• Bauer Media Oy/

Persoonat otsikoiden ja poliittisten puheiden takana – uutuussarja esittelee tunnettujen poliitikkojen harvemmin nähdyn puolen

Teemu ”Pastori” Potapoffin uusi podcast-sarja Minä julkaistaan RadioPlayssä. Sarja tutustuttaa kuuntelijat maamme yhteiskunnallisen päätöksenteon terävimpään kärkeen ennen kaikkea henkilöinä, ei ainoastaan poliittisina julkisuuden hahmoina. Pitkissä ja syväluotaavissa henkilöhaastatteluissa kartoitetaan reittiä elämän nykypisteeseen nuoruuden, perheen, opiskeluaikojen ja menneiden kokemusten kautta.

• Sarjan myötä halusin kaivaa esiin persoonat lehtiotsikoiden ja poliittisen jargonin takaa. Poliitikkoja pidetään usein pelkkinä puhuvina päinä, joten halusin valottaa kuuntelijoille sitä, millaisia ihmisiä meillä on päättäjinä. Sarjassa en halua kohdata poliitikkoja poliitikkoina vaan ihmisinä, osiensa summina, Pastori Potapoff kertoo.

Haastatteluita tehtiin kymmenen kappaletta ja vieraiksi istuivat muun muassa Pekka Haavisto, Esko Aho, Li Andersson, Paula Risikko ja Laura Huhtasaari.

• Ennen jokaista haastattelua tein selväksi, etten tule kaihtamaan isojakaan kysymyksiä tai aiheita, jotka saattavat olla arkoja. Pyrin kääntämään kaikki mahdolliset kivet niin, että sain kaivettua esiin aidon, rehellisen ja mahdollisimman alastoman henkilön iloineen ja suruineen. Oli ilo huomata, että kaikki olivat mukana täydellä sydämellä. Sillä ei ole minulle väliä, ovatko syynä lähestyvät eduskuntavaalit vai tapani kohdata haastateltava, kunhan ihminen on rehellinen ja aito, Potapoff jatkaa.

Moni sarjan henkilöistä herättää voimakkaita tunteita julkisuuskuvansa myötä. Sen takana oleva henkilö saattaa kuitenkin poiketa yleisistä käsityksistä ja olla jopa mielikuvan vastainen, hyvässä tai huonossa.

• Myönnän, että itselläni oli ennakko-oletuksia monesta haastateltavastani ja jouduin tarkistamaan ajatuksiani heistä sekä haastattelujen aikana että niiden jälkeen. Haastatteluhetket olivat hyvin mielenkiintoisia ja useamman henkilön kanssa aikaa olisi kulunut helposti kauemminkin, summaa Potapoff tekemistä.

Minä-sarjan kaksi ensimmäistä jaksoa, Minä Pekka Haavisto ja Minä Mikael Jungner, julkaistaan 1.3. Uusi jakso RadioPlayssä aina perjantaisin.

Haastattelupyynnöt: Kirsi Takala, kirsi.takala@bauermedia.fi, 040-5654956

RadioPlay on Bauer Median digitaalinen audiopalvelu, joka löytyy osoitteesta RadioPlay.fi tai sovelluskaupasta.