:
www.basware.fi
www.twitter.com/BaswareFinland