GlaxoSmithKlinen Levitran yhteismarkkinointioikeudet takaisin Bayerille

Report this content

Lehdistötiedote 10.1.2005 GlaxoSmithKlinen Levitranâ yhteismarkkinointioikeudet takaisin Bayerille Bayer HealthCare ja GlaxoSmithKline (GSK) julkistivat tänään sopimuksen, jolla GSK:n hallussa olleet Levitran® yhteismarkkinointioikeudet on siirretty takaisin Bayerille. Levitraâ on viimeisin markkinoille tullut erektiohäiriölääke. Sopimus koskee Eurooppaa, Aasiaa, Afrikkaa, Etelä-Amerikkaa sekä Kanadaa, joiden alueella GSK on markkinoinut Levitraa® yhdessä Bayerin kanssa. Yhdysvalloissa GSK:n ja Bayerin yhteismarkkinointi jatkuu muuttumattomana. Bayer tekee Yhdysvalloissa yhteistyötä Levitranâ markkinoinnissa jakelijansa Schering-Ploughin kanssa. Italiassa, jossa Bayer markkinoi tuotetta Levitran® ja GSK Vivanzan® nimellä, ei tapahdu muutoksia. Sopimus ei myöskään koske niitä maita, joissa jompi kumpi yrityksistä on markkinoinut Levitraa® yksin. Suomessa Levitraâ siirtyy nyt yksin Bayerin markkinoitavaksi. Sopimusehtojen mukaan Bayer maksaa GSK:lle 208 miljoonaa euroa lunastaessaan takaisin Levitran® yhteismarkkinointioikeudet. Bayer odottaa liiketoimen lisäävän yrityksen tulosta vuonna 2006. Vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen tulokseen sillä on sen sijaan 118 miljoonan euron negatiivinen vaikutus ennen veroja (EBIT). 90 miljoonan euron erotus tulee jo suoritetusta kertaluontoisesta erästä. ”Päätös Levitran yhteismarkkinointioikeuksien takaisinostosta on johdonmukainen askel pyrkiessämme kehittämään Bayer Healthcaren lääkeryhmää Euroopassa, Etelä-Amerikassa ja Aasiassa. Näillä alueilla meillä on vahva avohoidon markkinointiorgani-saatio sekä hyvät resurssit ja mahdollisuudet panostaa tehokkaasti avohoitotuotteistoomme – mukaan luettuna Levitra®”, toteaa Bayer HealthCaren lääkeryhmän johtaja Wolfgang Plischke. “Tämä sopimus antaa sekä GSK:lle että Bayerille mahdollisuuden hyötyä Levitran® arvosta parhaalla tavalla. GSK jatkaa aktiivisesti tuotteen markkinointia Yhdysvalloissa, Italiassa ja 26 muussa maassa eri puolilla maailmaa. Molemmat yritykset ovat edelleen sitoutuneita Levitran® kaupalliseen menestykseen. GSK:n ja Bayerin välinen yhteys säilyy myös vahvana”, David Stout (President, Pharmaceutical Operations, GlaxoSmithKline) sanoo. Tietoa Bayer HealthCaresta: Bayer HealthCare AG, Bayer AG:n yksikkö, jonka myynti oli vuonna 2003 noin 8.9 miljardia euroa, kuuluu maailman johtaviin tutkiviin terveydenhuoltoalan yrityksiin. Yhtiö koostuu yksiköistä, jotka toimivat maailmanlaajuisesti. Yksiköt ovat: Animal Health, Biological Products, Consumer Care, Diabetes Care, Diagnostics ja Pharmaceuticals. Bayer HealthCare työllistää yli 34 000 ihmistä. Tavoitteemme on kehittää ja valmistaa edistyksellisiä tuotteita, jotka parantavat sekä ihmisten että eläinten terveyttä maailmanlaajuisesti. Tuotteemme lisäävät hyvinvointia ja elämän laatua diagnosoimalla, ehkäisemällä sekä hoitamalla sairauksia. Tietoa GSK:sta: GlaxoSmithKline – maailman johtavia tutkimusorientoituneita lääke- ja terveydenhoitoyrityksiä – on sitoutunut lisäämään elämänlaatua, niin että ihmiset voivat tehdä enemmän, voida paremmin, ja elää pitempään. Leverkusenissa ja Lontoossa, 10. tammikuuta 2005 Yhteydenotot /Bayer HealthCare: Christina Sehnert Puh.: +49 (0) 214 30 66102 E-mail: christina.sehnert@bayerhealthcare.com Bayer Oy Timo Lumme Puh (09) 887 8450 E-mail: timo.lumme.tl@bayer.fi Yhteydenotot GSK: Chris Hunter-Ward Puh.: +44 (0) 208 047 5498 E-mail: chris.dm.hunter-ward@gsk.com Philip Thomson Puh.: +44 (0) 208 047 2662 E-mail: philip.c.thomson@gsk.com This news release contains forward-looking statements based on current assumptions and forecasts made by Bayer Group management. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could lead to material differences between the actual future results, financial situation, development or performance of the company and the estimates given here. These factors include those discussed in our public reports filed with the Frankfurt Stock Exchange and with the U.S. Securities and Exchange Commission (including our Form 20-F). The company assumes no liability whatsoever to update these forward-looking statements or to conform them to future events or developments. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=62584&fn=wkr0001.pdf