Radio City laajenee neljälle uudelle alueelle

SBS Media laajentaa Radio Cityn toimintaa neljälle uudelle alueelle juhannuksen jälkeen. Laajentumisen yhteydessä Tampereen Radio 957:n, Radio Jyväskylän, Oulun Radio Megan ja Turun Radio Sadan nimet vaihtuvat Radio Cityksi. Paikallinen sisältö säilyy toimilupaehtojen mukaisena uutis-, ajankohtais- ja esimerkiksi jääkiekkolähetysten myötä. Järjestelyn syynä on kilpailun koventuminen.

Radio Cityn prime time –ohjelmisto tehdään jatkossa keskitetysti menestykseksi osoittautuneen, ns. Iskelmä-mallin mukaisesti. Valtaosa ohjelmavirrasta tuotetaan ja lähetetään Helsingistä. Alueella tuotetaan paikallisuutiset, päivittäinen tunnin mittainen paikallisohjelma sekä jääkiekkoselostukset paikkakunnan otteluista. Muutoksen jälkeen esimerkiksi Radio Sataa kutsutaan nimellä Radio City Turku. Jo nyt merkittävä osa ohjelmistosta on toimitettu keskitetysti, joten muutos ei ole kovin suuri. Alueellinen mainonta säilyy ennallaan. Muutos ei vaikuta The Voicen, Iskelmän tai raahelaisen paikallisradio Radio Pookin toimintaan.

Kaupallisen radion kilpailukenttä on kiristynyt voimakkaasti Ylen ja etenkin sen maakuntaradioiden kehittämismahdollisuuksien vahvistuttua mediamaksupäätöksen myötä. Lisäksi Sanoman Metroradio-kaupan myötä ala keskittyy.

-      Kaupallinen radio toimii puhtaasti kaupallisin ehdoin. Meillä ei ole yhteiskunnan tukemia media- tai tilausmaksuja, vaan toimimme asiakkailtamme mediamyynnistä saatavien tulojen varassa. Nyt on valmistauduttava kiristyvään kilpailuun uusin keinoin, toteaa SBS Median toimitusjohtaja Leena Puntila.

SBS Media uskoo radion maltilliseen ja verkkosisältöjen käytön merkittävään kasvuun. Yhtiössä on jo vuosien ajan tuotettu onnistuneesti sisältöä radion lisäksi verkkoon ja mm. tabletteihin.

-      Haluamme tarjota kuuntelijoille laadukkaita kanavia, jotka tarjoavat kohderyhmilleen ja näitä tavoitteleville mainostajille erinomaista sisältöä ja innovatiivisia mainonnan ratkaisuja niin radiotaajuudella kuin verkossakin, Puntila jatkaa.

SBS Media aikoo kehittää verkkopalveluitaan merkittävästi loppuvuoden aikana. Voice.fi:ssä vierailee viikoittain jo 300 000 eri kävijää ja yhteensä SBS Median verkkosivuilla vierailee lähes puoli miljoonaa eri kävijää viikoittain.

-      Tuotamme sisältöä tulevaisuudessakin monikanavaisesti ja yhtiön strategian mukaisesti monen sisällöntuottajan painopiste siirtyy radiosta verkkoon. Muutos vaikuttaa työnkuviin ja -tehtäviin, joten olemme aloittaneet yt-neuvottelut, joilla saattaa olla henkilöstövaikutuksia alueellisissa toimituksissa, kertoo Puntila.

SBS Media on 27% osuudella toimialasta Suomen suurin kaupallisen radion toimija (KRT 4/2012). Yhtiön liikevaihdosta 40 % tulee paikallisilta mainostajilta. Koko toimialan yhteenlaskettu liikevaihto oli vuonna 2011 57,2 miljoonaa euroa, josta vain 25% tuli paikallisilta mainostajilta. SBS Median paikallisradiotoiminnan osaaminen on paitsi pisimmän kokemuksen, myös lukujen valossa Suomen vahvinta.

Radio Cityn uusi tuleminen on esimerkki SBS Median kyvystä uudistua ja uudistaa toimialaa. Yhtiö on aiemmin luonut onnistuneesti sekä The Voicesta että Iskelmästä aidosti monimedialliset brändit, jotka eivät ole vain FM-radio, vaan paljon muuta, kuten suosittuja online-yhteisöjä, festareita, risteilyjä ja esimerkiksi iPadille luotu VoiceMag.

Radio City toimi osavaltakunnallisena radioasemana vuosina 2003-2006. Kuuntelijat ja mainostajat ovat ottaneet tämän vuoden alussa pääkaupunkiseudulla uudelleen aloittaneen kanavan erinomaisesti vastaan. Tämän vuoksi SBS Media kokee Radio Cityn laajentamisen eri puolille maata perustelluksi.

-      Kokemuksemme mukaan on kuljettava rohkeasti ensimmäisenä voidakseen saavuttaa tavoitteensa. Uskomme vahvasti, että Radio Cityn ohjelmisto, musiikki ja hyvä paikallinen sisältö vetoavat kuulijoihimme myös muualla kuin Helsingissä. Kehitämme myös nettisivustoa siten, että syksystä alkaen sieltä löytyy paljon paikallista sisältöä, Puntila sanoo.

Lisätietoja antaa toimitusjohtaja Leena Puntila, puh. 0400 527 686

SBS Media on kaupallisen radiotoiminnan markkinajohtaja, johon kuuluvat radiokanavat The Voice ja Iskelmä sekä paikallisradiot Radio 957, Radio Sata, Radio Jyväskylä, Radio Mega, Radio City ja Radio Pooki sekä vahvassa kasvussa olevat tv-kanavat TV5 ja The Voice. SBS Media on Suomen innovatiivisin sähköisen median toimija ja radiokanavien online-yhteisöt ovat maan suosituimpia. Yhtiöryhmän liikevaihto vuonna 2011 oli 24 M€. SBS Media työllistää Suomessa 150 tv- ja radioalan ammattilaista.