The Voicelle tv-lupa, Radio City haluaa palata radioeetteriin

Monimedian viihdebrändi The Voice laajenee televisiossa kokonaan omalle kanavapaikalleen. Valtioneuvosto on tänään myöntänyt kanavalle toimiluvan vuoteen 2016 saakka. Tällä hetkellä jo 1,3 miljoonaa suomalaista viikossa tavoittava The Voice viihdemediakokonaisuus tavoittaa erityisesti 20-39 –vuotiaat tv:n, radion, netin, mobiilin ja tapahtumien välityksellä. Omat musiikki- ja viihdeuutiset päivittyvät tiheästi ja muodostavat toimitetun ohjelman keskeisen osan. The Voicen tv-ohjelmisto on tähän asti näkynyt samalla kanavapaikalla 10 TV Viiden kanssa.

”The Voicen aamuohjelma ”Heräämö” on hyvä esimerkki siitä, kuinka televisio, radio ja netti kaikki hyötyvät yhtäaikaisesta lähettämisestä vuorovaikutteisuuden ja keinovalikoiman kasvamisen myötä – ja samalla kyse on aidosta vaihtoehdosta muulle tv-tarjonnalle. Emme iloitse tästä päätöksestä yksin, vaan meidän lisäksemme koko kotimainen musiikki- ja musiikkivideoala on nyt saanut oman kanavan”, kertoo SBS Finland Oy:n toimitusjohtaja Leena Puntila.

”The Voice on kehittänyt yleisösuhdettaan uusilla keinoilla aktiivisimpana suomalaisena viihteen monimediana mm. julkisen soittolistan ja Soittolistatalkoiden avulla. Kansalaisten osallistuminen ohjelmiston määrittelemiseen on ollut juuri sellaista yhteisöllisyyttä, jota ihmiset tänä päivänä medialta kaipaavat”, Puntila jatkaa.

The Voicen uusin lanseeraus on parhaillaan käynnissä oleva Muotiviikko, jonka laaja yhteistyökumppanien kirjo tuo Helsingin Kaapelitehtaalle tuhansia ihmisiä tällä viikolla joka ilta.

Kaikki nykyiset radiokanavat hakevat jatkoa

SBS Finland Oy on jättänyt myös paikallisia ja valtakunnallisia radiotoimilupahakemuksia vuonna 2012 alkavalle toimilupakaudelle. Nykyinen toimilupakausi umpeutuu vuoden 2011 lopussa ja hakukierros uudelle kaudelle päättyi tänään.

The Voicen ohella jatkokautta haetaan kaikille nykyisille radiokanaville, joukossa paikallisradiotoiminnan pioneerit Tampereella Radio 957, Oulussa Radio Mega, Turussa Radio Sata ja Jyväskylässä Radio Jyväskylä. Iskelmä-radion menestyksellistä paikallista radiotoimintaa Suomessa ylläpitäneelle verkottuneelle konseptille haetaan myös jatkoa 6 paikallisella toimiluvalla. Lisäksi Iskelmä-radion konseptia hyödyntävät kymmenkunta paikallista SBS Finland Oy:n kumppania hakevat lupia omille kuuntelualueilleen.

Uusina kanavina haetaan toimilupaa Radio Citylle ja Radio 55:lle. Radio City on suomalaisen paikallisradiotoiminnan helsinkiläinen legenda, joka käynnisti koko paikallisradiotoiminnan ELMU:n Lepakkoluolasta vuonna 1985. SBS Finlandille Radio Cityn toiminta siirtyi jo vuonna 1996. Radio Citylle haetaan toimilupaa pääkaupunkiseudun kuuluvuusalueelle.

”Jos toimilupa tulee, niin useampi sukupolvi helsinkiläisiä voi yhdessä kerääntyä radion äärelle kuulemaan, kuinka perinnettä yhtä aikaa sekä kunnioitetaan että uudistetaan”, lupaa Puntila.

Radio 55 on varttuneemmalle ikäluokalle suunnattu musiikkipainotteinen kanava, jolle SBS Finland Oy hakee toimilupaa suurimmista kaupungeista koostuvalle ns. kaupunkiverkolle.

SBS Finland Oy on harjoittanut radiotoimintaa Suomessa jo vuodesta 1994. SBS Finland Oy nousi päättyvällä toimilupakaudella kaupallisen radion markkinajohtajaksi Suomessa ja on ylivoimaisesti laajin paikallisen radiotoiminnan harjoittaja valtakunnallisten kanaviensa lisäksi. Yhtiö on osa saksalaista ProSiebenSat.1 Media AG:ta, joka on Euroopan suurimpia sähköisen median yrityksiä. SBS Median liikevaihto vuonna 2009 oli 15 M€ ja käyttökateprosentti ylitti 20. Vakituisessa työsuhteessa on yli 100 radioammattilaista, vuosittain palkkoja maksetaan noin 300 henkilölle.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Leena Puntila