• Bauer Media Oy/

Suomen vanhin toimiva paikallisradio Radio City täyttää 30 vuotta ja saa syntymäpäivälahjaksi uuden omistajan

Bauer Media ostaa SBS Discoveryn radiotoiminnot Pohjoismaissa, kauppaan kuuluu myös Radio City.

30 vuoden taivaltaan juhliva Radio City on Suomen vanhin toimiva kaupallinen radio. Kanava sai viime yönä odotetun syntymäpäivälahjan, kun kauppakirja Bauer Median kanssa allekirjoitettiin. Yrityskauppaan kuuluu koko SBS Discoveryn pohjoismaiden radiotoiminta. Suomessa kauppaan vaaditaan viranomaisten vahvistus.

Bauer Media on Euroopan johtavia kaupallisia radiotoimijoita. Iso-Britanniassa heidän omistuksessaan on yli 60 radiokanavaa. Tunnetuimmat kanavat ovat Absolute Radio, Kiss, Magic sekä paikallisten brändien muodostama Bauer City network. Bauer on maan markkinajohtaja digitaalikuuntelussa.

”SBS Discovery Radiolla on vahvoja brändejä, joita yhdistävät lahjakkaat juontajat ja osaava johto. Yhtiöllä on hyvät mahdollisuudet kasvuun maissa, jotka rakastavat radiota”, kommentoi yrityskauppaa johtava Bauer Media UK:n toimitusjohtaja Paul Keenan.

Radio City - legendaarinen rock-kanava

Radio Cityn lähetykset aloitettiin Helsingin elävän musiikin yhdistyksen Elmun suojista legendaarisesta Lepakkoluolasta vappuaattona 1985. Yleisradion tarjonnasta täysin poikennut kanava kasvatti nopeasti suosiotaan erityisesti nuorten kuuntelijoiden keskuudessa. Radio Citystä tuli nopeasti symboli uudenlaiselle, nuorisolle suunnatulle tiedonvälitykselle ja valtakunnallinen ilmiö. Siirtyminen SBS Broadcastingin omistukseen vuonna 1994 takasi toiminnan ammattimaistumisen ja sitä kautta hengissä pysymisen radioympäristön kasvavassa kaupallisessa paineessa.

Radio City ei ole ikinä lakannut olemasta olemassa, vaan 30 vuoden aikana asemalla on tehty ajan haasteisiin reagoivia tarvittavia muutoksia. Kokeilevasta Helsingin nuorison äänitorvesta on muovautunut nykyinen klassisen rock-musiikin kulmakiviä tarjoileva peruskallio Suomen radiokartalle. Paikallinen radiobrändi on laajentunut valtakunnan kattavaksi 23 paikkakunnan verkostoksi. Radio City on kuultavissa nykyisin seuraavilla alueilla: Helsinki, Vantaa, Espoo, Turku, Tampere, Lahti, Jyväskylä, Oulu, Kotka, Kouvola, Lappeenranta, Mikkeli, Savonlinna, Kuopio, Joensuu, Vaasa, Seinäjoki, Raahe, Salo, Uusikaupunki, Kokkola, Rovaniemi, Valkeakoski.

Nykyisin Radio Cityn suosituimpiin ohjelmiin lukeutuu aamun Motörhead –uutiset. Ne keräävät fanijoukkonsa kuuntelemaan päivän ajankohtaistapahtumia laulettuna Motörheadin ”Ace of Spades” –klassikon tahdissa. Kanavalla panostetaan vahvasti myös paikallissisältöön: jääkiekkokauden aikana Radio City tarjoaa eniten selostettuja otteluita valtakunnassa ja päivittäisessä Cityn Paikallinen -ohjelmaosiossa käsitellään kunkin talousalueen omia asioita ja tapahtumia.

Ei matkoilla merkkipäivänä

Radio City juhlii merkkipäiviään 29.4. Helsingin Nosturissa. Tapahtumassa esiintyvät tämän hetken arvostetuin suomalainen rock-yhtye Von Hertzen Brothers sekä vuodesta 1986 toiminut Waltari, jolta ilmestyi juuri ulkomailla hyviä arvosteluja saanut ”You are Waltari” –levy. Lisäksi illan mittaan lavalle nousevat Estado Novo sekä kanavan toimituksen jäsenistä koottu Radio City All Stars. Lippuja tapahtumaan saa Tiketistä tai ovelta.

”Kolmekymppisellä Radio Cityllä pyyhkii paremmin kuin koskaan. Emme todellakaan ole matkoilla merkkipäivänä vaan nautimme juhlasta kuulijoidemme kanssa. Meillä on mahtava porukka, joka tekee päivittäin intohimoisesti työtä sen eteen, että kuuntelijamme viihtyisivät jatkossakin taajuuksillamme. Uusi omistajamme Bauer Media on tunnettu radiotalo, joka on erikoistunut nimenomaan radiobrändien rakentamiseen. Hekin rakastavat radiota, joten odotamme että pääsemme tekemään lisää suomalaista radiohistoriaa”, kertoo Radio Cityn ohjelma- ja musiikkipäällikkö Sami Virtanen.

Lisätietoja antaa:

Sami Virtanen, ohjelma- ja musiikkipäällikkö, Radio City, sami.virtanen@sbs.fi, p. 0505957024

SBS Discovery Radio Oy on kaupallinen radioyhtiö, johon kuuluvat valtakunnalliset radiokanavat The Voice, Iskelmä ja Radio City sekä paikallisradiot Radio Pooki Raahessa, Play Radio Tampereella ja Radio Jyväskylä. SBS Discovery Radio Oy panostaa vahvasti laadukkaisiin online-sisältöihin ja radiokanavien online-yhteisöt ovat maan suosituimpia. Yhtiön liikevaihto vuonna 2013 oli 16 M€. SBS Discovery Radio Oy työllistää Suomessa noin 130 media-alan ammattilaista. Yhtiö on sijoittunut erinomaisesti Great Place To Work –tutkimuksessa ja sen tavoitteena on olla Suomen paras media-alan työpaikka.

Avainsanat:

Lainaukset

Kolmekymppisellä Radio Cityllä pyyhkii paremmin kuin koskaan. Emme todellakaan ole matkoilla merkkipäivänä vaan nautimme juhlasta kuulijoidemme kanssa. Meillä on mahtava porukka, joka tekee päivittäin intohimoisesti työtä sen eteen, että kuuntelijamme viihtyisivät jatkossakin taajuuksillamme. Uusi omistajamme Bauer Media on tunnettu radiotalo, joka on erikoistunut nimenomaan radiobrändien rakentamiseen. Hekin rakastavat radiota, joten odotamme että pääsemme tekemään lisää suomalaista radiohistoriaa.
Sami Virtanen