Marja Tyrnistä Vuoden turkulainen 2011

Marja Tyrni, leskirouva Pallivahasta, keräsi ylivoimaisesti eniten ääniä Radio Sadan ja Kaupunkilehti Turkulaisen Vuoden turkulainen 2011 -äänestyksessä. Voitollaan Tyrni selätti muun muassa huippukirurgi Sakari Oravan, Heikki ”Hese” Salmelan ja Vuoden valmentajana palkitun Kai Suikkasen.

Pallivahan leskirouva on mielissään voitosta, kun Venla-palkintoakaan ei tullut.

- Palkinto tuntuu ihanalta, kun se Venlakin meni ohi. Olisin odottanut, että niinkin laadukas tv-sarja kuin Marja Tyrnin Joulushow olisi ollut Venla-harava. Mutta toisin kävi, kun ei tullut edes ehdokkuutta ja jotkut surkimukset veivät Venla-palkinnot.

Vuoden turkulainen -kilpailussa haetaan henkilöä tai yhteisöä, joka on parhaiten tehnyt Turkua ja turkulaisuutta tunnetuksi positiivisella tavalla. Marja Tyrni voitti selvällä äänten enemmistöllä. Toiseksi eniten ääniä sai huippu-urheilijoitakin operoinut ortopedi Sakari Orava.

- Jos tämä Orava on hoidellut Beckhamin, niin se ei oo kuule vielä mitään. Minä oon hoidellut koko TPS:n! 2010 kun pojat voitti Suomen Mestaruuden, minä jaoin torttua koko joukkueelle. Suikkasen Kaille vaan terveisiä. Hän on hieno mies ja hänkin olisi voinut voittaa tämän palkinnon. Mutta hän kyllä kestää tappion. Koska onhan Suikkilan kaupunginosa nimetty Suikkasen Kain mukaan.

Vuoden turkulainen palkinto on Kakolan kalliosta louhittua kakoliitti-graniittia. Pallivahan leskirouva laittaa palkinnon takapihalle.

- Se pääsee kunniapaikalle, Eikan uurnan viereen. Eli takapihalle puutarhatontuksi.

TV:stä Marja Tyrni katselee naapurin leskirouvan Martan kanssa MTV3:n viihdeohjelma Putousta, jonka hahmoista Muna on Tyrnin mieleen.

- Olen hyvin varma, että hän tulee voittamaan koko kilpailun. Haluaisin kyllä päästä tapaamaan tämän herra Munan ja voisin kätellä häntä. Se ei olisi ensimmäinen kerta, kun Tyrnin Marja vatkaa munaa.

Aikaisemmat suunnitelmat julkisuudesta poistumisesta haudataan Vuoden turkulainen -voiton myötä.

- Juuri kun olin sanonut jääväni eläkkeelle, valitaankin Vuoden turkulaiseksi. Kyllä se lämmittää niin paljon, etten minä aio poistua julkisuudesta koskaan. Suut makiaks ja ihanaa Suomen kansa, ihanaa Turku!

Marianne Holmström, toimituspäällikkö, Radio Sata, 020 747 4114

Teija Uitto, toimituspäällikkö, Kaupunkilehti Turkulainen, 020 770 3744

Radio Sata on osa SBS Finland Oy:tä. SBS Finland Oy on monipuolinen ja innovatiivinen mediatalo. SBS Medialla on kaksi valtakunnallista mediabrandia: The Voice ja Iskelmä, sekä paikallisesti kohdennetut mediabrandit: Radio 957, Radio Sata, Radio Jyväskylä ja Radio Mega. Kaikki SBS Finland Oy:n mediabrandit ovat monimediallisia ja tuottavat kohderyhmilleen sisältöä kaikkiin tarjolla oleviin välineisiin. SBS Median liikevaihto vuonna 2010 oli 16 miljoonaa euroa, ja radiotoimialalla SBS on markkinajohtaja. Yrityksen palveluksessa on 150 media-ammattilaista. SBS Finland Oy on osa ProSiebenSat1. Media AG - konsernia, jolla on toimintaa 14 Euroopan maassa. Lisätietoa www.sbs.fi.

Turkulainen kuuluu Suomen Lehtiyhtymä -konserniin, joka on Suomen viidenneksi suurin lehtikustantaja ja painopalvelujen tuottaja.