Linkille 30 vuotta täyteen tamperelaisen kiekon äänenä

Radio City Tampereen taajuudelta tutun selostaja Juha ”Linkki” Lindgrenin selostusten aloituksesta tulee tänään kuluneeksi 30 vuotta.

Radio Cityn Juha Lindgrenin selostajauran aloituksesta tulee täyteen 30 vuotta. Linkin ensimmäinen selostus tapahtui 13.10.1985 ottelussa HIFK-Tappara. Tuo ottelu päättyi Tapparan komeaan vierasvoittoon lukemin 3-5. Ottelussa Tapparan maaleista vastasivat Pekka Laksola, Erkki Lehtonen, Hannu Oksanen ja kahdesti osunut Timo Susi. Kausi päättyi Tapparan osalta runkosarjan voittoon ja mestaruuteen.

Toisin kuin monet uuden aallon selostajat, Lindgren ei ollut haaveillut selostajan urasta lapsuudestaan asti. Aikana jolloin selostaja oli yhtä kuin Juha Jokinen ja Antero Karapalo. Jääkiekossa lajina Lindgren on ollut mukana vaahtosammuttimen kokoisesta asti. Kolmen vanhana Juha oli isänsä kanssa jäähallissa, kun viereiset alkoivat vinoilla, että mitä tuollainen täällä tekee. Vinoilu loppui, kun keskittyneesti peliä seurannut kolmivuotias totesi asiantuntevasti ”olipa hieno syöttö”.

Ehkä vähemmän tiedetty fakta tamperelaisten kiekkofanien keskuudessa on, että Lindgren on virkavapaalla oleva Verohallinnon ylijohtaja ja Vaasan yliopiston vero-oikeuden professori.

- Aloitin opiskelut vuonna 1985 yliopistossa ja aikataulu näytti niin väljältä, että siinä ehti tekemään kaikkea muuta. Samaan aikaan oli paikallisradiot syntymässä ja hain töihin 957:aan, Lindgren kertoo.

Yliopistoelämä ja jääkiekkoselostukset ovat toimineet vastapainona toisilleen nyt 30 vuoden ajan. Ensimmäinen selostus tuli Lindgrenille eteen sattumalta.

- Päädyin tekemään juttua jääkiekosta. Ismo Nykänen kysyi, haluaisinko lähteä kokeilemaan selostusta. Kalevi Pollari laittoi minulle luurit päähän eikä niitä tarvinnut antaa takaisin. Ensimmäisen selostuksen jälkeen kävi ilmi, ettei se mennyt kauhean huonosti - olin onnistunut aika hyvin, Lindgren muistelee.

Selostusuran alkaessa kaudella 1985-1986 Tappara juhli kauden päätteeksi mestaruutta. Kuten juhli myös kahtena seuraavana kautena. Sittemmin selostusuraan ovat lukeutuneet myös kahdeksat mm-kisat, kuusi vuotta pirkanmaalaisjoukkueiden jalkapalloselostuksia ja tv:n puolelta kolme kautta NHL:ää. Tuntuuko 30 vuoden selostajaura pitkältä ajalta Lindgrenistä itsestään?

- Muistan, kun vuonna 2001 tuli täyteen 16 vuotta ja musta tehtiin haastattelu Jääkiekkolehteen. Silloin kysyttiin, kuinka pitkään aion jatkaa. Sanoin toivovani saada jatkaa niin pitkään, että Tappara voittaa mestaruuden. No, 2003 tuli mestaruus, jälleen seuraavaa mestaruutta odotellaan ja mä oon edelleen täällä, Lindgren naurahtaa.

Lindgren on entinen pelaaja itsekin ja rakkaus jääkiekkoon on ollut monitahoinen. Omassa tekemisessään hän on pyrkinyt ylläpitämään terävyyttä. Selostukseen tuli tietoinen muutos 90-luvun tv:n tekemisestä ja se oli jännitteen luominen. Tämä tuli pitkälti siitä, että NHL-tekeminen tuli lähemmäs. Nykyinen kokenut Lindgren on myös sallivampi uusille pelaajille ja antaa heille aikaa.

- Median paineet ovat pelaajiin yhä kovemmat. Pyrin että otan nuoriin pelaajiin pienen aikalisän ennen kuin annan kritiikkiä, Lindgren sanoo.

Kun nuori Juha Lindgren aloitti selostajan uransa, Aamulehden silloinen kolumnisti ja myöhempien aikojen päätoimittaja Jorma Pokkinen kirjoitti verraten keltanokka-Lindgreniä legenda Raimo Häyriseen. Haukuista ei ollut lähtökohtaisesti epäreilussa asetelmassa kyse, päinvastoin. Pokkinen kirjoitti Lindgrenin olevan kuuntelijan silmät kentälle. Tämä on edelleenkin Linkille tärkeintä. Kuuntelijan pitää hänen kauttaan pystyä näkemään, mitä kentällä tapahtuu.

Nykyisin maa on väärällään nuoria selostajia. 30 vuoden selostajakokemuksella Juha Lindgrenillä on näille lupauksille yksi toive.

- Näen tosi hienona, että nuoret ovat varhaisessa vaiheessa tienneet, mitä haluavat. Lajituntemus on heillä upealla tasolla. Joiltain osin olen kallellaan myös Kukkosen Anssiin sekä vanhan kaartiin ja toivon, että kieli pysyisi hyvänä. Se on kuitenkin se työkalu. Sen merkitys on tärkeä, Lindgren painottaa.

Juha Lindgren selostaa Radio City Tampereen taajuudella Tapparan koti- ja vierasottelut kuluvalla kaudella. Tasan 30 vuotta selostusten aloituksesta tulee täyteen tänä päivänä, jolloin Lindgren avaa selostamon liu’ut kello 17.30. Ottelu Tappara-Ässät alkaa kello 18.30.

Lisätietoja:

Mika Kuki, aluejohtaja, Radio City, mika.kuki@radiocity.fi, p. 040 511 5848
Juha Lindgren
, selostaja, Radio City Tampere, p. 050 619 57

Bauer Media Oy on kaupallinen radioyhtiö, johon kuuluvat valtakunnalliset radiokanavat The Voice, Iskelmä ja Radio City sekä paikallisradiot Radio Pooki Raahessa, Play Radio Tampereella ja Radio Jyväskylä. Bauer Media Oy panostaa vahvasti laadukkaisiin online-sisältöihin ja radiokanavien online-yhteisöt ovat maan suosituimpia. Yhtiön liikevaihto vuonna 2014 oli 17 M€. Bauer Media Oy työllistää Suomessa noin 130 media-alan ammattilaista. Yhtiö on sijoittunut erinomaisesti Great Place To Work –tutkimuksessa ja sen tavoitteena on olla Suomen paras media-alan työpaikka.