Kääntyykö mediamainonta kasvuun? SBS:n myynti kasvoi syyskuussa 15 prosenttia.

Radiomainonta kääntyi kasvuun elokuussa. Radiomainonnan myynti elokuussa oli 4,3 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden elokuussa. Markkinajohtaja SBS Discovery Radio Oy:n myynti jatkoi kasvua ja oli syyskuussa jo 15 prosenttia yli viime vuoden syyskuun.

SBS Discovery Radio Oy:n myynti on taantumasta huolimatta kääntynyt selkeään kasvuun tänä syksynä. SBS Discovery Radion myynti oli elokuussa 5 prosenttia yli viime vuoden ja syyskuussa jo +15 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Erityisesti paikallinen myynti on hyvässä kasvussa (+6 % ja +25 %). Valtakunnallinen mainosmyynti kasvaa vielä toistaiseksi hitaammin johtuen yleisestä mediamainonnan alavireisyydestä erityisesti isojen mainostajien osalta. Yleisesti mediamainonta on laskenut tänä vuonna tammikuusta elokuuhun 10 prosenttia, isoimmat myynnin pudotukset ovat sanoma- ja aikakauslehdillä.

Radiomainonnan lisäksi SBS Discoveryn verkkomainonta on kasvanut koko vuoden. Vaikka lähtötaso onkin ollut radiomainontaa alhaisempi, on verkkomainonta kasvanut tänä vuonna kumulatiivisesti 121 prosenttia.

-          Myyntimme on tehnyt loistavaa työtä. Erityisesti meitä ilahduttaa radiomainonnan kasvu ja se kuinka mainostajat ovat löytäneet verkkomainontamme sekä radio ja verkon yhteiset erikoisratkaisut, hehkuu SBS Discovery Radio Oy:n kaupallinen johtaja Outi Rekola.

Radiomainonnan osuus maailmalla on yleisesti n. 7 prosenttia kaikesta mediamainonnasta. Suomessa sen osuus on n. 4 prosenttia.

-          Kasvuvaraa on vielä paljon. Radiohan on aina pärjännyt taantumassa muita medioita paremmin. Tämä unohtui jo hetkeksi mainostajilta, mutta nyt näyttää siltä että vanha viisaus on palannut mainostajien mieliin, kertoo SBS Discovery Radio Oy:n mediajohtaja Juha Ourila.

Lisätietoja:

Outi Rekola, kaupallinen johtaja, SBS Discovery Radio Oy, outi.rekola@sbs.fi, p. 040 502 2790

Juha Ourila, mediajohtaja, SBS Discovery Radio Oy, juha.ourila@sbs.fi, p. 040 552 3266

SBS Discovery Radio Oy on kaupallisen radiotoiminnan markkinajohtaja, johon kuuluvat radiokanavat The Voice, Iskelmä, Radio City ja raahelainen paikallisradio Radio Pooki. SBS Discovery Radio Oy panostaa vahvasti laadukkaisiin online-sisältöihin ja radiokanavien online-yhteisöt ovat maan suosituimpia. Yhtiön liikevaihto vuonna 2012 oli 17 M€. SBS Discovery Radio Oy työllistää Suomessa noin 130 media-alan ammattilaista. Yhtiö on sijoittunut erinomaisesti Great Place To Work –tutkimuksessa ja sen tavoitteena on olla Suomen paras media-alan työpaikka.

Lainaukset

Myyntimme on tehnyt loistavaa työtä. Erityisesti meitä ilahduttaa radiomainonnan kasvu ja se kuinka mainostajat ovat löytäneet verkkomainontamme sekä radio ja verkon yhteiset erikoisratkaisut.
Outi Rekola
Kasvuvaraa on vielä paljon. Radiohan on aina pärjännyt taantumassa muita medioita paremmin. Tämä unohtui jo hetkeksi mainostajilta, mutta nyt näyttää siltä että vanha viisaus on palannut mainostajien mieliin.
Juha Ourila